حمایت اصناف سینمایی از اصلاح اساسنامه توسط خانه سینما
نوشته شده توسط : sasurse

آنچه موجب ایجاد اختلال در برخی فعالیت های خانه سینما مانند بخش مربوط به بانک فیلمنامه و حقوق مادی و معنوی فیلمنامه نویسان عضو آن، شده است ابهام موجود در وضعیت کنونی تکالیفی است که بر عهده خانه سینما بوده است

۲۵ صنف سینمای ایران از اطلاعیه خانه سینما مبنی بر لزوم اصلاح اساسنامه توسط مجمع عمومی این تشکل حمایت کردند.

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه ۲۷ خرداد با تاکید بر اینکه "بحث خانه سینما با آن شکل قدیمی تمام شده و آن تشکل غیرقانونی است" از تلاش برای تدوین اساسنامه یک تشکل جدید سینمایی خبر داده بود.

اما اصنافی چون، انجمن بازیگران، انجمن بدلکاران و بازیگران، انجمن عکاسان، انجمن گویندگان و انجمن مدیران سالن های سینما امروز، سه شنبه، سی ام خرداد ماه با انتشار بیانیه ای از این که هر تغییری در اساسنامه خانه سینما در مجمع عمومی این نهاد انجام شود، حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری های ایران در این بیانیه آمده که اصناف سینمایی ایران با طرح تشکیل هر نهاد یا باشگاه جایگزینی برای خانه سینما مخالفند. در بخش دیگری از این بیانیه نوشته شده که هر تشکیلات جایگزینی که دولت برای خانه سینما در نظر گرفته باشد، "در نهایت با یک هیأت امنای دلخواه مسئولان صرفاً به امور کفن و دفن هنرمندان خواهد پرداخت".

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: "ما رؤسای اصناف سینمای ایران، ضمن حمایت از اطلاعیه هیأت مدیره خانه سینما مخالفت خود را با این طرح و هر طرحی دیگری که همچنان بر نابودی خانه سینما و کارکردهای آن پافشاری دارد اعلام می داریم و بر این باوریم که تنها شکل حفظ منافع اهالی سینمای ایران حفظ خانه در شکل و شمایل فعلی به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران است و اگر ایرادی به اساسنامه و یا موارد دیگری وارد باشد بایستی از طریق اصلاح آن در مجمع عمومی خانه سینما، راه را برای ادامه فعالیت های این نهاد ۲۰ ساله هموار کرد."

معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد پیشتر از تشکیل یک "کمیته ساماندهی موقتی برای اداره امور صنفی اصناف سینمایی" در ایران، خبر داده بود که جایگزین خانه سینما می شود اما خانه سینما می گوید دولت نمی تواند نهاد صنفی تشکیل بدهد.

وزارت ارشاد روز دوشنبه ۱۳ دی ماه سال گذشته با ارسال نامه ای که خبرگزاری ها تصاویرش را منتشر کردند فعالیت های خانه سینما را "فاقد وجاهت قانونی" خواند و از دست اندرکاران این نهاد خواست که ظرف مدت ۴۸ ساعت کلیه فعالیت های خود را "متوقف" کنند.

اما اول خرداد ماه سال جاری مدیر حوزه ریاست دیوان عدالت اداری از "نقض حکم انحلال خانه سینما" به خاطر "رعایت نکردن موازین قانونی" خبر داد. بعد از رسانه ای شدن این موضوع دیوان عدالت اداری اعلام کرد که تصمیم نهایی را وزارت ارشاد می گیرد و وزارت ارشاد بار دیگر بر انحلال این نهاد صنفی تاکید کرد.

بعد از تاکید وزارت ارشاد بر انحلال خانه سینما، به گزارش روزنامه های ایران جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی در اظهار نظری گفت که امیدوار است فعالیت های فرهنگی خانه سینما از سر گرفته شود و این تشکل می‌تواند فعالیت غیرصنفی داشته باشد.

در هر حال در کنار اظهار نظرهای ضد و نقیض دست اندرکاران، آنچه موجب ایجاد اختلال در برخی فعالیت های خانه سینما مانند بخش مربوط به بانک فیلمنامه و حقوق مادی و معنوی فیلمنامه نویسان عضو آن، شده است ابهام موجود در وضعیت کنونی تکالیفی است که بر عهده خانه سینما بوده است.

خانه سینما بزرگترین نهاد صنفی سینمایی ایران است که اندیشه تاسیس آن از اواخر دهه شصت شمسی آغاز شد و در سال ۷۲ رسما با این عنوان در اداره کل ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

در سایت خانه سینما اهداف تاسیس این خانه "حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست اندرکاران سینما"، "ایجاد امنیت شغلی و تامین اجتماعی" و "ارتقای سطح آموزشی و مهارت حرفه ای" سینماگران ذکر شده است.

خانه سینما مجموعه ای از نهادهای صنفی سینما مانند کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران و فیلمنامه نویسان است.





:: برچسب‌ها: تایوان ,
:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: