نفت در بازار جهانی گران شد
نوشته شده توسط : sasurse

وزیر نفت ایران: کشورهای متخلف اوپک باید تولید نفت خود را کم کنند

به دنبال تصمیم روز گذشته اوپک برای تثبیت سقف تولید نفت، قیمت نفت خام‌ شاخص در معاملات صبح امروز جمعه، ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) در بازار جهانی افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، با آغاز معاملات بازارهای جهانی از صبح امروز قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات آتی به بیش از ۹۸ دلار و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به بیش از ۸۴ دلار رسید.

نگرانی از احتمال کاهش تولید نفت عربستان سعودی یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت خام برنت اعلام شده است، هرچند فعالان در بازار جهانی در حال ارزیابی آینده حوزه یورو و آثار احتمالی تحولات آن در اقتصاد جهانی نیز هستند.

اعضای اوپک در نشست روز پنجشنبه، ۱۴ ژوئن در وین، تصمیم گرفتند که سقف تولید روزانه نفت این سازمان را در سطح ۳۰ میلیون بشکه تثبیت کنند.

این در حالی است که طبق آخرین گزارش ماهانه اوپک و بر مبنای داده‌های منابع ثانویه، اعضای این سازمان در ماه مه در مجموع ۳۱ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرده‌اند و تثبیت سقف تولید نفت اوپک تنها به معنای آن است که کشورهای متخلف از سهمیه‌های مصوب این سازمان، باید از میزان تولید نفت خود کم کنند.

عربستان سعودی اصلی‌ترین عضو متخلف اوپک معرفی شده است. گزارش شده است که میزان تولید روزانه نفت عربستان در ماه آوریل به بیش از ۱۰ میلیون بشکه رسیده که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

گفته می‌شود که به دنبال اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در کمتر از یک ماه آینده بیم آن می‌رود که میزان عرضه نفت خام ایران کاهش قابل توجهی پیدا کند و به همین دلیل عربستان سعودی با تخلف از سهمیه تولید خود در اوپک، به دنبال ایجاد تعادل و جبران کمبود احتمالی نفت خام در بازار جهانی است.

آژانس بین‌المللی انرژی که بازار جهانی نفت را زیر نظر دارد، در گزارشی در روز چهارشنبه، ۱۳ ژوئن، اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران در ماه‌های آوریل و مه روندی کاهشی داشته است و به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که یک میلیون بشکه کمتر از صادرات ایران در ماه‌های پایانی سال گذشته است.

با این حال، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفته است که طبق توافق اعضای اوپک، کشورهایی که تولید اضافه داشته‌اند، باید به تعهد خود عمل کنند و تولید نفت را کاهش دهند.

وزیر نفت ایران ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار را قیمت واقعی نفت خوانده و گفته است که در جلسه اوپک "قرار شد که اگر قیمت پایین‌تر از این شد، اوپک جلسه اضطراری تشکیل دهد."

آقای قاسمی همچنین گفته است که اعضای اوپک در نشست اخیر در وین درباره انتخاب دبیرکل به اجماع نرسیدند و قرار شد کمیته‌ای برای بررسی رزومه (سابقه کار) نامزدها تشکیل شود و به اعضا گزارش دهد.

او اضافه کرد که احتمالا در نشست بعدی اوپک درباره انتخاب دبیرکل تصمیم گرفته خواهد شد.





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: