اصناف، نقشی در گرانفروشی و احتكار ندارند
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'قاسم نوده فراهانی' طی سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، ضمن تبریك اعیاد شعبانیه و روز صنعت و اصناف و گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر ماه، افزود: اصناف فقط درصدی را به عنوان ضریب به قیمت هر كالا اضافه می كنند و آن را در اختیار مصرف كننده قرار می دهند.

وی گفت: اگر واحد صنفی، بیش از ضریب سود به قیمت كالا اضافه كند، تخلف كرده و به سازمان تعزیرات حكومتی معرفی می شود.

نوده فراهانی در جمع نمازگزاران تهرانی اظهار داشت: در مورد احتكار نیز، اصناف سرمایه برای احتكار ندارند و آنهایی كه احتكار می كنند، از اصناف نیستند.

رییس شورای اصناف كشور با اشاره به تلاش استكبار جهانی برای ضربه زدن به ایران گفت: كشور ما 30 سال است كه تحریم است و در این مدت با اتكا به مقام عظمای ولایت توانسته ایم، تحریم ها را پشت سر بگذاریم.

نوده فراهانی ادامه داد: تدریس 'درس مكاسب' در دستور كار اصناف كشور قرار گرفته است و درصدد هستیم كه همه اصناف از آموزش مكاسب برخوردار شوند.

وی افزود: اصناف قشر عظیمی در كشور هستند كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تكیه گاه مطمئن روحانیت و علما بودند بطوریكه در تاریخ سیاسی كشور همیشه در كنار روحانیت و علمای دین نقش آفرینی كرده اند.

نوده فراهانی گفت: زمانی كه امام راحل نخستین جرقه های انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم را رقم زدند، اعضای این تشكل بزرگ مردمی نخستین كسانی بودند كه در كنار روحانیت به حمایت و یاری بنیانگذار انقلاب برخواستند و به تكیه گاه مطمئنی برای اجرایی شدن اهداف انقلاب تبدیل شدند.

وی افزود: اصناف در تمامی صحنه های قبل از پیروزی انقلاب نقش اساسی داشتند به طوریكه با اعتصاب كاركنان شركت نفت و تعطیلی فعالیت های نفتی، این اصناف و بازاریان بودند كه حتی حقوق و نیازهای این كاركنان را تامین می كردند تا انقلاب بر مسیر تعیین شده خود ادامه دهد.

نوده فراهانی، تعطیلی بازارها، حضور در اعتصاب ها، تامین نیازهای تبلیغاتی انقلاب، تشكیل گروهای پشتیبانی از انقلاب و مركزیت كانونی برای اجرای بسیاری از برنامه های انقلاب از سوی این تشكل بزرگ را از جمله اقدامات اصناف در دوران قبل از انقلاب دانست و گفت: اصناف در این مسیر، شهدای عزیز و بزرگی را تقدیم انقلاب اسلامی كردند و این مسیر ادامه داشت تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

رییس شورای اصناف كشور، نقش اصناف را در دوران پیروزی انقلاب مهم ارزیابی كرد و گفت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، اصناف وارد یك مرحله جدید از نقش آفرینی های خود شدند، زمانی كه انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل به پیروزی رسید، بسیاری از كانون ها و هسته های حركت های مردمی كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تشكیل شده بود در این دوران جدید تقویت شد و اعلام موجودیت جدی كرد.

نوده فراهانی سپس به نقش اصناف در هشت سال دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: با آغاز دفاع مقدس، نقش خدمات اصناف و بازاریان به انقلاب اسلامی و كشور عزیزمان ایران به صراحت مشخص شد، هشت سال دفاع مقدس آن هم جنگیدن با استكبار جهانی نیازمند فداكاریها، رشادت، ایثار و از خود گذشتگی ملتی بزرگ همچون ملت ایران اسلامی در سایه رهبری شجاع، عدالت خواه و كفر ستیز را می طلبید تا برای نخستین بار به جهانیان اعلام كند وقتی ملتی بخواهد می تواند غیر ممكن ها را ممكن كند و با افتخار از آرمانهای خود دفاع كند.

وی ادامه داد: در دوران هشت سال دفاع مقدس در واقع اصناف و بازاریان در دو جبهه جهاد كردند، یكی در جبهه شهادت و نثارجان و دیگری در جبهه، بذل مال و اموال كه اصناف كشور در هر دو جبهه نیز سربلند بیرون آمدند و با نثار بیش از 64 هزار شهید كه حدود 2800 نفر از این شهدا از هیات مدیره های اتحادیه های صنفی در واقع از مسوولان صنفی اصناف بودند، توانستند وظیفه خود را این بار نیز به بهترین شكل ایفا كنند.

نوده فراهانی، نقش اصناف در دوران سازندگی را نیز بسیار قابل لمس عنوان كرد و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی باز اصناف و بازاریان با یك نقش جدید وارد عرصه سازندگی كشور شدند، آغاز سازندگی كشور نیازمند حمایت های مادی و منابع مالی بود كه این تشكل بزرگ با حضور در میادین مختلف سازندگی كشور و تحول در عرصه های تولید و توزیع كالا و خدمات توانستند نقشی ارزنده داشته باشند.

رییس شورای اصناف كشور، حضور اصناف در عرصه های مختلف تحول اقتصادی كشور را یك اتفاق موفق دانست و تصریح كرد: با آغاز اجرای طرح های اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی در كشور، اصناف نیز همگام با سایر بخش های كشور نقش آفرینی خود را در طرح های اقتصادی كشور آغاز كردند.

نوده فراهانی ادامه داد: به هر صورت كشور از نظر رشد جمعیت و گسترش نیازمند توسعه خدمات و عرضه و تقاضا بود و برای ایجاد تعادل در این زمینه نیز باید توان مدیریت عرضه و تقاضا در بازار مصرف و تولید ایجاد می شد.

وی افزود: نخستین نقش اساسی كه دولت به اصناف واگذار كرد، تنظیم بازار در ایام پر تقاضای كالا و خدمات همچون ایام نوروز، ایام شروع به كار مدارس، ماه مبارك رمضان و غیره بود كه اصناف كشور با طراحی نمایشگاه های عرضه مستقیم كالا و فروش فوق العاده موفق شدند از افزایش بی رویه قیمت كالاها، تامین كالاهای مورد نیاز خانواده ها و كالاهای اساسی شهروندان جلوگیری كنند.

رییس شورای اصناف گفت: پس از این مرحله، واگذاری بازرسی و نظارت بازار به اصناف بود كه توانستند كمتر از دو سال تمامی مجامع امور صنفی مراكز استانها را به بازرسی و نظارت مجهز كنند و در رصد قیمت كالاها، تخلفات گران فروشی و كم فروشی، عرضه كالاهای قاچاق و تقلبی و جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه كسب نقش آفرینی كنند بطوریكه دو سال گذشته بیش از 20 میلیون بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفت و بیش از صدها واحد متخلف پلمب و تعطیل شد و صدها كالای تقلبی و قاچاق از بازارهای داخل جمع آوری شد.

نوده فراهانی گفت: اصناف پس از كشاورزان، بزرگترین تشكل كشور بود كه بیش از 5/17 درصد از تولید ناخالص ملی كشور را دارا هستند كه این رقم بخش قابل توجهی از اقتصاد كشور است.

اقتصام ** 1579 **





:: برچسب‌ها: گربه ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: