آمریكا با تحریم نفت ایران به اقتصاد جهان ضربه می زند
نوشته شده توسط : sasurse

این پژوهشگر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بلگراد، گفت: تحریم نفت ایران به علت نبود جایگزین مناسب، نه تنها موجب افزایش شدید قیمت فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی می شود، بلكه به اقتصاد آسیب پذیر كشورهای اروپایی در مقطع كنونی ضربه ای شكننده وارد خواهد كرد.

وی، به بحران اقتصادی كشورهای اروپایی اشاره كرد و افزود: در زمان حاضر اروپا به دلیل بحران مالی قادر به تجهیز پالایشگاه های خود با نفت جایگزین ایران نیست، بنابراین پیروی از سیاست های تحریمی آمریكا بسیاری از تاسیسات نفتی اروپا را به تعطیلی می كشاند.

وی گفت: تحریم نفت ایران و حذف این فرآورده برای كشورهای اروپایی در درازمدت می تواند علاوه بر شوك قیمتی بالا در بازارهای جهانی، سبب عمیق تر شدن بحران اقتصادی این كشورها نیز شود.

این محقق صرب گفت: كشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان كه بیشترین واردات نفت از ایران را دارند در این میان آسیب پذیری بالایی نسبت به تحریم نفت این كشور خواهند داشت.

وی با اشاره به اعمال تحریم های نفتی علیه جمهوری اسلامی و دنباله روی اتحادیه اروپا از سیاست های خصمانه واشنگتن علیه تهران، ادامه داد: آمریكا تصمیم دارد با تسلط بر كشورهای صادركننده نفت و گاز در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای میانه، اتحادیه اروپا را در تامین انرژی، به فراوردهای نفتی پالایشگاه های امریكایی وابسته و این كشورها را با فشار اقتصادی تضعیف كند.

وی به قرارداد ماستریخت در سال 1992 میلادی بین سران 12 كشور عضو اتحادیه اروپا و آغاز اتحاد سیاسی و اقتصادی كشورهای این جامعه با واحد پولی یورو اشاره كرد و گفت: این اقدام اتحادیه اروپا، اقتصاد امریكا را به چالش كشید و سران كاخ سفید در واقع سیاست های خود را برای انتقام جویی از این كشورها برنامه ریزی كردند.

وی گفت :یورو در منطقه پولی اروپا موجب تضعیف دلار در صحنه سیاسی و اقتصادی شد و واشنگتن نیز در سال 1998میلادی و قبل از اینكه یورو رسما به عنوان واحد پولی اتحادیه اروپا در سال 2002 میلادی جایگزین ارز كشورهای اروپایی شود با تاسیس یك نهاد مالی در مقابل سیاست جدید پولی بروكسل، دور كردن اتحادیه اروپا از تجارت مستقیم با كشورهای تولید كننده نفت و گاز و در نتیجه تضعیف یورو را در دستور كار قرار داد.

لوژانسكی در عین حال اختلاف شدید بین كشورهای منطقه یورو و احتمال خارج شدن فنلاند و یونان و چند كشور دیگر از منطقه یورو و بحران های اقتصادی در كشورهای اسپانیا، پرتغال و ایتالیا را پایان عمر نظام سرمایه داری و پایان عمر منطقه یورو توصیف كرد.

اروپام**2061**1596**1368**





:: برچسب‌ها: آلمان , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: