وزیر علوم:سهم ایران در تولید علمی جهان افزایش یافت
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز سه شنبه وزارت علوم، 'كامران دانشجو' در دیدار با رییس و اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه تعامل بین دولت و مجلس یك اصل است، اظهار داشت : تعامل بین كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مجموعه وزارت علوم را نیز یك اصل اساسی تلقی می كنم و احساس نزدیكی با این مجموعه دارم.

وی بر جایگاه ویژه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاكید كرد و گفت: از آنجاكه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری منشا تحولات كشور را دانشگاه عنوان كرده اند، می توان از این دیدگاه به ویژگی جایگاه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پی برد.

وزیر علوم افزود: جبهه ای كه اكنون دشمن بازكرده ، جبهه علمی است و اگر در 8 سال دفاع مقدس رو در روی ما بود اكنون دانشگاه به دانشگاه، به دنبال ماست و ما باید مراقب باشیم وارد حاشیه نشویم تا دشمن از این موضوع سوء استفاده نكند.

دانشجو در پاسخ به سوال یكی از نمایندگان درخصوص آخرین وضعیت سند آمایش سرزمین آموزش عالی گفت : ما به صورت جدی پیگیر سند آمایش هستیم و پس از طرح آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، می توان سند را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد تا به صورت یك قانون اجرایی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه ایران از نظر تولید علم در سال گذشته در منطقه رتبه نخست را كسب كرده است یادآورشد: این رتبه باید در سال 1404 به دست می آمد ولی با تلاش محققان و دانشگاهیان كشور، 14 سال به این جایگاه دست یافتیم و این یكی از دلایل اصلی سطح مناسب كیفیت در آموزش عالی كشور است.

وزیر علوم ادامه داد: در سال گذشته 21 هزار مقاله تولیدی ما در پایگاههای استنادی بین المللی ثبت شده و به غیر از آن 17 هزار مقاله فارسی علمی و پژوهشی نیز در داخل كشور به ثبت رسیده كه در پایگاه های علم سنجی انگلیسی زبان لحاظ نمی شود.

دانشجو تاكید كرد: بدون وجود دانشجویان دكتری و تحصیلات تكمیلی و راهنمایی استادان برجسته نمی توان این تعداد مقاله ارائه كرد و این انبوه تولید مقاله كه از آن به تولید علمی تعبیر می شود، دلیل دیگری بر ادعای كیفیت بالای علمی در كشور به شمار می آید.

دانشجو به پیشرفت های علمی كشور در زمینه نانو فناوری، علوم هسته ای و هوا فضا اشاره كرد و گفت: اكنون میزان تولید علم ما در سطح جهانی از 2/1 به 94/1 درصد رسیده است ولی هنوز با وضعیت آرمانی فاصله داریم و نباید به وضعیت موجود راضی باشیم و در این راستا دانشگاههای ما باید فعالیت را افزایش دهند.

وزیر علوم همچنین به اقدامات انجام شده درخصوص فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها اشاره كرد و توضیح داد: تعداد كانون های فرهنگی دانشجویی از 1564 كانون در سال 1388 به دو هزار و 287 كانون در سال 1391 افزایش یافته و همچنین تعداد انجمن های علمی دانشجویی نیز از دو هزار و 214 انجمن در سال 1388 به چهار هزار و 590 انجمن علمی در سطح دانشگاه ها افزایش یافته است.

به گفته وی در راستای افزایش شادابی و گسترش فعالیت های سیاسی در دانشگاه ها، تعداد تشكل های اسلامی دانشجویی در دانشگاه ها از 200 تشكل در سال 88 اكنون به 234 تشكل رسیده است.

وزیر علوم ادامه داد: در بخش ارتباط با صنعت و یا حوزه كاربرد با دانشگاه ها نیز تعامل خوبی صورت گرفته و در سال گذشته 38 پروژه كلان ملی بر مبنای نقشه جامع علمی كشور و نیاز حوزه كاربرد با همكاری دستگاه های اجرایی و 52 دانشگاه و مركز پژوهشی و فناوری برای مدت سه تا پنج سال و با اعتباری افزون بر دو هزار و 500 میلیارد تومان تعریف و تصویب شده است.

دانشجو گفت : همچنین در این راستا و در قالب پروژه های تقاضا محور با حوزه های صنایع ، دفاع ، محیط زیست و نفت ، قراردادهایی به ارزش بیش از400 میلیارد تومان و با همكاری 57 دانشگاه ، مركز پژوهشی و فناوری منعقد شده است.

همچنین در این نشست رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به دیدگاه مشترك دولت و مجلس در حل مسائل مختلف كشور گفت: ما باید مراقب باشیم تحت تاثیر القائات و فضاسازی دشمن قرار نگیریم زیرا ضربه دشمن به هر بخشی فرود آید همگی متضرر خواهیم شد.

'محمد مهدی زاهدی' افزود : استقلال قوای سه گانه در كشورمان به این معنا نیست كه اگر دولت لایحه ای به مجلس ارائه كرد با آن به دلیل دولتی بودن مخالفت شود و در مجلس هم اگر نمایندگان پیشنهاداتی مناسب برای دستگاههای اجرایی داشته باشند، دستگاه ها باید قبول كنند و این همان تعامل دوطرفه محسوب می شود.

تعدادی از اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار سوالات خود را پیرامون مسائلی همچون اسلامی شدن دانشگاه ها، ضرورت اقدام سریع برای تحول در علوم انسانی، افزایش تبادلات علمی، ورود نخبگان به عرصه مدیریت كشور، ارتقای بیش از پیش سطح كیفی آموزش عالی، تاكید بر افزایش رشته های كاربردی، عدالت در توزیع امكانات آموزش در سطح كشور، نقش وزارت علوم در تولید ملی، گسترش رشته ها براساس آمایش سرزمین و ارتباط بیش از پیش صنعت و دانشگاه با وزیر علوم در میان گذاشتند.

معاونان آموزشی، پژوهشی ، حقوقی و امورمجلس، فرهنگی و اجتماعی، اموربین الملل و مركز همكاری های علمی بین المللی، مركز هیاتهای امنا و هیات ممیزه مركزی، سازمان امور دانشجویان، سازمان سنجش آموزش كشور، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و روسای دانشگاههای پیام نور و جامع علمی كاربردی نیز در این جلسه حضور داشتند.

فراهنگ**1055





:: برچسب‌ها: تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: