چشم آبی هایی كه تكلیف فوتبال و والیبال ایران را تعیین می كنند
نوشته شده توسط : sasurse

حضور مربیان بزرگ و با دانش خارجی در رشته های مختلف ورزشی ایران، می تواند گام مهمی در پیشرفت ورزش كشور باشد اما به این شرط كه رفتاری منطقی و حرفه ای داشته باشند و فدراسیون ها و كل جامعه ورزش ایران مرعوب نام های بزرگ آنها نشوند.

بررسی عملكرد، سخنان و خواسته های كارلوس كی روش و خولیو ولاسكو در این مدت به خوبی نشان می دهد كه این دو مربی بزرگ تا چه اندازه در دوران حضور در ایران منطقی و حرفه ای رفتار كرده اند.

** مرخصی های طولانی و بدقولی ولاسكو

خولیو ولاسكو با حضور در راس كادر فنی تیم ملی والیبال ایران نخستین قهرمانی آسیا را برای كشورمان به ارمغان آورد و به چهره ای محبوب در میان والیبال دوستان ایرانی تبدیل شد ، اما بلافاصله پس از پایان رقابت های قهرمانی آسیا به یك مرخصی طولانی رفت و تا زمان آغاز تمرینات تیم ملی برای شركت در جام جهانی به ایران بازنگشت.

وقتی ولاسكو پیش از سفر به ژاپن برای شركت در جام جهانی در جمع خبرنگاران ایرانی قرار گرفت، در مواجهه با این سوال كه چرا به چنین مرخصی طولانی مدتی رفته است این گونه پاسخ داد: اگر قرار بود در طول سال همواره در ایران بمانم اصلا مربیگری تیم ملی كشور شما را نمی پذیرفتم و این نكته را پیش از عقد قرارداد با فدراسیون والیبال نیز به مسئولان فدراسیون گفته ام.

ولاسكو با تیم ملی ایران به جام جهانی رفت و با پیروزی مقابل تیم های بزرگ جهان، بر شهرت و محبوبیت خود افزود اما شكست مقابل چین نقطه تاریك كارنامه تیم ملی در این مسابقات بود.

انتظار خبرنگاران برای پاسخگویی سرمربی به عنوان مسئول فنی تیم ملی در این باره كاملا طبیعی بود اما ولاسكو بدون بازگشت به ایران مستقیما به یك مرخصی طولانی دیگر رفت.

در شرایطی كه مسابقات حساس انتخابی المپیك در پیش بود و سرمربی باید با تماشای مسابقات لیگ برتر، بهترین ها را برای حضور در تیم ملی انتخاب می كرد، ولاسكو در ایتالیا دوران مرخصی خود را می گذراند.

رییس فدراسیون والیبال ادعا می كرد كه فیلم تمام مسابقات برای سرمربی تیم ملی ارسال می شود و او تمام بازیكنان را به خوبی می شناسد. همان موقع هم بسیاری از كارشناسان می گفتند كه حتی در صورت این ادعا، به تیمی كه با تماشای فیلم بازی ها تشكیل شده باشد نمی توان چندان امید داشت.

زمانی كه سرمربی آرژانتینی به ایران بازگشت و خبرنگاران درباره شكست مقابل چین از او سوال كردند با این پاسخ مواجه شدند كه 'نمی خواهم درباره گذشته صحبت كنم و نگاهم فقط رو به آینده است'.

تیم ملی به رقابت های گزینشی المپیك رفت و نتیجه ، ناكامی بود، اما این بار هم ولاسكو به جای بازگشت به ایران به مرخصی رفت تا بازهم خبرنگاران با انبوهی سوال بی پاسخ منتظر بمانند.

سرانجام برای هیچ كس مشخص نشد ' كف و سقف' مرخصی های ولاسكو كه خودش مدعی بود پیش از قرارداد با فدراسیون ایران درباره آن صحبت كرده است، چه حد است.

محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال هم در نشست خبری اخیر خود در مقابل سوال خبرنگار ایرنا درباره مرخصی های ولاسكو تنها به این پاسخ اكتفا كرد كه 'او هم به مرخصی نیاز دارد' تا همچنان این موضوع مبهم باقی بماند.

بسیاری از كارشناسان معتقدند اشتباهات ولاسكو در انتخاب بازیكنان و مسابقه دوستانه با استرالیا از عوامل ناكامی تیم ملی ایران در راهیابی به المپیك بودند اما در فدراسیون والیبال هیچ نهادی مثل كمیته مربیان یا كمیته فنی وجود ندارد كه عملكرد این مربی را بررسی كند و میزان موفقیت او را بسنجد.

ظاهرا اعتماد به نفس بیش از حد در فدراسیون والیبال به اوج رسیده است و همانطور كه ولاسكو بیش از حد به آنالیزورهایش اعتماد داشت، داورزنی هم به دانش فنی خود كاملا مطمئن است و نیازی به بررسی عملكرد فنی تیم ملی توسط كارشناسان نمی بیند.

آخرین اقدام سوال برانگیز ولاسكو كه اعتراض مسئولان باشگاه كاله را نیز برانگیخت این بود كه برخلاف توافق از پیش انجام شده برای حضور ملی پوشان در تركیب نماینده ایران در مسابقات باشگاه های آسیا، این مربی آرژانتینی حاضر به همكاری با باشگاه كاله در این زمینه نشد.

سنگ اندازی ولاسكو به جایی رسید كه 'بهروز عطایی' سرمربی كاله در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این نكته كه یك مربی خارجی نباید برای كل والیبال ایران تعین تكلیف كند نسبت به آینده هشدار داد.

** حرف های عجیب و غریب و خواسته های غیرمنطقی كی روش

زمانی كه كارلوس كی روش هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت، برخی كارشناسان معتقد بودند با توجه به ناكامی او در سمت سرمربیگری تیم های مختلف، گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی ایران نیست ، اما از سوی دیگر كارنامه درخشانش در رده های پایه و تربیت نسل طلایی فوتبال پرتغال این نوید را می داد كه حضور بلند مدت این مربی استعدادیاب در ایران می تواند باعث ایجاد تغییرات مثبتی در فوتبال كشور شود.

حال پس از گذشت حدود 15 ماه از حضور كی روش در ایران به نظر می رسد كه نه تنها چشم اندازی برای آن تغییرات در فوتبال ایران به نظر نمی رسد، بلكه سبك بازی تیم ملی اگر نگوییم بدتر از زمان سرمربیگری امیر قلعه نویی و علی دایی شده است، بهتر هم نیست.

نمایش تیم ملی ایران مقابل ازبكستان و قطر كاملا نا امید كننده بود و شاید هر مربی دیگری هم روی نیمكت تیم نشسته بود نمی توانست ملی پوشان ایران را از این بدتر هدایت كند.

كی روش بارها انتخاب های عجیبی در میان بازیكنان تیم ملی داشته است. مثلا حضور مداوم مازیار زارع در میان دعوت شدگان به اردو آن هم در حالی كه فصلی نا امید كننده با پرسپولیس را پشت سرگذاشته است نكته ای سوال برانگیز است.

البته هر مربی حق دارد بازیكنان مورد نظر خود را انتخاب كند و شاید نتوانیم از این بابت به كی روش انتقادی داشته باشیم اما نحوه اعلام فهرست تیم ملی در مقاطع مختلف ، عجیب و پر انتقاد بوده است.

در طول حضور كی روش در ایران هربار لیست تیم ملی در چند مرحله اعلام شده است و حتی در مواقعی بازیكنان دعوت شده به اردو، پیش از شركت كردن حتی در یك جلسه تمرین خط می خورند. اینگونه دعوت كردن و خط زدن بازیكنان نه تنها در فوتبال حرفه ای جهان كه حتی در فوتبال بی نظم و ترتیب ایران هم عجیب است.

علاوه بر نحوه دعوت كردن بازیكنان، كی روش همواره از عدم حمایت كامل از تیم ملی ایران انتقاد كرده است آن هم در شرایطی كه در طول تاریخ فوتبال ایران سابقه نداشته است كه تیم ملی تا این حد امكانات خوبی در اختیار داشته باشد.

البته بدون شك امكانات فوتبال ایران با امكانات منچستریونایتد ، رئال مادرید و تیم ملی پرتغال قابل قیاس نیست اما این تفاوت نباید منجر به انتقادات و خواسته های غیر منطقی سرمربی تیم ملی شود.

زمانی كه اردوی اخیر تیم ملی برای مسابقه با ازبكستان و قطر تشكیل شده بود، تیم های پرسپولیس، سپاهان و استقلال خود را برای شركت در مرحله یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا آماده می كردند ، اما كی روش خواستار حضور ملی پوشان این تیم ها در اردوی تیم خود بود و زمانی كه این امر محقق نشد در سخنانی غیر حرفه ای و دور از منطق آن را به اولویت نداشتن تیم ملی در ایران مربوط دانست.

شاید اگر از سابقه كی روش در فوتبال اروپا بی اطلاع بودیم شنیدن این سخنان عجیب نبود اما كسی كه در تیم های بزرگ جهان حضور داشته است باید بداند كه یك باشگاه در قبال هزینه های سنگین خود در پی موفقیت در رقابت های مختلف است و مثلا رئال مادرید در زمان سرمربیگری كی روش هیچگاه بازیكنانش را به تیم ملی اسپانیا نمی داد تا او با بازیكنان ذخیره در لیگ قهرمانان اروپا به میدان برود.

چندی پیش كی روش خواستار كاهش مسابقات باشگاهی فوتبال ایران شده بود و مسئولان فدراسیون را مجاب كرد كه تعداد تیم های لیگ برتر ایران را كاهش دهند. اتفاقی كه قرار است از دوره بعدی لیگ عملی شود. اگر این كار نتیجه یك بررسی كارشناسی باشد قابل قبول است ، اما به نظر می رسد فقط اقدامی برای راضی كردن سرمربی گران قیمت تیم ملی است.

كوتاه آمدن های فدراسیون مقابل خواسته های كی روش و سكوت رسانه ها مقابل او كار را به جایی رساند كه این مربی پرتغالی غیر منطقی ترین عجیب ترین خواسته خود را نیز مطرح كند؛ تعطیلی مسابقات باشگاهی ایران.

از حدود دو هفته قبل موضوع لغو جام حذفی فوتبال ایران مطرح شده بود و بسیاری از كارشناسان درباره تبعات آن هشدار داده بودند ، اما امروز خبری به نقل از رییس سازمان لیگ منتشر شده است كه كی روش حتی خواهان تعطیلی لیگ هم بوده است كه خوشبختانه مسئولان فدراسیون در مقابل این خواسته مقاومت كرده اند.

** ورزش ایران مرعوب خارجی ها

یك بار دیگر باید تاكید كرد كه حضور مربیان بزرگ و با دانش خارجی در ورزش ایران می تواند گام بزرگی در راه پیشرفت باشد ، اما این حضور نباید به هر قیمتی باشد و مسئولان، رسانه ها و كل جامعه ورزش مرعوب نام بزرگ این مربیان باشند تا كار به جایی نرسد كه مربی خارجی هر خواسته غیر منطقی و غیر معقولی را بحق جلوه دهد.

اگر بسیاری از اقدامات كی روش و ولاسكو از سوی یك مربی ایران رخ می داد هدف انتقادات تند و تیز رسانه ها قرار می گرفتند ، اما ظاهرا به قول امیر قلعه نویی' چشم آبی ها هر تصمیمی بگیرند حتما درست است'.

گزارش از: محمدحسین آجورلو

ورزشی**2024**1553





:: برچسب‌ها: رنگ , توکیو , آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: