محدودیت در دسترسی به سایت‌های بی‌بی‌سی در تاجیکستان
نوشته شده توسط : sasurse

بی‌بی‌سی از زمان اتحاد جماهیر شوروی، با وجود پخش پارازیت برای جلوگیری از شنیدن برنامه‌های رادیویی آن، یکی از منابع دسترسی به اطلاعات برای مردم تاجیکستان بوده است

عده زیادی از فراهمگران/سرویس‌دهندگان اینترنت در تاجیکستان دسترسی به سایت‌های بی‌بی‌سی، یکی از رسانه‌های عمده بین‌المللی را مسدود کرده‌اند.

یک مسئول شرکت ارائه‌کننده خدمات اینترنت "Babilon" گفت که به دستور مسئولان اداره ارتباطات تاجیکستان از روز یکشنبه ۲۹ ژوئیه، دسترسی به سایت‌های بی‌بی‌سی از طریق این شرکت مسدود شده است.

فعلاً، همزمان با سایت‌های بی‌بی‌سی، سایت یوتیوب، شبکه اجتماعی توییتر، سایت‌های "lenta. ru"، آزادگان، "centrasia.ru"، شبکه خبررسانی "وستی" روسیه، "vesti-pamir.ru" مسدود شده است.

بیک ظهوراف، رئیس اداره ارتباطات تاجیکستان صبح روز دوشنبه ۳۰ ژوئیه به بی‌بی‌سی گفت: "من برای بستن سایت بی‌بی‌سی فرمان دادم. اما سببش را نه به کارمندان بی‌بی‌سی در تاجیکستان، بلکه به رهبران/مدیران این شرکت در لندن شرح می‌دهم."

در همین حال، پروین عباداوا، رئیس ابتکار شهروندی سیاست اینترنت در تاجیکستان، گفت که دستور مقامات اداره ارتباطات به فراهمگران اینترنت تاجیکستان شفاهی بوده و آن‌ها در این زمینه از این نهاد نامه‌ای رسمی دریافت نکرده‌اند.

خانم عباداوا گفت، شاید به همین دلیل برخی از فراهمگران اینترنت در تاجیکستان در باره مسدود کردن سایت‌های مذکور تصمیم نگرفته‌اند.

در هفته گذشته، سایت اینترنتی "آسیاپلوس" مسدود شد، اما بعد از دو روز، پس از انتقاد سازمان‌های بین‌المللی، دوباره فعال گردید.

از روز ۲۴ ژوئیه و در پی کشته شدن ژنرال عبدالله‌ نظراف، رئیس بخش کمیته امنیت ملی تاجیکستان در ولایت بدخشان توسط گروه‌های مسلح به گفته دولت تاجیکستان غیرقانونی، عملیات نیروهای دولت این کشور علیه این گروه‌ها آغاز شد.

بلافاصله پس از شروع عملیات نظامی در شهر خاروغ، مرکز ولایت بدخشان، ارتباطات با این ولایت قطع شده و در فعالیت برخی از سایت‌هایی که این حوادث را پوشش می‌دهند، محدودیت‌ها به میان آمد.

فعالیت بخش فارسی بی‌بی‌سی در تاجیکستان در سال ۱۹۹۳ شروع شده و مطالب تاجیکستان در ابتدا از طریق رادیو و بعداً از طریق اینترنت پخش می‌شد.

رادیوی بخش تاجیکستان بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۸ تعطیل شد، اما برنامه‌های رادیویی برای ایران و افغانستان و همچنین بخش ازبکی همچنان در باره تاجیکستان مطالب پخش می‌کنند.

در ظرف چهار سال اخیر، سایت بی‌بی‌سی فارسی به خط سیریلیک (بی‌بی‌سی تاجیکی) فعال بوده است و مهم‌ترین خبرهای جهان، منطقه و تاجیکستان را در شکل مطالب کتبی، صوتی و تصویری به خوانندگان خود پیشنهاد می‌کند.

سال ۲۰۰۹ تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی نیز به فعالیت آغاز کرد و از ابتدای فعالیت در باره تاجیکستان هم گزارش‌هایی پخش می‌کند.

رادیو بی‌بی‌سی از زمان اتحاد جماهیر شوروی، با وجود پخش پارازیت برای جلوگیری از شنیدن برنامه‌های آن، یکی از منابع دسترسی به اطلاعات برای مردم تاجیکستان بوده است.

بی‌بی‌سی می کوشد که با رعایت اصول روزنامه‌نگاری خود: بی‌طرفی، واقع‌بینی و تعادل، تحولات جهان به شمول تاجیکستان را پوشش می‌دهد. بخش فارسی بی‌بی‌سی از زمان آغاز فعالیت خود در تاجیکستان در سال ۱۹۹۳ تا امروز با محدودیتی مواجه نشده بود.

مقامات اداره ارتباطات تاجیکستان تا حال دلیل محدودیت‌های فعلی را در سایت‌های اینترنتی بی‌بی‌سی رسماً توضیح نداده‌اند.





:: برچسب‌ها: معماری , هندوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: