كارنامه چهارساله اوباما، نردبان یا طناب پوسیده؟
نوشته شده توسط : sasurse

در حالیكه چندماه دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در ماه نوامبر 2012 باقی مانده است و 'باراك اوباما' نماد تغییر آمریكا ( شعار وی در انتخابات تغییر بود كه بسیاری از مردم این كشورنیز به علت همین شعار به وی رای دادند) می بایست در رقابتی سخت 'میت رامنی' رقیب جمهوری خواه خود را برای كسب دومین دوره تصدی این مقام در آمریكا شكست دهد.

در چند دوره اخیر كمتر اتفاق افتاده است كه دوره ریاست جمهوری آمریكا به 8 سال نرسد و رییس جمهور برای بار دوم نتواند این پست را تصاحب كند اما انتقادات زیادی كه به رویه های داخلی و خارجی اوباما گرفته می شود، باعث شده كه كارشناسان این احتمال را نیز مطرح كنند كه اوباما این بار هم با انتخاب نشدن خود، تاریخ ساز شود و نتواند برای دور دوم دركاخ سفید ماندگار باشد.

** نكاتی كه ستاد انتخابات اوباما شرم دارد مطرح كند

------------------------------------------------------------

مجله Exminer در مطلبی، چالش های مهم باراك اوباما برای انتخابات مجدد را برمی شمرد و خط مشی های اوباما در امور داخلی ایالات متحده را عاملی برای بدتر شدن اوضاع آمریكا در خلال چهار سال ریاست جمهوری عنوان می كند.

این مقاله می نویسد: نكات زیادی وجود دارد كه باراك اوباما و همراهانش در رقابت انتخاباتی نمی خواهند از آن یاد كنند.

به نظر این سایت، این نكات از شاهكارهای سیاست‌های اوباماست زیرا در عرصه‌های داخلی و خارجی اوضاع آمریكا را بسیار بدتر از زمان جورج بوش كرده است.

**گسترش فقر در آمریكا

----------------------------

در سال 2012 و با گذشت حدود چهار سال از ریاست جمهوری اوباما بر فقر مردم آمریكا افزوده شده است ضمن آنكه میزان آن در میان كودكان رشد بیشتری داشته است. نرخ فقر كودكان در ایالات متحده حدود 22 درصد اعلام شده است كه بیشترین رقم ثبت شده در تاریخ آمریكاست.

وبسایت مركز ملی عدالت اقتصادی و حقوقی در آمریكا در آمار خود میزان فقر در آمریكا را اینگونه بیان داشت: از هر هفت آمریكایی یك نفر در فقر به سر می برد و در كل آمریكا در سال 2010 تعداد 46.2 میلیون نفر یعنی 15.1 درصد جمعیت در فقر بودند. برای سال 2009 این عدد 39.8 میلیون نفر بود. با این آمار اكنون آمریكا بیشترین میزان فقر از سال 1993 را تجربه می كند.

از طرف دیگر در این شرایط از هر شانزده آمریكایی یك نفر در فقر شدید به سر می برد. با این احتساب بیش از 20 میلیون نفر از شهروندان آمریكا به شدت محتاج كمك هستند.

در سال های 2009 و 2010 میزان فقر افراد زیر 18 سال از 20.7 به 22 درصد افزایش یافت. میزان فقر در این سال ها برای افراد 18 تا 64 ساله از 12.9 به 13.7 درصد افزایش یافته است.

** مردم آمریكا، هر ثانیه بدهكارتر از قبل

---------------------------------------------

بدهی‌های ملی آمریكا از مهمترین موضوع ها است. این بدهی‌ها مبالغی هستند كه دولت از بانك های این كشور به صورت غرض دریافت می كند تا صرف هزینه های جاری و یا هزینه های نظامی خود كند. دولت آمریكا باید بابت این هزینه ها به قرض دهندگان سود پرداخت كند.

جالب اینجاست كه اگر اكنون دولت فدرال بخواهد هر ثانیه یك دلار از بدهی های ملی آمریكا را بازپرداخت كند، 440 هزار سال طول می كشد تا كل بدهی ها به پایان برسد.

وبسایت usdebtclock.org در آماری جالب میزان بدهكاری‌ ملی رو به افزایش آمریكا را بیش از 15 هزار میلیارد دلار برآرود می كند. براین اساس هر آمریكایی بیش از 50 هزار دلار از بدهی ملی را بر عهده دارد. هر فرد شاغل یا پرداخت كننده مالیات، نیز بیش از 138 هزار دلار بدهی دارد.

بااینكه در سال 2011 دولت آمریكا بابت بدهی های ملی خود مبلغ 454 میلیارد دلار سود پرداخت كرد اما جالب اینجاست كه اوباما به اندازه 41 رییس جمهور پیش از خودش بر میزان بدهی های دولت آمریكا افزود.

از سال 2007 بطور میانگین هر روز 3.92 میلیارد دلار بر میزان بدهی ها ملی آمریكا افزوده می شود به طور كلی در هر دقیقه میزان بدهی دولت آمریكا 2 میلیون دلار افزایش می یابد.

** بیكاری فزاینده در آمریكا

------------------------------

در سال 2010 فقط به طور میانگین روزانه 23 شركت تولیدی در آمریكا برای همیشه تعطیل شدند و كارگران آن بیكار شدند.

سایت useconomy نوشت در سال 2009 میزان بیكاری در آمریكا اوج گرفت و از 4.4 درصد سال 2007 به 10.2 درصد رسید.

به نوشته این سایت میزان بیكاری در آمریكا از ركود سال 1981 تاكنون به این میزان بالا نبوده است. حتی بعد از ركود سال 2001 بیشترین میزان بیكاری در سال 2003 به نرخ 6.3 درصد رسید.

فدرال ریزرو آمریكا در پیش بینی‌های خود، میزان بیكاری در سال 2012 را بالاتر از 8 و برای 2013 نیز بالاتر از 7 برآورد كرده است.

در تاریخ آمریكا سابقه ندارد كه تعداد بیكاران این كشور تا به این حد بالا باشد و به دنبال كار باشند. اكنون آمریكا دارای 100 میلیون بیكار است كه بیش از 88 میلیون نفر از آن ها به دنبال كار می گردند.

بیش از 63 درصد از مردم آمریكا اكنون اعتقاد پیدا كرده‌اند كه مدل اقتصاد ‌آمریكایی شكست خورده است. زیرا نرخ بیكاری در آمریكا برای 40 ماه متوالی بالاتر از 8 درصد بود.

براساس آمار و اطلاعات 'موسسه سیاست اقتصادی' هر ساله آمریكا نسبت به چین بیش از نیم میلیون شغل خود را از دست می دهد.

تقریبا 72 درصد همه مالكین بنگاه‌ها و مشاغل كوچك به دولت اوباما اعتماد ندارند و اعتقاد دارند كه اقتصاد ایالات متحده هنوز هم در دوران ركود بسر می برد.

** حیف و میل پول‌های غرضی

---------------------------------

در حالی كه در بخش‌های قبل گفته شد كه دولت آمریكا مقروض‌ترین كشور دنیاست و هر ثانیه بر میزان بدهی های ملی آمریكا افزوده می شود، نحوه هزینه‌كرد این پول‌ها نیز از نظر بسیاری از كارشناسان بی ضابطه و گاهی حتی بی منطق است.

ارتباط اوباما و نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریكا در رسوایی مالی شركت سولیندرا(Solyndra) نیز از دیگر موضوع هایی هستند كه لكه ای سیاه بر دوران ریاست جمهوری اوباما به حساب می آیند.

در سال 2009 دولت اوباما مبلغی بیش از 500 میلیون دلار ( البته برخی مقدار این كمك مالی را تا حدود 730 میلیون دلار نیز گفته اند) را برای نجات شركت فوق كه در زمینه تولید پنل های خورشیدی فعالیت داشت كمك كرد. اما پس از مدتی كوتاه مدیران این شركت اعلام ورشكستگی كردند و در واقع كمك دولتی بر باد رفت.

بعد از آن FBI به دفتر شركت یورش برد و به بررسی اسناد پرداخت. جالب اینجاست كه دولت اوباما و حتی دولت بوش این شركت را به علت تولیداتش در حفظ محیط زیست و ایجاد مشاغل سبز مورد تشویق قرار داده بود.

یكی دیگر از هزینه هایی كه دولت اوباما انجام داد و كمپین تبلیغاتی او شرم دارد به آن بپردازد این است كه دولتش بیش از 175 هزار دلار بابت تحقیق در زمینه كه تاثیر كوكائین بر رفتارهای جنسی خطرناك بلدرچین ژاپنی هزینه كرد.

نوع تحقیق و هزینه پرداخت شده توسط دولت آمریكا با توجه شرایط موجود اقتصادی باعث تعجب كارشناسان و مردم شده است.

** افزایش هزینه های خانوار

-------------------------------

اكنون آمریكا رتبه 93 را در میان كشورهای جهان از نظر برابری درآمدی دارد.

هرخانواده آمریكایی در سال 2011 برای هر گالن بنزین حدود 4.155 دلار هزینه پرداخت می كند. زمانی كه اوباما در سال 2008 به ریاست جمهوری آمریكا رسید این مبلغ 1.85 دلار بابت هر گالن بنزین بود. اكنون با قیمت های جهانی نفت این مبلغ 3.55 دلار است.

میزان مالیات ها در آمریكا به حدی بالاست كه مردم این كشور مجبورند حقوق 107 روز در سال را صرفا به عنوان مالیات به دولت ایالات متحده تقدیم كنند.

اكنون 14 میلیون نفر از مردم ایالات متحده با استفاده از كوپن غذا و استفاده از امكانات اعانه ای زنده اند و امرار معاش می كنند.

اكنون 48 درصد از مردم آمریكا درآمدی پایین تر از حد متوسط دارند و زیر خط فقر زندگی می كنند. از زمانی كه اوباما قدرت را در آمریكا به دست گرفت میانگین درآمد خانواده های آمریكایی 4300 دلار كاهش یافته است.

** شاهكارهای دیگر اوباما

-----------------------------

كارشناسان و رسانه های آمریكا موضوع های دیگری را به عنوان سیاست های غلط اوباما ذكر می كنند كه در این بخش به صورت گذرا به آن پرداخته می شود.

در سال 2011 حدود 53 درصد از دانش آموختگان دانشگاه های آمریكا كه زیر 25 سال سن دارند بیكارند و یا اینكه شغلی غیر مرتبط و سطح پایین دارند.

قوانینی كه اوباما در زمینه بهداشت و درمان پیشنهاد داده است 14 میلیون نفر را وارد سیستم خدمات درمانی كرده و هزینه‌ها را اضافه می كند.

از طرف دیگر اداره خدمات درمانی دولت اوباما به سازمان های مذهبی دستوری را صادر كرد كه برخلاف عقایدشان، تسهیلات رایگان برای كنترل تولد و داروهای سقط جنین را فراهم بیاورند.

دولت اوباما برای اجرایی كردن 'قانون معاهده دریا' كه از گذشته آمریكا با آن مخالف بود تلاش بسیاری كرد. به نظر كارشناسان آمریكایی تصویب این معاهده برای امنیت ملی آمریكا خطرناك است و به بازیگران خارجی اجازه می دهد كه به مرزهای آمریكا نزدیك شوند. ضمن اینكه این معاهده نیروی دریایی آمریكا را محدود ساخته و ایالات متحده را ملزم می سازد تا هزینه های بسیاری را كشورهای دیگر پرداخت كند.

اوباما در اولین روز نشستن بر مسند ریاست جمهوری فرمان اجرایی را امضا كرد كه براساس آن لابی كنندگان كاخ سفید را از دولتش دور كرد. 'ویلیام لین' معاون وزیر دفاع آمریكا به مدت شش سال برای شركت تسلیحاتی ریتون لابی می كرد. 'ژاكلین فرای' مدیر فعلی برنامه های میشل اوباما، از سال 2001 تا 2008 یك لابی كننده بود. دیگر لابی كنندگان 'سیسلیا مونوز' (لابی كننده لارازا در شورای ملی)، 'مارك پترسون' ( لابی كننده گلدمن ساچه كه روابط نزدیكی با اوباما داشت) و ده ها لابی كننده دیگر.

** هنوز مساله این است: اوباما یا رامنی؟

-----------------------------------------------

آسوشیتدپرس در مورد رقابت انتخاباتی میان دو نامزد دموكرات و جمهوریخواه نوشت: پنج ماه مانده به انتخابات در آمریكا میزان اختلاف دو نامزد اصلی انتخابات ایالات متحده به كمتر از 4 درصد رسیده است.

براساس جدیدترین نظرسنجی موسسسه پیو، باراك اوباما با 50 و میت رامنی با 46 درصد آرای شركت كنندگان در این نظر سنجی كسب كرده اند.

اوباما در بین زنان 55 و رامنی 40 درصد از آرا را دارد. در افراد مستقل رامنی با 5 درصد آرا جلوتر است.

در خلال چند ماه گذشته اوباما و رامنی رقابت شانه به شانه ای را داشتند. به نظر كارشناسان نارضایتی‌های مردم آمریكا در زمینه مسایل داخلی و به ویژه موضوع های اقتصادی و حل نشدن بحران اقتصادی كه از سال 2008 تاكنون ادامه یافته باعث شده است كه نسبت به سال 2008 رغبت مردم ایالات متحده به اوباما كمتر شود.

اما با این وجود اوباما در هفته های اخیر توانست آرای بیشتری را جلب كند. رسانه ها و كارشناسان برخی از دلایل سبقت اوباما از رامنی را رویكردهای اخیر وی در زمینه مهاجران و ازدواج همجنس گرایان عنوان كردند.

پژوهش** 9130 **1732**1599





:: برچسب‌ها: موسیقی , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: