کمک اکسیم بانک چین برای ترمیم راه دوشنبه - کولمه
نوشته شده توسط : sasurse

پرزیدنت رحمان در شهر پکن با هو جینتائو، همتای چینی خود، دیدار و گفت‌وگو کرد (عکس از سایت ریاست جمهوری تاجیکستان)

اکسیم‌بانک چین تصمیم گرفته است که برای اجرای طرح تجدید راه اتومبیلرو دوشنبه-کولاب-خاروغ-کولمه به مقدار پنجاه میلیون و پانصد و چهل هزار دلار وام باامتیاز به تاجیکستان اختصاص دهد.

در این زمینه، روز سه‌شنبه‌ ۵ ژوئن، در شهر پکن در حاشیه‌ سفر امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، به چین، میان اکسیم‌بانک چین و وزارت مالیه تاجیکستان موافقت‌نامه‌ای امضا شده است.

بر اساس توافق تازه، قسمت سوم مرحله اول راه اتومبیلرو دوشنبه-کولاب-خاروغ-کولمه با مبلغی که اکسیم‌بانک اختصاص می‌دهد، ترمیم خواهد شد.

این بانک تا کنون برای اجرای طرح‌های مختلف در بخش‌های زیربنایی، ترابری، انرژی و صنایع تاجیکستان بیش از ۹۰۰ میلیون دلار وام‌های درازمدت و با بهره کم جدا کرده است.

بعد از ظهر سه‌شنبه‌ ۵ ژوئن آقای رحمان در شهر پکن با جون سان، رئیس هیئت مدیره شرکت "تبیان الکتریک آپاراتوس" مسائل بنیاد خط ۵۰۰ کیلوولتی انتقال نیروی برق آب گرم - دوشنبه و مرکز برق و گرمی دوشنبه-۲ را بررسی کرده است.

سایت ریاست جمهوری تاجیکستان می‌نویسد که روند ساختمان مرکز برق و گرمی دوشنبه طبق توافقاتی که در سطح عالی سیاسی حاصل شده است، باید تسریع شده و در ظرف یک سال آینده به پایان رسد.

همچنین، چین تصمیم گرفته است به منظور پشتیبانی از توسعه اقتصادی و اجتماعی تاجیکستان به این کشور مبلغ ۱۵۰ میلیون یوان یا حدود ۲۴ میلیون دلار آمریکایی کمک بلاعوض مالی اختصاص بدهد.

این نکته در موافقت‌نامه میان چین و تاجیکستان در باره همکاری‌های اقتصادی و فنی که صبح روز سه‌شنبه‌ ۵ ژوئن در شهر پکن چین به امضا رسید، تأکید شده است.

بنا به اطلاع دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، همچنین، امروز میان چین و تاجیکستان یک اعلامیه مشترک امضا شده است.

امضای اسناد همکاری میان چین و تاجیکستان در پایان دیدار امامعلی رحمان و هو جینتائو، رؤسای جمهوری تاجیکستان و چین، در شهر پکن صورت گرفته است.

پرزیدنت رحمان در دیدار با آقای هو "مناسبت با چین را در سیاست خارجی کشورش افضلیتناک (دارای اولویت)" ارزیابی کرده و گفته است: "تاجیکستان در مسائل یگانگی و یکپارچگی چین موقع استوار و بی‌تغییر دارد."

هو جینتائو به نوبه خود از نقش پرزیدنت رحمان در تأمین امنیت منطقه‌ای و در مبارزه با خطرات تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر ستایش کرده است.

جانب‌ها علاقه‌مندی خود را به توسعه همکاری‌ها در بخش‌های بنیاد نیروگاه‌های آبی و حرارتی، ساختمان راه‌های اتوموبیلگرد و آهن و کارهای اکتشافی در معادین گاز و نفت تاجیکستان ابراز داشته‌اند.

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، از اواخر هفته گذشته در یک دیدار رسمی در چین به سر می‌برد. وی در این مدت از کارخانه‌های صنعتی در شهرهای شانگهان و شیامین دیدن کرده و در همایش "تاجیکستان: امکان سرمایه‌گذاری" در مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌ها و همایش‌های شهر شیامین شرکت کرده است.

همچنین، آقای رحمان "برای خدماتش" در گسترش روابط چین و تاجیکستان عنوان‌های "شهروند افتخاری شانگهان" و "پروفسور افتخاری" دانشگاه شیامین را دریافت کرده است.

قرار است امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، در جلسه ۱۲ سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که روزهای ۶ و ۷ ژوئن در شهر پکن برگزار خواهد شد، شرکت کند.

چین بزرگترین کشور سرمایه‌گذار و وام‌دهنده به تاجیکستان محسوب می‌شود. میزان بدهی‌های تاجیکستان به این کشور بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار و حجم سرمایه‌‌های وارده چین به اقتصاد تاجیکستان حدود ۱٫۵ میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد.

بخش عمده راه‌های ارتباطی، تونل‌ها و خطوط انتقال برق تاجیکستان، از جمله تونل‌های "شهرستان" و "شرشر" و خط بلندشدت انتقال نیروی برق "جنوب-شمال" با سرمایه چین و از جانب متخصصان چینی ساخته می‌شوند.

کارشناسان روند توسعه همکاری‌های دوجانبه تاجیکستان و چین را به حل مشکلات مرزی میان این دو کشور و به اختیار چین گذشتن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی مورد بحث دو کشور در خاک تاجیکستان مربوط خوانده‌اند.

ضمناً، تاجیکستان و چین عضو سازمان همکاری‌های شانگهای بوده و در نظر است در هفته آینده در منطقه "چارقدران" ولایت سغد، در شمال تاجیکستان، رزمایش نیروهای مبارزه با تروریسم کشورهای عضو این سازمان برگزار شود.





:: برچسب‌ها: روش , مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: