هند و روسیه موشك 'برهموس' با سرعت پنج تا هفت برابر صوت را آزمایش می كنند
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش ایرنا از پی تی آی 'سیواتهانو پیلای' مدیراجرایی پروژه مشترك فضایی برهموس هند و روسیه روز پنج شنبه گفت: نوع برهموس این موشك كروز ماورای صوت در سال 2017 آماده پرتاب آزمایشی خواهد بود.

وی با اشاره به اینكه موشك جدید قابلیت رسیدن به سرعت 5 تا 7 ماخ را خواهد داشت، افزود: به نظر من توسعه این موشك بطور كامل پنج سال زمان می برد.

مدیراجرایی پروژه مشترك فضایی برهموس هند و روسیه اظهارداشت: ما تا به حال نیز یك مجموعه آزمایش هایی را در آزمایشگاه تا سرعت 6.5 ماخ به انجام رسانده ایم.

به گفته منابع رسمی، با این اقدام، هند و روسیه به امكانات آمریكا نزدیك می شوند و آمریكا سال گذشته ادعا كرد كه موشكی را با موفقیت آزمایش كرده كه پنج برابر سرعت صوت حركت می كند.

پس از این آزمایش رسانه ها گزارش دادند كه موشك ماورای صوت پیشرفته می تواند هر نقطه از دنیا را ظرف یك ساعت هدف قرار دهد.

پیلای با اشاره به اینكه موشك جدید در سه نوع پرتاب از زمین، هوا و دریا ساخته می شود اظهارداشت: موشك های جدید تنها متعلق به هند و روسیه خواهد بود و به هیچ كشور سومی صادر نمی شود.

موشك های برهموس با برد 290 كیلومتری، می تواند كلاهك معمولی تا وزن 300 كیلوگرم را حمل كند.

انواع پرتاب از دریا و زمین این موشك با موفقیت آزمایش شده و به نیروهای زمینی و دریایی هند وارد شده اند.

آزمایش های پرواز انواع هوایی این موشك تا پایان 2012 به پایان می رسد و نیروی هوایی هند قرار است 40 هواپیمای جنگنده( Su30MKI Flanker-H ) را به موشك های برهموس مجهز كند.

برهموس یك موشك كروز مافوق‏‎صوت می‏باشد كه آن را می‏توان از طریق زیردریایی‏ها، ناوهای جنگی، هواپیماها و یا از سطح زمین پرتاب نمود.

این موشك، تولید مشتركی است بین شركت روسی (Mashinostreyenia ) و شركت هندی( Brahmos Corp) كه پیشرانه آن بر اساس موشك روسی 'یخونت' (Yakhont) طراحی شده و سامانه هدایت كنندهء موشك به وسیله شركت هندی برهموس ساخته شده است.

در حال حاضر برهموس، جزو معدود موشكهای كروز در كل جهان محسوب می‎شود كه در سرعت حیرت‏انگیز ۲٫۵ تا ۲٫۸ ماخ پرواز می‏كند، كه این مقدار، سه برابر سرعت موشك كروز آمریكایی 'تاماهاوك' (Tomahawk) می‏باشد.

طراحی برهموس، كار مشتركی است بین 'سازمان تحقیقات و تولیدات دفاعی' هند (DRDO) و روسیه تحت سرمایه‏گذاری شركت هوافضای برهموس انجام شده است .

این موشك، نام خود را از اسامی دو رود بزرگ 'برهماپوترا' (Brahmaputra ) و'مسكوا ' (Moskva ) برگرفته است و دو كشور روسیه و هند، قصد دارند تعداد ۱۰۰۰ فروند از این موشك كروز را در طول ۱۰ سال آینده تولید نمایند و ۵۰ درصد تولید را نیز به سایر كشورها صادر كنند.

موشك برهموس در ارتفاع ۱۰ متری سطح زمین پرواز كرده و به اهداف خود اصابت می‏كند و این موشك، پس از پرتاب، به سرعت ۲٫۸ ماخ دست پیدا می‏كند و دارای حداكثر بردی برابر ۲۹۰ كیلومتر می‏باشد.

این موشك از پیشرانه‏ای دو مرحله‏ای، شامل راكت سوخت جامد جهت شتاب‏دهی اولیه و سپس یك موتور رم جت با سوخت مایع، جهت دست‏یابی به پرواز مافوق‏صوت بهره می‏گیرد.

موتور هواخنك 'رمجت ' از نظر میزان مصرف سوخت، بسیار بهینه‏تر از پیشرانه راكت با سوخت جامد می‏باشد، به همین جهت، این پیشرانه، به برهموس این امكان را می‎دهد تا به فواصلی بسیار دورتر از یك موشك مجهز به پیشرانهء معمول راكت، دست پیدا كند.

سرعت بسیار بالای موشك برهموس، باعث می‎شود تا خسارت ناشی از انرژی جنبشی حاصل از برخورد نیز بسیار بیشتر از یك موشك كروز با سرعت كمتر، نظیر 'تاماهاوك ' باشد.

آساق ** 589**1566





:: برچسب‌ها: نشان , سرگرمی , فرانسه ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: