سازمان ملل و رویدادهای مهم هفته - از سوریه تا شاخ آفریقا
نوشته شده توسط : sasurse

تحولات سوریه بار دیگر به عنوان یكی از مهمترین رخدادهای خبری جهان در كانون توجهات مقام های سیاسی و نشست های مختلف سازمان ملل اعم ازعلنی و غیر علنی قرار داشت.

مذاكرات مسكو هم دیگر بار به محل راست آزمایی برای طرفین گفت وگوها تبدیل شد تا افكار عمومی جهان و كارشناسان متوجه شوند كه كفه صداقت و جدیت كدام طرف برای حل اختلاف نظرهای باقی مانده سنگین تر است.

اتخاذ مواضع و گفتمان صریح و جدی هیات مذاكره كننده ایرانی در كنار بی برنامگی و عقب نشینی ضمنی طرف های غربی برای توافق نهایی بازتاب گسترده ای درمیان محافل دیپلماتیك و كارشناسان سازمان ملل به همراه داشت.

بعد از مذاكرات مسكو 'بان كی مون' دبیركل سازمان ملل ضمن اظهار تاسف به خاطر نرسیدن به توافق نهایی، از طرفین خواست برای رسیدن به یك راه نهایی با انعطاف پذیری بیشتری مذاكرات دیپلماتیك را پیگیری كنند.

كشتارغیرنظامیان در نیجریه توسط گروه های تكفیری، استقبال بان كی مون از برگزاری گفت وگوهای ملی در لبنان، خشونت ها در سریلانكا و ادامه درگیری ها میان سودان و سودان جنوبی محورهای مهم دیگر رایزنی ها در این نهاد بین المللی درهفته گذشته بود.

دوشنبه 29 خرداد در نخستین روز شروع بكار سازمان ملل درهفته گذشته شورای امنیت با استماع گزارش ژنرال 'ته داسه ورده تسفای' فرمانده نیروهای امنیتی منطقه ابیه سودان، ماموریت صلحبانان اتحادیه آفریقا را مورد بررسی مجدد قرار داد.

'ناوی پیلای' كمیسر عالی سازمان ملل در حقوق بشر درباره جنایت علیه بشریت و احتمال وقوع جرائم جنگی در سوریه هشدار داد و از جامعه جهانی خواست به اختلاف ها برای توقف خشونت و نقض حقوق بشر در سوریه پایان دهند.

سه شنبه 30 خرداد، شورای امنیت سازمان ملل با توجه به كاهش خشونت ها در مرزهای سودان و سودان جنوبی، مقام های دو طرف را به مذاكرات بیشتر برای حل اختلافات فرا خواند.

شورای امنیت سازمان ملل عصر سه شنبه بار دیگر در خصوص تحولات سوریه تشكیل جلسه داد و 'رابرت مود' فرمانده ناظران سازمان ملل در سوریه و 'هروه لادسوس' معاون سازمان ملل در امور صلحبانی آخرین گزارش ها درباره بحران این كشور را به اعضای شورای امنیت ارائه كردند.

مود در این نشست ضمن انتقاد از عدم همكاری گروه های مخالف دولت سوریه برای ایجاد امنیت ناظران بین المللی تاكید كرد، تنها دولت 'بشار اسد' با این طرح همكاری كرده است.

وی گفت: در چندین مورد افراد ناشناس به سمت ناظران سازمان ملل شلیك كرده اند.

'هروه لادسوس' هم با تاكید مجدد بر اجرای طرح شش ماده ای 'كوفی عنان' برای آتش بس در سوریه، گفت هیچ طرح دیگری برای جایگزینی طرح عنان وجود ندارد.

'لی بائودانگ' نماینده دائمی چین و رئیس دوره ای شورای امنیت نیز بر حمایت كامل اعضای این شورا از طرح عنان تاكید كرد.

'بشار جعفری' سفیر ونماینده دائم سوریه در سازمان ملل تروریست ها واعضای القاعده را گروه سومی دانست كه از سوی كشورهای عرب منطقه به منظور تشدید بحران سوریه به برخی از نقاط این كشوراعزام می شوند.

وی تعلیق فعالیت های ناظران سازمان ملل را تلاش گروهی از كشورهای شورای امنیت برای اعزام نیروهای بیشتر و تشدید بحران و در نهایت استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل دانست كه هدف آن تغییر حكومت در سوریه است.

چهار شنبه 31 خرداد، سازمان ملل در روز بزرگداشت پناهندگان از 42 میلیون پناهنده در سراسر جهان یاد كرد كه ناگزیر از ترك خانه و كاشانه خود شده اند.

بر اساس مفاد گزارش كمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سال گذشته بیش از 800هزار نفر پناهنده از مرزها گذشته و به كشورهای دیگر پناهنده شده اند.

در این روز همچنین دبیركل سازمان ملل طی بیانیه ای از سرگیری مذاكرات بین رهبران سیاسی لبنان را ستود.

پنجشنبه 1 تیر ماه، دبیركل سازمان ملل پس ازملاقات با 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاش گروه 20 در شهر ریو برزیل، با صدور بیانیه ای

از اعضای گروه 1+5 و تهران خواست برای حل اختلاف نظرها در خصوص برنامه های صلح امیز هسته ای ایران، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

در این روز دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل اعلام كرد برای 80 هزار نفر از اوارگان درگیری های اخیر درمیانمار غذا تامین كرده است.

جمعه 2 تیر ماه، 'كوفی عنان' و 'رابرت مود' صبح جمعه در ژنو گزارشی از اوضاع سوریه ارائه دادند. عنان از كشورهای با نفوذ در طرفین درگیری سوریه خواست برای برقراری آتش بس در این كشور طرف های درگیر را تحت فشار قرار دهند.

عنان هرچند در مصاحبه خود بر نقش موثر ایران برای حل بحران سوریه تاكید كرد، اما با چرخش مواضع خود اعلام كرد شورای امنیت می تواند به طرح های جایگزین فكر كرده و حتی اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع را نیز منتفی ندانست.

در این روز دفتر كمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام كرد تاكنون یك صد نفر در نیجریه در حمله گروه تندرو 'بوكوحرام' به كلیساها كشته شده اند.

اروپام 1908**1368**





:: برچسب‌ها: فوتبال , لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: