حمایت از كار و سرمایه ایرانی از جمله لوازم تولید ملی است
نوشته شده توسط : sasurse

'محسن جلال پور' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعریف من از تولید ملی فقط تولید اقتصادی نیست، بلكه تولید فناوری و دانش نیز هست و تولید ملی را به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، مركز فناوری و مجموعه های علوم پیشرفته نیز مرتبط می دانم.

وی تاكید كرد: امسال باید فضای مناسب كسب و كار را برای محقق شدن تولید ملی آماده می كردیم اما در سه ماه نخست سال نه تنها این فضا بهتر نشده بلكه در برخی بخش ها عقب گرد كرده ایم.

وی گفت: نباید بگذاریم نامگذاری امسال با عنوان 'تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی' در حد شعار باقی بماند كه در این رابطه خواسته ما از رسانه ها پیگیری و كاربردی شدن این شعار است.

جلال پور، اظهار داشت: اتفاقی كه در سال تولید ملی می بایست می افتاد این بود كه فضای تولید و كسب و كار تسهیل می شد.

وی بیان كرد: از ابتدا بیان كردیم كه حمایت از تولید، حمایت بی چون و چرا نیست، حمایت تعرفه ای، یارانه ای و به نوعی رانتی نیست، بلكه برای حمایت از تولید باید فضایی ایجاد شود كه تولید در آن شكل بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان، افزود: تولید ملی فضایی دارد كه باید در آن فضا محقق شود پس باید پرسید كه آیا اگر حمایت از كار و سرمایه ایرانی محقق نشود، می توانیم تولید ملی داشته باشیم؟ كه باید گفت متاسفانه خیر.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نفرمودند، سال حمایت از تولید ملی و كار و سرمایه ایرانی، كه جمله راحت تری بود، بلكه فرمودند سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی كه این عنوان به این معناست كه حمایت بی چون و چرا از تولید نخواهیم داشت بلكه حمایت از كار و سرمایه ایرانی داریم كه این، یعنی فضای كسب و كار را برای كار و سرمایه ایرانی فراهم كنیم.

جلال پور، حمایت را حد فاصل بین دخالت و نگاه بی مسوولیتی تعریف كرد و گفت: ما به عنوان بخش خصوصی از مجموعه دست اندركاران و اركان مختلف نظام اعتماد به بخش خصوصی را خواهانیم، همچنین بهینه كردن فضای كسب و كار در كشور از دیگر خواسته های بخش خصوصی است كه مولفه هایی مانند ثبت شركت ها، تسهیلات بانكی و بخش های متعددی دارد كه باید موانع را برداریم تا فضای كسب و كار ارتقا پیدا كند.

وی افزود: امروز ما رتبه 138 را در بین 170 كشور از نظر داشتن فضای كسب و كار مناسب داریم، و دست كم می توانیم در سال تولید ملی این رتبه را دو رقمی كنیم.

جلال پور، ادامه داد: بسیاری از این مولفه ها با یك بخشنامه و نبود سخت گیری و همراهی، چندین رتبه جایگاه ایران را در فضای كسب و كار در جهان ارتقا می دهد و این گونه نیست كه فكر كنید اختلاف ما با كشور 10 تا 12 آنقدر زیاد است كه سال ها زمان نیاز داشته باشد.

وی گفت: به عنوان مثال كشور گرجستان تا پیش از سال 2008 پایین ترین رتبه های فضای كسب و كار را داشت كه از این سال با یك تغییرات اساسی و بنیادی به رتبه دوازدهم در دنیا رسیده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان، بیان كرد: كشور گرجستان در بحث ثبت شركت ها به رتبه اول در دنیا رسید و ما هم اگر قوانین ثبت شركت ها را تصحیح كنیم، رتبه خوب و بالاتری به دست می آوریم.

وی خاطرنشان كرد: نبود رانت در فضای اقتصادی كشور نیز دیگر خواسته بخش خصوصی است كه باید از مواردی كه باعث رقابت غیر سالم و غیر واقعی در كشور در مناقصه ها و مزایده ها، نرخ ارز، تصمیمات و ابلاغ ها و همه موارد می شود، جلوگیری كرد و یك فضای مساوی ایجاد كنیم.

جلال پور، افزود: قانون فضای كسب و كار مصوبه مجلس، 29 مورد را مطرح كرده است كه حتی اگر 5 یا 6 بند این مصوبه نیز در سال 91 اجرایی شود، رتبه فضای كسب و كار ما در جهان دو رقمی می شود.

**قانون ارتقای سلامت اداری فضای كسب و كار را عقب برد

وی گفت: قانون ارتقای سلامت اداری كه در فروردین ماه امسال ابلاغ شد، فضای كسب و كار را چند مرحله عقب تر برد بطوری كه در زمان حاضر هر فعال اقتصادی برای هر تسهیلات بانكی، فعالیت اقتصادی و ورود به سازمانی باید چندین استعلام را از سازمان های مختلف مانند تامین اجتماعی، اقتصاد و دارایی اخذ كند.

جلال پور، اظهار داشت: وقتی شما می خواهید یك قانون را جاری كنید، باید لوازم آن وجود داشته و پیش نیازهای آن تامین شده باشد و در فضایی كه در تحریم های بین المللی هستیم و فعال اقتصادی ما مجبور است در یك چارچوب بسته و محدود عمل كند، در فضایی كه هدفمند كردن یارانه ها را در سال گذشته در كشور جاری و ساری كردیم، باید شرایطی فراهم شود كه امكان فعالیت اقتصادی وجود داشته باشد.

وی گفت: این مشكلات شركت ها و بنگاه ها بصورت زنجیروار و سلسله وار به بنگاه های دیگری كه به آنها بدهی دارند، سرایت كرده است، و در این شرایط انصاف نیست كه قانونی را مصوب كنیم كه افراد دارای معوقه بانكی و چك برگشتی، نتوانند در فضای كشور كار اقتصادی انجام دهند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان، بیان كرد: در فضایی شفاف، سالم، بدون درگیری و بدون مشكل و بدون فضایی كه تعریف شده اگر فردی كار غیر قانونی انجام دهد باید مانع آن بود، اما در شرایط فعلی كه پیش نیازها فراهم نشده باید به فعالان اقتصادی كمك كرد.

**اختلاف نظرها بین قوا به مشكلات در سال تولید ملی می افزاید

وی اظهار داشت: هر نشست مشترك، هر همگرایی و هر همراهی كه در دولت و مجلس و سایر نهادها اتفاق بیفتد به نفع بخش خصوصی است و در سال تولید ملی از هر نوع همگرایی استقبال می كنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، اظهار داشت: یكی از مسائلی كه مشكلات ما را در تولید ملی اضافه كرده است واگرایی ها و اختلاف نظرهای موجود بین دولت با مجلس، مجلس با قوه قضاییه و قوه قضاییه با دولت و همه اینها با بخش خصوصی است.

جلال پور، ادامه داد: ما در سال تولید ملی انتظار داشتیم كه نه تنها هر 15 روز یك بار شورای گفت و گو را برگزار كنیم بلكه هر هفته این شورا تشكیل شود و این در حالی است كه سه ماه است هنوز نتوانسته ایم یك شورای گفت و گو تشكیل دهیم.

وی افزود: چه فضایی بهتر از این كه در شورای گفت و گو كه نمایندگان دولت، مجلس، بخش خصوصی و قوه قضاییه حضور دارند، مشكلات تولید و فضای اقتصادی را بررسی كنیم.

وی بیان كرد: نخستین چیزی كه اعتماد عمومی را برای انجام فعالیت اقتصادی در كشور جلب می كند، وجود یك فضای تعاملی است.

جلال پور، شرایط فعلی جامعه را با دوران دفاع مقدس مقایسه كرد و افزود: در فضای جنگ، مجلس، قوه قضاییه، قوه مقننه و مجمع تشخیص مصلحت همه یكپارچه و همراه توانستند جنگ را به پیروزی برسانند.

**دو نرخی بودن ارز برای كشور فایده ای ندارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان كرمان، گفت: بحث واقعی بودن نرخ ارز از بهمن ماه سال گذشته منتفی است بطوری كه از این تاریخ به بعد حتی بیشتر از نرخ تورم در نرخ ارز افزایش قیمت داشته ایم كه البته بخشی از این مسئله به ثابت نگه داشتن نرخ ارز در سال های گذشته بر می گردد و هنگامی كه این فنر را باز كردیم، یك جهش پیدا كرد و كم كم بر اساس تورم همچنان افزایش پیدا می كند كه دیگر امروز این مسئله را مشكل اساسی كشور نمی دانیم.

جلال پور، بیان كرد: امروز دو نرخی بودن ارز را مسئله اساسی می دانیم كه نه تنها برای كشور فایده ای ندارد بلكه با ایجاد رانت ها و رقابت های ناسالم فضای اقتصادی كشور را ناكارآمد می كند.

وی ادامه داد: ارز باید بصورت یك نرخی و شفاف با شرایطی كه در دنیا وجود دارد، عرضه شود، مردم ما مردمی هستند كه مسائل اقتصادی را تحلیل می كنند و می پذیرند و شرایط كشور و بین المللی را می دانند و اگر ما واقعیت ها را به آنها بگوییم كاملا آماده هستند كه كمك كنند.

وی خاطرنشان كرد: این كه به دلیل جلوگیری از بسیاری از افزایش قیمت ها، قیمت های متفاوت برای ارز تعریف كنیم، فضای ناسالم را ایجاد می كند، رقابت را سخت می كند و فسادی را به وجود می آورد كه جمع كردن آن كار سختی است.

جلال پور، درباره تورم نیز اظهار داشت: بخشی از تورم را واقعی می دانیم زیرا باید قبول كنیم با توجه به شرایط كشور و افزایش هزینه ای كه داریم و معتقدیم كه تحریم ها حداقل 30 درصد هزینه كشور را افزایش داده است ، این افزایش هزینه ها مسلما بر روی كالایی كه دست مصرف كننده می رسد، تاثیر دارد.

وی ادامه داد: گرانی را از گران فروشی جدا می دانیم و باید بشدت با گرانفروشی مبارزه كرد، اما گرانی ریشه در بعضی از مسائل اقتصادی ما دارد كه باید همه ما واقع بینانه آن را متمایز كنیم.

جلال پور اضافه كرد: این واقعیت را به مردم جامعه بگوییم كه ما در شرایطی هستیم كه باید آثار بعضی از این تصمیمات بین المللی، استقلال خواهانه و عزت مندانه كشور را بپذیریم.

ك/3

7443/8154/2624 / 1449





:: برچسب‌ها: کانادا , مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: