نماینده مجلس ایران: تاکنون ۱۵۰ نفر طرح بستن تنگه هرمز را امضا کرده‌اند
نوشته شده توسط : sasurse
خلیج فارس

دو هفته پیش اعلام شد که در مجلس، طرحی دو فوریتی با امضای ۱۰۰ نماینده برای "مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم های غرب" تهیه شده است

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت که طرح انسداد تنگه هرمز، تاکنون به امضای ۱۵۰ نفر از نمایندگان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این نماینده مجلس روز دوشنبه ۲۶ تیر (۱۶ ژوییه) گفت که "قرار است که این طرح پس از امضای ۲۵۰ نفر از نمایندگان به هیات رئیسه مجلس تقدیم شود."

دو هفته پیش، ابراهیم آقامحمدی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از تهیه طرحی دو فوریتی با امضای ۱۰۰ نماینده برای "مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم های غرب" خبر داده بود.

اما یک روز پس از آن، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران تاکید کرد که "سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای عبور همه کشتی ها و نفتکش‌هاست".

با این حال، آقای کریمی قدوسی امروز در اظهاراتی متفاوت گفته است که بر اساس طرح انسداد تنگه هرمز، این تنگه "تا زمان لغو تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بسته خواهد ماند".

جواد کریمی قدوسی و علاء الدین بروجردی، از منتقدان یکدیگر محسوب می شوند و هر یک از آنان در جریان بررسی اعتبارنامه های نمایندگان مجلس نهم، دیگری را فاقد صلاحیت برای عضویت در قوه مقننه دانسته بود.

به گفته آقای کریمی قدوسی، مطابق طرحی که نمایندگان تهیه کرده اند تنگه هرمز پس از بسته شدن، تنها در صورتی بازگشایی خواهد شد که ۱۴ شرط تامین شوند.

"بر اساس طرح انسداد تنگه هرمز، این تنگه تا زمان لغو تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بسته خواهد ماند"

"اخذ ۳ درصد از بهای نفت صادر شده از تنگه هرمز از کشورهای واردکننده نفت تولید شده در منطقه خلیج فارس و واریز آن به حساب خزانه‌داری بانک مرکزی"، از جمله شرایطی است که به گفته این نماینده مجلس، برای بازگشایی تنگه هرمز مد نظر خواهد بود.

'گزینه نهایی' مجلس در برابر تحریم ها

در اظهارنظری دیگر، روح الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، امروز بستن تنگه هرمز را "گزینه نهایی مجلس در برابر تحریم‌های غرب" توصیف کرده است.

وی با بیان اینکه "گزینه ها و راهکارهای متعددی برای عبور از تحریم ها در دستور کار مجلس قرار دارد"، افزوده است: "در صورت عدم کارآیی این راهکارها، بستن تنگه هرمز در مجلس به عنوان گزینه نهایی، بررسی و به دولت ابلاغ می شود."

وی همچنین اظهار داشته: "اگر همه دنیا حق استفاده از انرژی موجود در منطقه خلیج فارس را داشته باشند، اما جمهوری اسلامی ایران را که یکی از مهم ترین کشورها در این منطقه به شمار می رود، از این حق محروم کنند به طور قطع مجلس و دولت اجازه استفاده از آن را به هیچ کشوری نمی دهند."

طرح مسدود کردن تنگه هرمز، هنوز به هیات رئیسه مجلس ارائه نشده است و پیشتر بعضی از نمایندگان مجلس گفته اند که این کار، پس از پایان تعطیلات تابستانی دو هفته ای مجلس (اول مرداد) انجام خواهد شد.

"'اخذ ۳ درصد از بهای نفت صادر شده از تنگه هرمز از کشورهای واردکننده نفت تولید شده در منطقه خلیج فارس و واریز آن به حساب خزانه‌داری بانک مرکزی'، از جمله شرایط 'بازگشایی تنگه هرمز' مطابق طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس است"

با این حال مشخص نیست که حتی در صورت تصویب چنین طرحی، نیروهای مسلح ایران تا چه حد ملزم به تبعیت از آن باشند.

مصوبات مجلس، در صورت تصویب شورای نگهبان برای قوه مجریه الزام آور هستند و این در حالی است نیروهای مسلح، تحت فرماندهی رهبر جمهوری اسلامی قرار دارند.

اخیرا حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته است که این کشور "طرح بستن تنگه هرمز" را آماده دارد، ولی تصمیم‌گیری درباره اجرای آن به عهده آیت‌الله خامنه‌ای است.





:: برچسب‌ها: آسمان , حیوانات , قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: