سیگار کشیدن بدون لذت؛ راهی برای ترک موثر
نوشته شده توسط : sasurse

در واکسن جدیدی که آزمایش شده، پادتن هایی وجود دارد که اجازه نمی دهد نیکوتین به مغز برسد

محققان آمریکایی می گویند روزی فرا خواهد رسید که بتوان در افرادی که سیگار می کشند در برابر نیکوتین مصونیت ایجاد کرد به گونه ای که سیگار کشیدن دیگر به آنها لذت ندهد.

آنها استفاده از واکسنی را توصیه می کنند که آنتی بادی یا پادتن را به تمام بدن می فرستد تا به نیکوتینی که وارد بدن می شود حمله و با آن مقابله کند.

بر اساس مطالعه ای که در این باره بر روی موش ها انجام شده و در نشریه ترجمان علوم پزشکی (Science Translational Medicine) منتشر شده است، میزان مواد شیمیایی در مغز موش هایی که این واکسن را دریافت کرده بودند ۸۵ درصد کاهش یافت. به گفته کارشناسان هنوز لازم است سالها تحقیقات و مطالعه در این زمینه صورت بگیرد تا این آزمایش را بتوان روی انسان ها انجام داد.

پروفسور رونالد کریستال، سرپرست گروه تحقیقاتی که بر روی این موضوع کار می کنند در این مورد می گوید بهترین راه درمان اعتیاد به نیکوتین سیگار استفاده از همین آنتی بادی هایی است که در بدن می چرخند و خون را پیش از اینکه نیکوتین بتواند هر گونه اثر بیولوژیک بر جای بگذارد، تمیز می کنند.

شیوه جدید

سایر واکسن های ضد سیگار طوری تهیه شده اند که سیستم ایمنی بدن را به تولید آنتی بادی هایی وا می دارند که به نیکوتین حمله می کنند. این همان سیستمی است که واکسن های بیماری ها بر اساس آن کار می کنند.

هدف این بوده که به اندازه کافی آنتی بادی تولید شود که بتواند جلوی ورود نیکوتین به مغز را بگیرد و مانع از این بشود که نیکوتین در مغز تاثیرات خوشایند بگذارد.

شیوه دانشمندان کورنل مدیکال کالج در این زمینه کاملا متفاوت است. آنها از ژن درمانی استفاده می کنند و می گویند این روش برای ترک سیگار امیدوار کننده تر است.

در روشی که این دانشمندان برگزیده اند، کبد را به یک ویروس که ژنهایش را اصلاح کرده اند و حاوی دستورالعمل هایی برای ساخت پادتن ها یا آنتی بادی های ضد نیکوتین است، آلوده می کنند. همین روند باعث می شود، کبد تبدیل به یک کارخانه ساخت آنتی بادی بر ضد نیکوتین بشود.

گروه تحقیق، به دو گروه موش نیکوتین تزریق کردند و سپس، نیکوتین موجود در مغر موش های معمولی را با نیکوتین موجود در مغز موش هایی که با ایجاد اصلاحات در سیستم ایمنی بدنشان مصونیت پیدا کرده بودند، مقایسه کردند و معلوم شد که نیکوتین در مغز موش هایی که این واکسن را دریافت کرده اند ۸۵ درصد کمتر از بقیه است.

معلوم نیست که آیا این موضوع در مورد انسان ها هم صدق می کند یا خیر .

پروفسور کریستال همچنین گفت: "اگر چنین واکسنی را بتوان برای انسانها تهیه کرد، آنوقت مردم دیگر خواهند دانست که اگر دوباره شروع به سیگار کشیدن کنند، این واکسن باعث می شود دیگر هیچ لذتی نبرند و همین می تواند موجب شود که این عادت را برای همیشه کنار بگذارند."

وی افزود: "ما خیلی امیدواریم که این شیوه، سایر روش های ترک سیگار موجود در بازار را کنار بزند و به کمک سیگاری هایی بیاید که با این روش ها موفق نشده اند سیگار را ترک کنند."

از دوران کودکی

البته ژن درمانی هم مسائل ایمنی خودش را دارد و سوالاتی در این شیوه وجود دارد که باید پاسخ داده شود.

دارن گریفین، استاد علم ژنتیک در دانشگاه کنت گفته است: "این یافته ها تاثر گذار و برانگیزاننده است." اما هشدار داده که هنوز موضوعات بسیاری در آن وجود دارد که باید روشن شود.

دکتر سیمون ودینگتون از دانشگاه لندن می گوید "تکنولوژی ژن درمانی مدام در حال پیشرفت است و این نتایج اولیه بسیار نویدبخش است و نشان می دهد که ممکن است بتوان از این شیوه برای ترک سیگار که اعتیاد به آن سلامت مردم را به خطر می اندازد، استفاده کرد."

اگر چنین واکسنی تهیه شود، حتی ممکن است بتوان افراد را از کودکی واکسینه کرد تا در بزرگسالی اصلا کشیدن سیگار را آغاز نکنند.





:: برچسب‌ها: جشنواره , زمستان , پاریس ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: