ماهیگیری غرب از آب گل آلود انتخابات لیبی
نوشته شده توسط : sasurse

بعد از بیش از چهل سال حكومت دیكتاتوری 'معمر قذافی' بر لیبی، مردم این كشور در شرایطی كه اوضاع امنیتی نابسامان است در روز 17 تیرماه پای صندوق های رای حاضر شدند تا از میان صدها حزب كه در این انتخابات نامزد داشتند، فرد مورد علاقه خود را انتخاب كنند. چگونگی توزیع كرسی های كنگره ملی لیبی یكی از مهمترین مواردی است كه ماهیت پارلمان این كشور را مشخص خواهد كرد.

از آنجا كه قدافی طی این سالها اجازه فعالیت از سوی هیچ حزبی را نداده بود، در این كشور حكومتی مستبدانه و پلیسی وجود داشت. در این انتخابات احزاب مختلفی كه در این كشور وارد كارزار شدند فاقد هرگونه تجربه فعالت سیاسی هستند، از همین رو پیش بینی نتایج انتحابات این كشور بسیار مشكل است.

موضوع های مورد بررسی دراین گزارش عبارتند از:

- حضور احزاب در انتخابات كنگره ملی لیبی

- احزاب سرشناس انتخابات لیبی

- توزیع كرسی های كنگره و چالش های ناشی از آن

**حضور احزاب در انتخابات كنگره ملی لیبی

-------------------------------------------------

روزنامه الشروق مصر به فضای انتخاباتی در كشورهایی كه بهار عربی در آنها اتفاق افتاده پرداخت و نوشت: در فضای انتخاباتی كشورهایی كه شاهد بهار عربی بوده اند یك فضای دینی حاكم بود، اما در لیبی این فضا به گونه ای است كه مردم صراحتا بیان می كنند، شریعت در قانون اساسی این كشور مرجع اصلی خواهد بود.

این روزنامه دربخش دیگری از گزارش خود نوشت: از بارزترین رقبا در انتخابات لیبی اتحادیه نیروهای ملی است. این ائتلاف شامل 65 حزب لیبرالیسم می باشد. ریاست این حزب بر عهده 'محمود جبریل' رییس گروه اپوزیسیون در دوران انقلاب است كه وی نیز دارای گرایش لیبرالیستی است.

از سوی دیگر حزب 'آزادی و سازندگی' شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین لیبی است كه پس از پیروزی اسلامگرایان در مصر با رویكردهای معنوی به صحنه رقابت انتخاباتی لیبی وارد شده است.

دكتر 'عصام عریان' نایب رییس حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین مصر هم با ارسال پیامی به برادران لیبییایی خود ابراز امیدواری كرده است كه حزب عدالت و سازندگی شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین لیبی مورد اعتماد انتخاب كنندگان واقع شود و در صحنه سیاسی لیبی نقش اساسی ایفا كند، اما جبهه ملی كه با جبهه ملی نجات لیبی در ارتباط است یكی از شاخه های گروه اخوان المسلمین لیبی است كه به رهبری 'محمد المقریف' وارد صحنه انتخابات لیبی شده است.

همچنین جریان ملی میانه رو به رهبری 'علی ترهونی' كه یك نامزد لیبرال است كه در دوران انتفاضه سمت وزیر نفت را برعهده داشت به صحنه انتخابات لیبی وارد شده است.

حزب'الوطن' كه یكی از احزاب اسلامیست به رهبری 'عبدالكریم بلجاج' در صحنه انتخاباتی لیبی وارد رقابت شده است.

حزب 'اصاله' كه یك جریان سلفی است به رهبری شیخ 'عبدالباسط غویله' وارد صحنه انتخاباتی این كشور شده است و این حزب بر این عقیده است كه احزاب سیاسی دارای اندیشه غیراسلامی هستند.

** احزاب سرشناس انتخابات لیبی

--------------------------------------

روزنامه'لیبیا الیوم' هم به انتخابات لیبی و فضایی كه بر این انتخابات حاكم است پرداخت و نوشت: این انتخابات كه در واقع اولین انتخابات بعد از سالها حكومت دیكتاتوری 'معمر القذافی' در لیبی است، شهروندان این كشور 200 نفر را به عنوان نمایندگان اولین گنگره ملی این كشور انتخاب می كنند. این نمایندگان انتخاب شده از سوی مردم دولت جدید را تشكیل خواهند داد. همچنین این نمایندگان باید یك كمیته ای تشكیل دهند تا قانون اساسی این كشور را تدوین كنند و به همه پرسی گذارند.

80 در صد از واجدان شرایط این كشور اسم خود را برای شركت در انتخابات ثبت كرده اند. در این انتخابات حدود 4000 نفر نامزد برای رقابت ثبت نام كرده بودند كه بعد از بررسی از سوی كمیسیون انتخابات اعلام شد كه 2501 نامزد مستقل و 1206 نامزد از سوی جریان های سیاسی به رقابت انتخاباتی خواهند پرداخت.

شهروندان لیبییایی در 27 حوزه انتخاباتی به رقابت می پردازند كه 120 كرسی از كرسی های كنگره توسط نامزدهای مستقل و 80 كرسی دیگر توسط نامزدهای وابسطه به احزاب اشغال خواهد شد.

در پی تبلیغات انتخاباتی كه روز پنج شنبه به پایان رسید سه تشكل سیاسی بارز به چشم می خورد كه عبارتند از: 'حزب عدالت و سازندگی'، 'حزب الوطن' و 'ائتلاف لیبرال ها'.

شایان ذكر است كه نحوه توزیع كرسی های كنگره ملی لیبی در این كشور چالش هایی را در مناطق مختلف به همراه داشته است. به گونه ای كه هوداران فدرالیسم خواهان این مساله بودند كه در كنگره این كشور دارای نمایندگان بیشتری باشند و شورای انتقالی لیبی هم تعداد اعضای پارلمان را بر اساس جمعیت هر منطقه تقسیم كرده است كه در نتیجه این تقسیم بندی منطقه غربی این كشور 101 كرسی كنگره را اشغال خواهد كرد و 60 كرسی هم از آن منطقه شرق این كشور است و 40 كرسی دیگر به منطقه جنوبی اختصاص دارد.

**توزیع كرسی های كنگره و چالش های ناشی از آن

-----------------------------------------------------------

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: در اولین انتحابات دموكراتیك لیبی بیش از دو میلیون نفر از واجدان شرایط در پای صندوق های رای حاضر خواهند شد.

این روزنامه نوشت، در این انتخابات مردم لیبی 200 نماینده كنگره ملی را از میان نامزدهای 100 حزب این كشور انتخاب خواهند كرد كه در راس این احزاب، احزاب اسلامگرا، اصولگرا و لیبرالیست قرار دارند.

القدس العربی نوشت: در این انتخابات حزب 'عدالت و سازندگی' شاخه اخوان المسلمین این كشور از شانس بیشتری در انتخابات برخودار است و امید می رود همان اتفاقی كه در مصر و تونس روی داد و اسلامگرایان پیروز انتخابات شدند در لیبی نیز روی دهد.

این روزنامه نوشت: از آنجا كه بیش از چهار دهه در این كشور یك دیكتاتور حكم می راند و مانع فعالیت هر گونه حزبی می شد و هیچگونه انتخاباتی هم در دوران وی برگزار نشده بود بسیار سخت است به طور قطعی در مورد پیروز انتخابات سخن به میان آورد.

چگونگی توزیع بندی كرسی های پارلمان مهمترین مساله ای است كه هویت این انتحابات را مشحص خواهد كرد كه در این توزیع بندی منطقه غرب لیبی دارای صد كرسی و منطقه شرق كه شعله های انقلاب از آن شعله ور شد 60 كرسی و منطقه جنوب این كشور 40 كرسی را در كنگره ملی این كشور اشغال خواهند كرد.

چگونگی توزیع بندی كرسی های كنگره ملی این كشور مهمترین مساله ای بود كه باعث اختلاف و چالش در انتخابات این كشورگشته است. به طوری كه ساكنان منطقه شرق(بنغازی) نسبت به چگونگی توزیع بندی كرسی های كنگره اعتراض كرده اند.

امكان دارد با این گونه توزیع كرسی ها كنگره ملی این كشور، چالش هایی را به وجود آورد و لیبی را به سال 1943 برگرداند. همچین احتمال دارد لیبی را تحت سیطره همپیمانان قرار داده و لیبی را به سه فدرال برقه(شرق)، طرابلس(غرب) و فزان(جنوب) تجزیه كند.

در مناطق شرقی لیبی كه در واقع بیشترین منابع زیر زمینی لیبی نیز در این كشور قرار دارد یك جنبش جدایی طلبانه در جریان است كه در بطن این درگیری ها، درگیری های قبیله ای قرار دارد كه خواهان این هستند كه شهر برقه به یك منطقه خود مختار به رهبری 'احمد سنوسی' مبدل گردد و این درخواستی است كه از سوی برخی از احزاب این كشور رد شده است.

روزنامه القدس العربی با اشاره به وظایف كنگره ملی این كشور نوشت: مردم لیبی امیدوارند بعد از انتخابات، دولت جدید لیبی از قدرت لازم برخوردار باشد تا با شبه نظامیانی كه همچنان بر برخی نهادهای دولتی لیبی سیطره دارند مقابله كند.

این روزنامه نوشت: به روند انتخابات این كشور از این دیدگاه نگریسته می شود كه این انتخابات یك آزمون برای گروه های اسلامگرا در این كشور است كه بعد از سقوط دیكتاتور قدم در عرصه سیاسی این كشور گذاشته اند.

این روزنامه همچنین نوشت: تاكنون اسلامگرایان در كشورهایی كه شاهد بهار عربی بوده اند از پایگاه اجتماعی خوب و جذابیت ویژه ای برخوردار بوده اند به طوری كه این گروه ها هم اكنون در قدرتمندترین كشور عربی یعنی مصر حكومت را در دست گرفته و در تونس نیز حكومت اسلامی تشكیل داده اند و در انقلاب لیبی نیز جایگاه آنها به زودی مشخص خواهد شد.

روزنامه المستقبل لبنان اخبار انتخاباتی كشور لیبی را پوشش داد و نوشت: لیبی بعد از چهار دهه از حكومت دیكتاتوری 'معمر القذافی' در این كشور شاهد اولین انتخابات دموكراتیك است كه امید می رود در این كشور نیز اسلامگرایان بتوانند پیروز انتحابات شوند. این گمانه زنی در مورد پیروزی اسلام گرایان در انتحابات در شرایطی است كه لیبرال ها در این كشور اطمینان خود را از پیروزی درانتخابات اعلام كرده اند.

با وجود این كه حدود 100 حزب در انتخابات كنگره ملی این كشور در صحنه حضور دارند و به رقابت می پردازند پیش بینی نتایج انتخابات این كشور كار آسانی نیست.

در این انتخابات اگرچه احزاب مختلفی در صحنه حضور دارند، اما سه حزب اصلی به نام های 'حزب عدالت وسازندگی از شاخه های اخوان المسلمین این كشور'، 'حزب الوطن وابسته به فرمانده نظامی سابق طرابلس به نام عبد الحكیم بلحاج' و 'حزب ائتلاف لیبرالیست ها به ریاست محمود جبرییل نخست وزیر سایق شورای ملی انتقالی' حضور چشم گیری دارند.

'علی الترهونی' وزیر نفت سابق شورای ملی انتقالی اظهار داشت: ما هیچ گونه نظرسنجی انجام ندادیم در نتیجه نمی توانیم نقاظ ضعف یا قوت خود را معین كنیم.

برخلاف وی 'محمد صوان'رهبر حزب عدالت و سازندگی گفت: حزب من به دلیل اینكه از پایگاه مردمی خوبی برخودار است توان رقابتی خوبی را نیز در انتخابات دارد. وی گفت: كنگره ملی نیاز دارد تا ائتلاف های قدراتمندی در آن حضور داشته باشند كه از محبوبیت بالایی برخوردار باشند و مورد اعتماد شهروندان لیبیایی واقع شوند.

روزنامه المستقبل لبنان نیز نوشت: حزب عدالت و سازندگی آماده است تا دیگر گروه هایی كه از نظر ایدئولوژی با این حزب قرابت دارند یك ائتلاف تشكیل دهد تا یك حزب اسلامگرای قدرتمندی تشكیل دهد، اما برخلاف دیگر گروه های اسلامگرا، اسلامگرایان در لیبی هیچ گونه سابقه فعالیت حزبی و سیاسی ندارند.

پژوهش**الف.ی**1732**9123





:: برچسب‌ها: ماکرو , بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: