تاجیكستان برای پاكسازی زباله های اورانیوم از مجامع بین المللی كمك می گیرد
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش رروز پنجشنبه ایرنا، براساس برخی گزارش ها تنها در شمال این كشور بویژه در استان 'سغد' حدود 55 میلیون تن زباله اورانیوم وجود دارد.

طبق اعلام 'آژانس اتمی' تاجیكستان اماكن دفن زباله های هسته ای حاوی 'رادیو اكتیو' در اراضی و مناطق مسكونی پر جمعیت و كنار رودخانه ها واقع شده كه ممكن است بر اثر وقوع سیل، این زباله ها در محیط منتشر شده و به دیگر مناطق سرایت كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی 'آسیای میانه'، یك استاد آكادمی علوم تاجیكستان در این زمینه گفت: این زباله ها از زمانی كه شوروی سابق بسته های مورد نیاز برای سلاح های هسته ای را در شهرهای تاجیكستان تولید می كرد، باقی مانده است.

'غفور محكموف' با بیان آنكه عمده زباله های هسته ای در استان سغد و بیش از 15 محل دیگر در مناطق 'تابوشر'، 'چكالوسك'، 'غفوروف' و 'آدراسمن' قرار دارد، افزود: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی كارخانه های پردازش سنگ اورانیوم در این اماكن بدون استفاده باقی ماند كه این امر نگرانیهایی بوجود آورده است .

وی اضافه كرد: علاوه بر زباله های باقیمانده، معادن زیر زمینی و روباز و زباله های كارخانه اورانیوم غنی نشده در تابوشر باقی مانده اند.

محكموف گفت: برخی از مناطق دفن زباله های هسته ای در حوزه آبخیز رودخانه 'سیری دریا' در نزدیكی مراكز جمعیتی قرار دارند كه یك منطقه زلزله خیز ، ناامن و در معرض فرسایش باد قرار دارند كه شرایط را بسیار خطرناك كرده اند .

مسوولان استانداری سغد اعلام كردند : كمیسیون پارلمانی 'بوم شناسی' تاجیكستان از همسایگان منطقه ای و سازمان های بین المللی برای دفن نزدیك به 55 میلیون تن زباله هسته ای موجود در این كشور درخواست كمك كرده است .

بر اساس اعلام استانداری سغد، زباله های حاوی رادیواكتیو حدود پنج درصد خاك این استان را اشغال كرده اند.

كارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قبلا طرح ها و راههای جدیدی برای دفن زباله های اتمی در زیر زمین را به تاجیك ها پیشنهاد كرده بودند.

مسوولان تاجیكستان هزینه اجرای این طرح را بالغ بر 40 میلیون دلار عنوان كرده و گفته اند ، این طرح تنها با مساعدت مالی كشورهای دیگر قابل اجرا است.

آساق**1558**1651





:: برچسب‌ها: توکیو , دوچرخه ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: