كارگردان فیلم كیمیا و خاك: شاپور قریب از سینماگران توانای كشور بود
نوشته شده توسط : sasurse

'عباس رافعی' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با ابزار تاسف از درگذشت قریب گفت: شاپور قریب یكی از سینماگران توانای كشور بود كه كمتر توانایی و منزلت او دیده شد.

وی یادآور شد: كسی در سینما قدر پیشكسوتان را نمی داند و زمانی كه كسی می میرد تازه همه به فكر می افتند كه در این عرصه پیشكسوتی هم هست.

این كارگردان سینما به فیلم بگذار زندگی كنم از آثار ماندگارقریب اشاره كرد و ادامه داد: این اثر سینمایی یكی از پر مخاطب ترین فیلم های سینماست اما كارگردان آن سال ها در محور نگاه نبود.

وی با بیان اینكه قریب غریبانه درگذشت گفت: زمانی كه در تدارك تولید اثری مستند درباره شاپور قریب بودم با بسیاری از پیشكسوتان سینمای ایران به گفت وگو نشستم و و بسیاری از آنان معتقد بودند كه بسیاری از پیشكسوتان سینما غریبانه و در شرایط مالی نامساعد دار فانی را وداع می گویند.

رافعی یادآور شد: سینمای ایران قدر این پیشكسوت عرصه كارگردانی را ندانست.

شاپور قریب ساعت 16 امروز 16 خردادماه در منزل خود در شهر كرج دار فانی را وداع گفت. وی متولد 1311 تهران بود. وی فعالیت هنری را با تئاتر آغاز كرد و سپس با دستیاری مرحوم جلال مقدم در فیلم «سه دیوانه» حرفه خود را ادامه داد و پس از بیست سال كار در تئاتر و سینما اولین فیلم سینمایی خود را ساخت.

شاپور قریب از بدو فعالیت خود در سینمای ایران 19 اثر سینمایی را كارگردانی كرد كه از جمله آن می توان سوگند، كفش های جیرجیرك دار، اشك و لبخند، خانواده كوچك ما، بازگشت قهرمان، سایه های غم و بگذار زندگی كنم اشاره كرد.

فیلم ملاقات آخرین اثر سینمایی بود كه قریب یكی از بخش های آنرا به همراه عباس رافعی و هادی مقدم دوست كارگردانی كرد.

فراهنگ**1983**





:: برچسب‌ها: بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: