سلامتی؛ نه مواد مخدر
نوشته شده توسط : sasurse

مواد مخدر آن دسته از تركیبات شیمیایی است كه مصرف آنها باعث دگرگونی در سطح هوشیاری مغز و به دلیل ایجاد وابستگی جزء مواد اعتیادآور طبقه ‌بندی می شود.

كنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از 17 تا 26 ژوئن 1987میلادی در شهر 'وین' با هدف ریشه كنی و مبارزه مستمر و قاطع با مواد مخدر تشكیل شد. این كنفرانس با تصویب سند C.M.O، جامعه جهانی را به مبارزه با این مواد افیونی فراخواند.

این سند كه در چهار فصل تنظیم شد؛ بیش از 35 مورد اقدام عملی نظیر میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه كنی مزارع غیر مجاز خشخاش، نابودی شبكه های عمده قاچاق مواد مخدر، همكاری های حقوقی كشورها و ... را در برمی گرفت.

به دلیل اهمیت این سند در ریشه كنی مواد مخدر، بیست و ششم ژوئن سالروز تصویب این سند روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گرفت.

ابعاد جهانی و فراملی مصرف مواد مخدر موجب شد كه بازیگران عرصه بین المللی این پدیده را به عنوان یك مساله جهانی و دولت ها آن را به عنوان تهدید امنیت ملی قلمداد كنند. شیوع و افزایش ابتلا و اعتیاد به مواد افیونی، موید این واقعیت است كه مواد مخدر امنیت ملی همه كشورها اعم از پیشرفته، توسعه نیافته و در حال توسعه را تهدید می كند.

از زمان تصویب سند C.M.O اقدامات گسترده ای در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر صورت گرفته است، اما به دلیل پرمنفعت بودن تجارت این ماده، تاكنون موفقیت چندانی در مقابله با این پدیده شوم بدست نیامده است.

با توجه به آنكه هر كشور با سیاست گذاری خاص و بودجه ای محدود در این امر برنامه ریزی می كند، اقدام های صورت گرفته توسط كشورها عمدتاً در محدوده، مرزهای همان كشور صورت می پذیرد. در نتیجه با توجه به وجود سازمان ها و نهادهای بین المللی مبارزه با مواد مخدر، همكاری های بین المللی در این زمینه چندان موثر نیست.

مهمترین عامل عدم توفیق جامعه بین المللی برای حل مساله قاچاق مواد مخدر، جنبه های اقتصادی و منافع بعضی دولت های تولیدكننده، توزیع كننده و كشورهای ترانزیت است كه تجارت پرسود قاچاق مواد مخدر را به از بین رفتن انسان ها ترجیح داده اند.

حمل، خرید و فروش مواد مخدر در حال حاضر به عنوان جرایم سازمان یافته در سطح جهانی به حساب می آیند و بدون تردید مبارزه با این جرائم نیازمند اتخاذ تدابیر مشترك و همكاری های گسترده در سطوح منطقه ای و بین المللی می باشد.

اعتیاد یك بیماری اجتماعی با عوارض جسمی و روانی است كه هزینه های جانی، مالی و معنوی سنگینی به كشورها تحمیل می كند.

امروزه متاسفانه گسترش مصرف این مواد افیونی در اقشار مختلف جوامع رسوخ كرده است و دیگر نمی توان آن را محدود به یك گروه خاص دانست و این بیش از پیش لزوم مقابله با این بلایای خانمان سوز را نشان می دهد.

جوانان و نوجوان به دلیل اقتضائات و تغییرات ناگهانی روحی و شخصیتی بیش از هر قشر دیگری در معرض ابتلا به انواع مختلف مواد مخدر هستند. این امر لزوم توجه جوامعی كه بافت جمعیتی جوان دارند را بیشتر می كند و همچنین رسالت خانواده ها در حفظ و مراقبت از فرزندان خود را آشكار می سازد.

در سال جاری با محوریت پیشگیری از اعتیاد و شعار'نسل جوان ایمن در برابر اعتیاد، سرمایه ملی است پس به سلامتی فكر كنیم نه به مواد' به استقبال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر می رویم و امروز، بهانه ای است برای پرداختن به مشكلات و معضلات شیوع مواد مخدر بخصوص میان نسل جوان، تا با برنامه ریزی درست و تلاش فراوان بتوانیم زمینه ساز ایجاد جامعه ای، عاری از مواد مخدر باشیم.

اطلاع**2059**9131





:: برچسب‌ها: آلمان , شیکاگو ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: