در سند محرمانه وزارت خارجه انگلیس از كمكهای خارجی به كابل انتقاد شد
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش ایرنا، در این سند كه نسخه ای از آن بدست این روزنامه انگلیسی رسید، آمده است كه طرح كمك چندین میلیارد دلاری كه سهم اعظم آن را آمریكا و عربستان تقبل كرده اند در كنفرانس بین المللی كمك به افغانستان در توكیو مطرح شده بود.

بر اساس این سند، كمك مذكور بر این مبنا تهیه و تدارك دیده شد كه ضرورتهای فوق العاده حیاتی و فوری مدرنیزه (متجدد) كردن افغانستان به عنوان یك كشور متجدد دمكراتیك بعد از دهه ها حكومت ظلم، جنگ و خونریزی را برآورده سازد.

اما وزارت خارجه انگلیس نسبت به اولویتهای در نظر گرفته شده در این پروژه و استانداردهای مورد نظر و هدف غایی آن اظهار تردید كرده است.

این سند محرمانه این ایراد را بر طرح كشورهای اهدا كننده وارد دانسته است كه پروژه مذكور بر روی آن بنا نهاده شده فاقد ساختارهای مستحكم است و هرگز نیازهای ارتباطات جاده ای كشور را به خصوص در زمستانهای سخت این كشور برآورده نمی سازد . همین مشكل فقدان امكان ارتباط بین شهری، خطر گسسته شدن انسجام و یكپارچگی كشور را در پی دارد.

این سند ، پروژه مذكور را در مجموع برای اكثریت افغانها 'فاقد ارزش' دانسته و تاكید دارد كه افغانها در حال حاضر نیازمند جاده های شهری هستند كه تسهیلات تردد در اطراف شهرهای محل سكونتشان را مهیا سازد.

از دیگر ضعفهای این سند كه وزارت خارجه انگلیس بدان اشاره كرده ، ضعف در برنامه ریزی است .

سند همچنین امكان اینكه همه طرحهای مورد نظر در پروژه در نهایت تامین كننده منافع پنهان حاكمان و مسئولان فاسد كشور باشد را بعید ندانسته است.

ایندیپندنت ادامه می دهد: همه پروژه هایی كه 'اداره كل بازرسی ویژه بازسازی افغانستان' با صرف میلیاردها دلار در این كشور اجرا كرده است نیمه كاره و ناقص رها شده و این پروژه ها بعضا'رو به زوال است . فقدان بنیانهایی مستحكم برای اجرای این پروژه ها عامل اصلی زوال آنها بوده است.

براساس تحلیل وزارت خارجه انگلیس، 'بزرگراه رهنمون به ناكجا آباد' افغانستان، با طرحی دیگر مشتمل بر كمك مالی یك میلیارد پوندی دیگر برای پنج سال آینده كه پیش بینی شده است، كار را خرابتر از این كه هست خواهد كرد.

وزارت توسعه بین الملل انگلیس خواستار نظارت بر كیفیت اجرا و هزینه كردن 178 میلیارد پوندی است كه همه ساله به افغانستان واریز می شود. این خطر احساس می شود كه این وجه به جای هزینه شدن در راه توسعه افعانستان به دست مقامات محلی منحرف شود.

برپایه این گزارش، 'حامد كرزی' رئیس جمهوری افغانستان برای جلب حمایت كشورها و سازمانهای بین المللی برای كمك به این كشور، در كنفرانس توكیو اقدامات دولتش را برای مبارزه با فساد و مسئولیت پذیری دولت تشریح كرد.

مترجمام**1591**2047**





:: برچسب‌ها: شب , خیابان , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: