آمادگی سازمان جهانی گمرك برای كمك به اجرای طرح گمرك نوین در ایران
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی گمرك،' عباس معمارنژاد ' كه در رأس هیأتی به منظور شركت در شصتمین اجلاس سازمان جهانی گمرك به بروكسل سفر كرده بود، در دیدار با 'كونیو میكوریا' دبیركل سازمان جهانی گمرك ، پیاده‌سازی شبكه جهانی گمرك را نیازمند داشتن یك سیستم یكپارچه و واحد در تمامی كشورهای عضو سازمان جهانی گمرك دانست و گفت: اگر می‌خواهیم یك شبكه اطلاعاتی كامل از تمامی كشورهای عضو سازمانی جهانی گمرك داشته باشیم، باید تمامی سیستم‌ها و سامانه‌هایی كه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحت یك فرم مشخص و براساس استانداردهای این سازمان باشد.

وی افزود: سازمان جهانی گمرك باید یك سیستم یكپارچه مبتنی‌بر ”آی‌سی‌اس“ (ICS) آماده و كاری را كه آنكتاد در سیستم آسیكودا انجام داد، در قالب آی‌سی‌اس پیاده‌سازی كند.

رئیس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه شركت‌های متعددی در دنیا در حال پیاده ‌سازی برنامه‌های مختلف برای گمرك هستند، اظهار داشت: برای پیاده ‌سازی سیستم گمرك جهانی نیازمند استفاده از شركت‌های بزرگ و باتجربه در زمینه برنامه‌نویسی و فعالیت‌های گمركی هستیم و باید تمامی كشورهای عضو را موظف كنیم از این نرم‌افزارها و سامانه‌ها استفاده كنند.

**پیاده‌سازی طرح جامع نوین گمركی در ایران براساس استانداردهای wco

معمارنژاد در این ملاقات همچنین به پیاده‌سازی طرح جامع نوین گمركی در ایران اشاره كرد و گفت: تمامی تلاش مجموعه گمرك ایران پیاده‌سازی این طرح براساس فرم‌ها و استانداردهای سازمان جهانی گمرك است و سعی خواهیم كرد ساختار و پیاده‌سازی آن براساس نظرات این سازمان باشد.

وی خاطرنشان كرد: حتی گمرك ایران این آمادگی را دارد كه درپیاده‌سازی طرح نوین گمركی از شركت‌های مورد تأیید سازمان جهانی گمرك كه از تجربه و تبحر كافی برخوردارند، استفاده كند.

وی اضافه كرد: به ‌منظور اجرای صحیح این طرح در گمرك ایران و استفاده از نظرات كارشناسانه سازمان جهانی گمرك، انتظار داریم كارشناسانی از این سازمان به ما معرفی شوند.

رئیس كل گمرك ایران در ادامه به سیستم آسیكودا اشاره كرد و گفت: این سیستم هم‌اكنون در گمرك ایران در حال اجراست، اما معتقدیم این سیستم یك سیستم دوران گذار ازحالت سنتی به ماشینی است و یك سیستم مدرن محسوب نمی‌شود ، بنابراین ما به دنبال پیاده ‌سازی سیستم یكپارچه گمركی همانند سیستم ' سوفیكس' در تركیه و یا 'بول' در مراكش و ایرلند هستیم.

**پیشنهاد ایجاد مركز آموزشی فارسی زبان گمركی در ایران

معمارنژاد ،به وجود چند كشور فارسی زبان در منطقه خاورمیانه اشاره كرد و گفت: باتوجه به اینكه برخی از این كشورها در همسایگی ایران قرار دارند، پیشنهاد ما این است كه با همكاری سازمان جهانی گمرك یك مركز آموزشی فارسی زبان گمركی در ایران ایجاد شود.

وی با بیان اینكه در طول چند سال اخیر دوره‌های آموزشی متعددی برای نیروهای گمركی كشورهای افغانستان و تاجیكستان در ایران برگزار شده است، افزود: در همین راستا به تازگی تفاهم‌نامه ای با سازمان جهانی گمرك به امضاء رسانده‌ایم كه براساس آن می‌توانیم سایت آموزش را به فارسی ترجمه كنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های ایجاد مركز آموزشی فارسی زبان گمركی در كشورمان اظهار داشت: این مركز در كشورهای عضو این سازمان ازجمله جمهوری آذربایجان راه‌اندازی شده ، كه مثمرثمر بوده است.

**اعلام آمادگی wco

براساس این گزارش، در ادامه این نشست 'كونیو میكوریا'، دبیركل سازمان جهانی گمرك از اعلام آمادگی این سازمان برای همكاری با گمرك ایران جهت پیاده‌سازی طرح جامع نوین گمركی خبر داد و گفت: در اجرای این طرح باید با راهبردی محتاطانه و براساس نیازها وارد عمل شد.

میكوریا افزود: در مرحله نخست ما باید اطلاعات شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و پس از آن براساس نیازها برنامه‌ریزی كنیم و ببینیم در كدام بخش‌ها بیشترین نیازها وجود دارد و در نهایت اقدام به اعزام كارشناس نماییم.

وی به شبكه جهانی گمرك اشاره كرد و گفت: ما در شبكه جهانی به دنبال این هستیم كه ببینیم چگونه می‌توانیم برنامه‌های مختلف گمركی كشورهای عضو را به یكدیگر متصل كنیم. البته در این زمینه دستورالعمل‌های خاصی برای كشورها صادر و ارسال كرده‌ایم.

دبیركل سازمان جهانی گمرك با استقبال از پیشنهاد رئیس كل گمرك ایران مبنی‌بر ایجاد مركز آموزشی فارسی زبان گمركی در ایران، افزود: این سازمان منعی در مورد ایجاد این مركز آموزشی در تهران نمی‌بیند، اما درخواست ایجاد این دفتر باید از طریق دفتر منطقه‌ای این سازمان در آسیا مورد پیگیری قرار گیرد.

اقتصام**9141 **1561





:: برچسب‌ها: مرخصی , دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: