شیشه ای كه طرف مقابلش را به سرعت می شكند!
نوشته شده توسط : sasurse

' شیشه یا كریستال ' یكی از جدیدترین مواد مخدر است كه در آزمایشگاه های غیرقانونی و در زیر زمین منازل به راحتی ساخته می شود.

این ماده مخدر كه از خانواده آمفتامین هاست به عنوان محرك سیستم دستگاه عصبی شناخته می شود و این در حالی است كه قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر ادعا می كنند كه شیشه، حاوی مرفین و اعتیاد آور نیست.

به كرات شنیده ایم كه شیشه، شكستنی است، اما شیشه ای كه اكنون از آن صحبت می شود، ماده ایست كه خود نمی شكند اما طرف مقابلش را به سرعت و با شدت می شكند و زندگی وی را به نابودی می كشاند.

برخی تحقیقات به میزان مصرف بالا و مكرر شیشه در بین بعضی از گروه های پرخطر جامعه اشاره می كند.

ورزشكاران حین مسابقه، رانندگان برای بیداری طولانی مدت، جوان ترها برای خوشگذرانی و مطرح شدن در میان گروه های هم سن و سال خود، خیابان گردها و برخی دانشجویان برای بیدار ماندن در شب و برخی از جوانان و بخصوص دخترها به خاطر قابلیت سركوب اشتها و تحقق رویای لاغر شدن، به مصرف شیشه روی می آورند.

تمام این دلایل جای نگرانی دارد، چرا كه ممكن است مردم بدون درك خطرات این ماده به مصرف آن روی آورند و پس از مصرف تفننی و تفریحی آن، برای همیشه به دام آن گرفتار شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با بیان اینكه مصرف شیشه موجب اعتیاد جسمی و روانی می شود، گفت: وابستگی به مواد مخدر یك معضل اجتماعی است كه همه باید برای كنترل آن با توسل به راهكارهای علمی نه با به كارگیری خشونت و تنبیه، تلاش كنند.

دكتر محمدرضا نیكبخت روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی مانند انواع قرص های روانگردان و شیشه در مقایسه با نوع سنتی این مواد مانند تریاك، هروئین و ... در عصر كنونی، افزود: استفاده از مواد رونگردان، اكنون به تهدیدی جدی در جوامع تبدیل شده كه آسیب های آن علاوه بر فرد معتاد، خانواده وی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

وی گفت: به مروز زمان در فرد معتاد به مصرف شیشه، عوارضی مانند چشم های قرمز، چهره ای برافروخته و عرق آلود، خشكی دهان، سوزش و ترك لب ها، دندان های پوسیده و لثه خراب ، افزایش سرعت تنفس و تپش قلب بروز می كند.

دكتر نیكبخت ابتلا به سردردهای طاقت فرسا ، حالت تهوع ، تعریق بیش از اندازه بدن ، سرگیجه ، بالا رفتن فشار خون و حرارت بدن ، بزرگ شدن مردمك چشم ، سیاهی رفتن چشم و لرزش دست ها و انگشت ها را از دیگر عوارض مصرف شیشه در افراد عنوان كرد.

وی افزود: گرچه در تركیب شیشه، مرفین به كار نمی رود اما واقعیت این است كه این ماده محرك بسیار اعتیاد آور و خطرناك است.

این دانشیار فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با بیان اینكه مصرف شیشه بر روی مغز و رفتار شخص نیز تاثیر می گذارد گفت: در مدت كوتاهی پس از مصرف به دلیل آشفتگی های ذهنی ، فراموشكاری ، مسوولیت ناپذیری ، پرخاشگری ، توهم و هذیان ؛ موقیعت اجتماعی و حتی زناشویی فرد به خطر می افتد.

وی اظهار داشت: افزایش حركت های فیزیكی ، نوعی حالت سرخوشی كاذب ، ناآرامی ، اضطراب و دلواپسی، پرخاشگری، خشونت و رفتار خصمانه ، بی خوابی شدید ، پرچانگی و تكرار حرف ها و كارهای ساده از دیگر تاثیرات روانی مصرف شیشه است.

نیكبخت گفت: فرد معتاد به شیشه به نزدیك ترین افراد خانواده خود بصورت شدیدی بدبین می شود تا جائیكه اگر متاهل باشد، گمان می كند فرزندان او و همسرش متعلق به وی نیستند و به دنبال آن رفتارهای خشونت آمیز پیدا می كند و در برخی مواقع جنایت های لحظه ای نیز از او سر می زند.

وی در ادامه ، دست ساز بودن را از جمله مشكلات مهم در ساخت این مواد خواند و گفت: روز به روز شكل این مواد در حال تغییر است و به دلیل این عوامل، نمی توان جلوی ساخت و رواج آنها را در میان جوامع گرفت.

نیكبخت با بیان این كه حتی یك بار استفاده كردن از این مواد نیز وسوسه شدیدی را برای استفاده های بعدی در افراد ایجاد می كند افزود: این امر متولیان حوزه سلامت را به نگرانی شدید انداخته است.

وی تصریح كرد: این در حالیست كه تاكنون داروی ویژه ای برای درمان این بیماران ساخته نشده است، هر چند می توان به كمك برخی از داروها علایم ترك را از جمله بی خوابی ، اضطراب ، تپش قلب و ... برطرف كرد.

نیكبخت گفت: مصرف شیشه ، شخص را در وضعیتی قرار می دهد كه تمایلی به درمان ندارد و هرگز خود را معتاد نمی داند و شاید این عارضه، بدترین عارضه تاثیر این مواد بر مغز باشد.

همچنین دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان كرمانشاه افزایش گرایش مصرف روانگردان از جمله شیشه در سالهای اخیر در مقایسه با سنوات گذشته را از مهم ترین چالش های اجتماعی جدید در جامعه عنوان كرد.

سرهنگ مسعود محمدی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رواج باورهای غلط از جمله این باور كه مصرف شیشه اعتیادآور نیست، به مهم ترین عامل شیوع آن در بین جوانان و نوجوانان تبدیل شده است.

وی گفت: آمارها نشان می دهد، امروزه علاوه بر آقایان، بانوانی كه قصد لاغر شدن ، برطرف كردن چین و چروك و تناسب اندام را دارند با باوری كاملا اشتباه و خرافه گونه به مصرف ماده محرك شیشه كه بسیار هم اعتیادآور است، روی می آورند و از این طریق زندگی خود را نابود می كنند.

محمدی در ادامه به بیان مهم ترین اقدامات ستاد مبازره با مواد مخدر استان در راستای مقابله به شیوع اعتیاد استفاده از مواد روانگردان در بین جوانان پرداخت و اظهار داشت: مهم ترین اقدام این ستاد در جهت كنترل این معضل اجتماعی به انجام اقدامات پیشگیرانه و فرهنگسازی مضرات استفاده از این مواد بین نسل جوان و نوجوان خلاصه می شود.

وی مقابله جدی با باورهای غلط را از دیگر این اقدامات خواند و گفت: علاوه بر انجام این مهم، با توزیع كنندگان و فروشندگان مواد رونگردان بصورت جدی مقابله می شود.

محمدی با بیان اینكه تاكنون توزیع كنندگان فراوانی در استان كرمانشاه دستگیر و به مراجعه قضایی تحویل داده شده اند افزود: تا به امروز ضربه های خوبی بر چرخه توزیع مواد روانگردان در استان وارد شده است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان كرمانشاه در باره وضعیت كلینیك های ترك مواد روانگردان در استان نیز گفت: هم اكنون اقدامات خاص درمانی برای مصرف كنندگان این مواد در كلینیك های اختصاصی كه بدین منظور تشكیل شده، در حال انجام است.

وی افزود: اما باید توجه داشت كه درمان اعتیاد به مواد رونگردان بسیار سخت و هزینه بر است.

محمدی تاكید كرد: مواظبت از جوانان و نوجوانان و كنترل رفتار آنان توسط والدین تا حدود زیادی مانع از گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف این نوع مواد می شود.ك/4

7450/567/ 1645





:: برچسب‌ها: برف ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: