امیدهای ایران در لندن؛ سولماز عباسی (روئینگ)
نوشته شده توسط : sasurse
سولماز عباسی

سولماز عباسی پنج سال است که عضو تیم ملی قایقرانی زنان ایران است.

دهم اردیبهشت امسال در مسابقات گزینشی المپیک در رشته قایقرانی، سولماز عباسی از ایران سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن را کسب کرد.

در این مسابقات که به میزبانی کره جنوبی برگزار شد، عباسی در فینال ماده A تک نفره سنگین وزن زنان پس از کیبارای ژاپنی و کیم از کره جنوبی در رده سوم ایستاد.

عباسی برای نخستین بار در قایق سنگین وزن پارو زد و به همین خاطر پس از رقابت ها گفت: "اصلاً تضمینی وجود نداشت برای کسب سهمیه اما من برنامه مشخصی داشتم و خیلی تلاش کردم."

پیش از او محسن شادی هم در روئینگ تک نفره مردان جواز حضور در المپیک لندن را دریافت کرده بود. حالا سولماز و محسن (هر دو از استان آذربایجان غربی) تنها نمایندگان روئینگ ایران در المپیک 2012 هستند.

او که 28 ساله است و پنجمین سال عضویتش در تیم ملی را سپری می کند، پیشرفتش را مدیون مربیان خارجی مثل نورمن کولین بارت و مایکل دیوید هیل است.

سولماز عباسی پس از كسب سهمیه با اشاره به اینکه می توانست نتیجه ای بهتر را رقم بزند، گفت: فكرش را نمی كردم كه فقط به خاطر یک ثانیه مدال نقره را از دست بدهم وگرنه بیشتر تلاش می كردم. زمانی كه دیدم عقب افتاده‌ام تمام توان خود را گذاشتم، اما دیگر دیر شده بود.

این قایقران المپیكی درباره برنامه تمرینی‌اش برای حضور در لندن گفت: «تمام تلاش خود را می‌كنم در این مدت كم به آمادگی كامل برسم. ما با مشكل پیست در ایران روبرو هستیم و ناچار در چین تمریناتمان را ادامه دادیم.»

اگر آرزو حکیمی 17 ساله جوان ترین عضو کاروان ورزش ایران در المپیک لندن است، در عوض سولماز عباسی هم با تجربه است و هم عنوان دار.

او یکی از اعضای تیم چهار نفره روئینگ دختران ایران بود که توانست مدال برنز بازی‌های آسیایی 2010 را نصیب خود کند. تیمی متشكل از حمیرا برزگر، سولماز عباسی، مریم سعیدی و نسیم بن یعقوب ثانی.

آنها پس از تیم های قدرتمند چین و ویتنام روی سکوی سوم ایسادند. سولماز عباسی تنها عضو آن تیم موفق است که در المپیک هم پارو خواهد زد.

پشتکار المپیکی

نماینده ایران در رشته رویینگ المپیک لندن درباره آخرین برنامه‌های خود برای درخشش در المپیک گفت: به سختی مشغول تمرین بوده ام. رقابت‌های سوییس نیز کمک بزرگی به من کرد و در پیشرفتم تاثیرگذار بود تا برای المپیک به بهترین شکل آماده شوم.

سولماز که همراه با مربی اش افشین فرزام و آزاده حسن (سرپرست) راهی لوزان سوئیس شده بود، توانست در فينال C حضور یابد. او در اين مسابقه با حدنصاب 8 دقيقه و 3 ثانيه و 32 صدم ثانيه به عنوان پنجم دست یافت.

عباسی پیش از کسب سهمیه، اواخر اسفند 1390به چین رفت و حتی سال نو را نیز در حین تمرینات اردویی تحویل کرد. کسب سهمیه نشان داد که تمرینات سنگین در چین اردوی موثری بوده است.

گرچه او پس از کسب سهمیه، وقتی فهمید دختران ایران در بخش دونفره سهمیه نگرفته اند، به شدت ناراحت بود.

او فاز جدی تمریناتش را از آبان 1390 با چهارساعت در روز شروع كرد و سپس این تمرینات به شكل فشرده و به شش ساعت در روز افزایش پیدا کرد.

سولماز درباره پیش بینی اش از المپیک می گوید: المپیک میدان بزرگی است. بهترین های دنیا آنجا هستند و من هم برای اولین بار در این مسابقات حضور خواهم داشت. انتظار کسب مدال ندارم اما تلاش می کنم علاوه برکسب تجربه برای المپیک بعدی، بهترین نتیجه ممکن را بگیرم.

او که رویای جلوس بر روی سکوهای المپیک را در سر می پروراند، در ادامه می گوید: "آرزویم کسب مدال المپیک است و فکر می کنم با تلاش بیشتر در المپیک های بعد می توانم به این مهم دست پیدا کنم."

ابوالحسن مهدوی ناظر کمیته ملی المپیک در فدراسیون قایقرانی نیز پیش بینی کرده است که سولماز عباسی یکی از 12 قایقران برتر می‌شود و به فینال B خواهد رسید.

حاشیه های قایقرانی

برکناری رییس فدراسیون قایقرانی آنهم در آستانه آغاز المپیک لندن، تمرینات منظم ملی پوشان را با اخلال مواجه کرد.

محسن شادی قایقران المپیکی رویینگ با اعلام انصراف ملی پوشان ایران از حضور در المپیک گفت: جدا از این که من انصراف دادم، دیگر پاروزنان المپیکی نیز با این شرایط در لندن حضور نخواهند داشت. بدون هیچ دلیلی رییس فدراسیون را برکنار می‌کنند. تا زمانی که احمد دنیا مالی نگردد، وضعیت همین است و هیچ تغییری نخواهد کرد.

اما عباس شادمان سرپرست كميته رويينگ با اعتراض به اعتصاب ورزشکاران المپیکی و «حرف زور» دانستن توقع قایقران ها گفت: وزارتخانه ای كه سالانه هشت ميليارد پول به فدراسيون تزريق می‌كند، می‌تواند در مورد فدراسيون نيز تصميم بگيرد. وزارت ورزش و فدراسيون قايقرانی ايران زير بار حرف زور نمی‌روند.

فيروزه غياثوند نایب رییس بانوان فدراسیون قایقرانی اما به حمایت از ورزشکاران تحریمی پرداخت و گفت: با توجه به شرايط موجود و استعفای دسته جمعی در فدراسيون قايقرانی، من هم در اعتراض به بركناری دنيا مالی از سمت نايب رييسی بانوان استعفا داده‌ام. برنامه‌ريزی‌هايی كه انجام داده بوديم،‌ همه نيمه تمام ماند و حتی سولماز عباسی كه با تمام سختی ها توانست كسب سهميه کند از حضور در المپيک كناره‌گيری كرد، پس ديگر خوشايند نيست كه در اين پست بمانم.

در ادامه اما با رایزنی هایی که صورت گرفت؛ آرامش نسبی به این رشته ورزشی بازگشت و پاروزن­های المپیکی، تمرینات خود را از سر گرفتند.

سیدشروین اسبقیان سرپرست جدید این فدراسیون در نشست خبری با حضور قایقرانان المپیکی گفت: "خانم سولماز عباسی و آرزو حکیمی از بانوان بزرگ ایران هستند که در عرصه بین‌المللی برای ایران افتخارهای زیادی به‌دست آورده‌اند."

سولماز عباسی حالا در آستانه گشایش بازیهای المپیک، با اشاره به اینکه قصد دارد در دریاچه دورنی لندن (Dorney Lake) رکورد خودش را ترقی بدهد، از انگیزه های بالایش برای به جا گذاشتن نتیجه ای خوب خبر می دهد.

لغو آخرین اردو

چند روز قبل از شروع المپیک لندن، اعزام این بانوی المپیکی به پرتغال برای برگزاری اردوی مشترک لغو شد.

افشین فرزام مربی تیم ملی روئینگ بانوان از اعزام سولماز عباسی به یکی از کشورهای پرتغال، چین یا سنگاپور خبر داده بود. او به دلیل نزدیکی شرایط آب‌وهوایی پرتغال به لندن، این کشور را برگزید.

در حالی که هماهنگی های لازم با مسئولان فدراسیون قایقرانی پرتغال نیز انجام شده بود تا عباسی بتواند با رقبای اروپایی اش اردویی مشترک را برگزار کند، شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و امور جوانان جمهوری اسلامی ایران با این اعزام مخالفت کرد.

افشین فرزام در این باره به خبرنگاران گفت: پیست دو کیلومتر در ایران نداریم به همین دلیل برای کسب سهمیه المپیک نیز با برگزاری اردوی چین توانستیم به موفقیت برسیم. امیدوار بودیم شرایط اردو در زمان نزدیک به المپیک نیز فراهم شود که شورای برون‌مرزی موافقت نکرد.

به این ترتیب، سولماز عباسی روزهای پایانی تمریناتش برای حضور در لندن را در شهرستان میانه پیگیری کرد.





:: برچسب‌ها: خانواده , دریا , نیویورک شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: