آیت الله خامنه ای: مجلس در هر مساله ای معترض دولت نشود
نوشته شده توسط : sasurse
آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای بیش از دو هفته پیش نیز در پیامی به مناسبت آغاز به کار مجلس نهم، خواستار پرهیز نمایندگان از "چالش‌های ناموجه" با قوای دیگر شده بود

آیت الله خامنه ای گفته است: "نباید به اسم استقلال مجلس، درباره هر مساله ای به دولت معترض شد. مجلس اگر نظر مخالفی دارد می‌تواند با پرهیز از این‌گونه برخوردهای غیرمفید، در آن زمینه قانون بگذراند."

به نوشته پایگاه اطلاع‌ رسانی آیت الله خامنه ای، رهبر ایران چهارشنبه ۲۴ خرداد (۱۳ ژوئن)، در جریان دیدار نمایندگان مجلس نهم افزود که چنین تذکری را "در همه دولت‌های گذشته و همه دوره های مجلس" به نمایندگان گوشزد کرده است.

آقای خامنه ای بیش از دو هفته پیش نیز در پیامی به مناسبت آغاز به کار مجلس نهم، خواستار "همکاری حقیقی و صمیمی با قوای دیگر" و پرهیز نمایندگان از "چالش‌های ناموجه" شده بود.

شخص اول جمهوری اسلامی ایران، در سال های گذشته بارها عدم رضایت خود را از وجود تنش های خبرساز میان مجلس و دولت ابراز کرده است.

سال گذشته، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس هشتم، که در مجلس نهم نیز در این سمت ابقا شده، گفت که رهبر جمهوری اسلامی علاقه‌مند است که دولت محمود احمدی نژاد "تا پایان دوره قانونی کارش را با آرامش ادامه بدهد و به صورت طبیعی عمر دولت دهم به پایان برسد".

آیت الله خامنه ای امروز با بیان توصیه هایی در مورد انجام وظایف نظارتی مجلس، "نظارت های ناشی از نیت‌های نادرست، نظارت‌های جانبدارانه و ضدجانبدارانه و نیز نظارت هایی که عمق یابی نمی‌کند" را از جمله "نظارت های نادرست" دانسته است.

رهبر ایران در پیام خود به مناسبت آغاز به کار مجلس نهم نیز به نمایندگان توصیه کرده بود "انگیزه ها و حب و بغض‌های شخصی و گروهی و طائفه ای و محلی را در قانونگذاری که مهمترین وظیفه مجلس شورای اسلامی است و نیز در نظارت بر اجرای قانون ... و موضعگیری هایی که فضای کشور را تحت تأثیر قرار می دهد، دخالت ندهند".

هشدار در مورد "حب و بغض‌های شخصی"

"آقای خامنه ای 'نظارت های ناشی از نیت های نادرست، نظارت‌های جانبدارانه و ضدجانبدارانه و نیز نظارت هایی که عمق یابی نمی‌کند' را از جمله 'نظارت های نادرست' نمایندگان مجلس دانسته است"

آقای خامنه ای در بخش دیگری از اظهارات خود، خطاب به نمایندگان گوشزد کرده است: "متوجه باشید که شما از پشت بلندگویی ملی حرف می زنید و لازم است از تعرض به آبروی دیگران، بیان اتهاماتی که ثابت نشده است و طرح مسائل خصوصی افراد به‌شدت پرهیز کنید."

وی به نمایندگان توصیه کرده که در صحن علنی مجلس و کمیسیون‌ها "حضور مفید و فعال" داشته باشند و افزوده است: "حضور نامرتب و غیرمفید در جلسات و کمیسیون‌ها از جمله گرفتاری‌هایی است که مجلس نهم، [باید] سعی کند آن را واقعاً برطرف نماید."

رهبر ایران از "هیاهو و جنجال برخی نمایندگان هنگام حرف زدن دیگر نمایندگان یا مسئولان دولتی" هم انتقاد کرده و گفته است: "مجلس جای گفتگوی حکیمانه و خردمندانه است و این مساله با هیاهو هنگام حرف زدن دیگران کاملاً منافات دارد و این عادت بسیار بد و حیرت انگیز باید در مجلس شورای اسلامی ریشه کن شود."

اهمیت "سلامت سیاسی و اخلاق و مالی"

آیت الله خامنه ای در دیدار امروز با نمایندگان، همچنین تاکید کرده است که دستگاه قانون‌گذاری و تک تک نمایندگان باید در "ابعاد مختلف سیاسی، اخلاقی و مالی" ‌سالم باشند.

وی با اشاره به تأکید چند سال قبل خود در زمینه "خود‌نظارتی مجلس" و تصویب قانونی در این زمینه تاکید کرده: "لازم است نمایندگان با خود نظارتی و مراقبت دائم از خود و دیگر نمایندگان، از سلامت مجلس صیانت کنند."

"مجلس جای گفتگوی حکیمانه و خردمندانه است و این مساله با هیاهو هنگام حرف زدن دیگران کاملاً منافات دارد و این عادت بسیار بد و حیرت انگیز باید در مجلس شورای اسلامی ریشه کن شود"

رهبر جمهوری اسلامی ایران

در مراسم افتتاح مجلس نهم، علی لاریجانی رئیس مجلس خبر داده بود: "طرح نظارت بر نمایندگان که با راهنمایی‌های رهبر انقلاب تصویب شد، از ابتدای مجلس نهم به اجرا در می‌آید."

طرح نظارت بر نمایندگان پس از آن در دستور کار قرار گرفت که رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار دو سال پیش خود با نمایندگان مجلس هشتم به آنها گفت: "باید یک ساز و کار نظارتی در مجلس تعریف کنید که اگر کسی در مقام نمایندگی کوتاهی یا سوء استفاده کرد، بتوانید او را مواخذه کنید."

این نوع نظارت، که علاوه بر تایید صلاحیت نمایندگان توسط شورای نگهبان بود و نظارت بر رفتار آنها در دوران نمایندگی را نیز شامل می شد، با بحث های موافق و مخالفی در مجلس هشتم مواجه شد.

رئیس مجلس، در شهریورماه گذشته و هنگام بررسی مواد این طرح تاکید کرد که رهبر ایران "در جلسات خصوصی"، اهمیت پی گیری تصویب "یک سازوکار درونی" برای نظارت بر نمایندگان مجلس را گوشزد کرده است.

قانون نظارت بر نمایندگان، امکان مجازات آنها را در صورت "سوء استفاده و تخلف مالی یا اخلاقی"، انجام اعمال "خلاف امنیت ملی کشور" و "سایر اعمال مجرمانه" فراهم می‌آورد.

هیات نظارت کننده بر نمایندگان، که از اعضای قوه مقننه تشکیل شده است، حتی می تواند عضویت نمایندگان متخلف در مجلس را لغو کند.





:: برچسب‌ها: ماکرو , رنگ , د ,
:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: