امنیت در یمن؛ مولفه ای در خطر
نوشته شده توسط : sasurse

خبر خنثی سازی طرح حمله به مراكز امنیتی و نظامی یمن در یكم مرداد ماه، با هشدار مقام های این كشور همراه شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، وزارت كشور یمن از افشای طرحی تروریستی با هدف حمله به مراكز امنیتی، نظامی، پست های بازرسی خبر داد و اعلام كرد قرار بود عاملان این حملات تروریستی لباس های نظامی بر تن كنند.

همچنین مركز رسانه های امنیت كه سخنگوی وزارت كشور یمن محسوب می شود، گفت: مقام های وزارت كشور، از نیروهای امنیتی در استان های مختلف این كشور خواسته اند برای جلوگیری از هرگونه اقدام تروریستی، در مقرها و مراكز نظامی و امنیتی خود هوشیار باشند.

سی ام تیرماه نیز خبرگزاری انگلیسی 'رویترز' به نقل از وزارت دفاع یمن اعلام كرد یك مقام امنیتی این كشور توسط یك فرد مسلح در استان 'البیضا' كشته شده كه مسوولیت آن بر عهده شاخه القاعده در این كشور است.

'قاضی سید عبدالله بیضا' در شهر 'ردا' در استان جنوبی البیضا توسط یك فرد مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت و ضارب به همراه همدست خود توسط یك موتورسیكلت از صحنه گریخت.

این، در حالی است كه شبه نظامیان القاعده 6 ماه پیش با تسخیر مواضع ارتش یمن، كنترل كامل شهر ردا را در دست گرفته بودند وچند ماه بعد با میانجیگیری قبایل این منطقه، قبول كردند شهر را ترك كنند.

سرانجام بیست و نهم خردادماه به دنبال توافق با میانجیگران قبیله ای، اعضای القاعده از آخرین پایگاه خود در شهر 'عزان' واقع در جنوب یمن عقب نشینی كردند.

البته این تحولات در شرایطی رخ می دهد كه ارتش یمن طی هفته های اخیر حملات خود را در منطقه 'لودر' در استان 'ابین' افزایش داد و نیروهای القاعده را به سوی استان 'شبوه' و همچنین شهر 'الحوطه' عقب نشاند.

گرچه خبرگزاری آمریكایی 'آسوشیتدپرس' از مداخله مستقیم نیروهای آمریكایی در این عملیات خبر داده و شبكه قطری 'الجزیره' نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش كرده بود هواپیماهای بدون سرنشین آمریكایی و نیروهای دریایی این كشور در حال اجرای عملیات های اطلاعاتی و تهاجمی علیه نیروهای القاعده هستند، اما ارتش یمن خبر حضور نیروهای آمریكایی در عملیات خود را تكذیب كرد.

در همین روز، 'سالم علی قطن' یكی از فرماندهان ارتش یمن در جنوب این كشور برای جنگ علیه القاعده، در یك حمله انتحاری در نزدیك منزل خود در شهر 'عدن' كشته و چهار نفر از همراهان او نیز زخمی شدند.

همچنین طی عملیات دیگری، رییس پلیس عدن بر اثر انفجار وسیله انفجاری جاسازی شده در خودروی خود كشته شد.

یك مقام پلیس یمن با بیان اینكه الموزعی پیش از این نیز از چهار ترور نافرجام جان سالم به در برده بود، گفت: عناصر القاعده وسایل انفجاری را در خودروی سرهنگ جاسازی كرده بودند.

بیست و یكم تیرماه نیز انفجار در دانشكده پلیس در پایتخت یمن ده ها كشته و مجروح برجای گذاشت.

به نظر می رسد به دنبال شدت گرفتن مبارزه دولت یمن با القاعده، اعضای این گروهك حمله به اهداف نظامی و امنیتی را در دستور كار خود قرار داده اند.

** مشكلات دولت موقت

-----------------------------------

خیزش مردمی در یمن از بهمن ماه 1389 به منظور برچیدن بساط حكومت 33 ساله 'علی عبدالله صالح' رییس جمهوری پیشین این كشور، با طرح شورای همكاری خلیج فارس برای جایگزین شدن 'عبد ربه منصور هادی' معاون صالح، سرانجامی مبهم یافت.

هادی پس از شركت در انتخابات ریاست جمهوری بدون داشتن هیچ رقیبی مسوول تشكیل دولتی شد كه باید شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دو سال آینده را فراهم آورد.

در این بین، اعطای مصونیت سیاسی و قضایی به صالح و خانواده او و همچنین اقدام های آمریكا از جمله دادن روادید پزشكی به رییس جمهوری بركنار شده یمن و 18 همراه او و سفر مقام های بلندپایه كاخ سفید به این كشور صدای اعتراض ها را بلندتر كرده است.

به گزارش چهارم تیرماه تارنمای عراقی 'نهرین نت'، 'عبدالمالك الحوثی' رهبر گروه شیعیان الحوثی یمن، با اشاره به سفر 'جرالد وایرستاین' سفیر آمریكا در این كشور، به استان ابین و پرسه زدن وی در خیابان های آن، آمریكا را حاكم كنونی یمن دانست.

الحوثی گفت: آمریكایی ها از مدت ها قبل بر اوضاع سیاسی و نظامی یمن مسلط شده اند و هدف از دیدار سفیر آمریكا از استان ابین در واقع تحمیل اشغالگری كامل این كشور به ملت یمن است.

وی افزود: آمریكایی ها سعی می كنند با ایجاد هرج و مرج، جنگ و درگیری به بهانه های واهی سلطه خود را بر یمن تحكیم بخشند.

یكم مردادماه نیز 'ابراهیم الجهمی' دیپلمات یمنی، به شبكه العالم گفت: یمن همواره تحت قیمومیت به سر می برد و كسانی كه مسوولیت سیاسی كشور را به عهده دارند فقط دستورات خارجی را اجرا می كنند كه اساسا تمایلات، خواسته ها و مشكلات مردم یمن را مد نظر قرار نمی دهد.

دیپلمات یمنی تصریح كرد: اعضای حزب علی عبدالله صالح همواره بر بسیاری از ادارات و وزارتخانه های مهم كشور سلطه دارند و فرزند صالح و نزدیكان وی همچنان در راس نیروهای ضربتی یگان های ارتش هستند.

الجهمی گفت: طرح شورای همكاری با این شرط به عبدالله صالح مصونیت داده است كه او و نزدیكانش از فعالیت سیاسی كناره گیری و قدرت را به طور كامل واگذار كنند اما امروز می بینیم كه قدرت در دست او است و میلیاردها دلاری را كه در دوران حكومتش غارت كرد، در اختیار دارد و با آن هر كاری كه می خواهد انجام می دهد.

دو روز پیش از آن نیز 'عبدالجبار الحاج' مسوول روابط خارجی گروه های انقلاب یمن، گفته بود 'اعطای مصونیت به علی عبدالله صالح و همدستانش، زمینه ارتكاب جنایت در یمن را فراهم كرده است'.

وی با بی ثبات توصیف كردن وضعیت امنیتی یمن افزود: هرلحظه امكان انفجار اوضاع وجود دارد و این وضعیت ناشی از طرح شورای همكاری خلیج فارس است.

بیست و هفتم تیرماه انقلابیون یمن با تحصن مقابل منزل هادی، به او یك هفته مهلت دادند نزدیكان صالح را از تمام پست های امنیتی و نظامی بركنار كند.

بنابراین روشن است از نگاه برخی سیاستمداران یمنی اجرای ناقص طرح شورای همكاری خلیج فارس زمینه افزایش ناآرامی ها را در این كشور فراهم كرده و خود را در قالب وقوع انفجارهای پیاپی و كشتارهای ناشی از حمله به مواضع نیروهای القاعده یا انجام عملیات های بمبگذاری و انتحاری اعضای این گروهك در شهرها نشان داده است.

قول ها و تعهدهای هادی برای مبارزه با القاعده، پیش و پس از در اختیار گرفتن دولت، نیز انتظارهای زیادی را برای پایان دادن به این درگیری ها ایجاد كرده بود؛ امری كه بیش از همه مورد توجه كاخ سفید قرار گرفت و شاید یكی از دلایل اصلی آمریكا برای حمایت از هادی بود.

به هر حال، یمن به عنوان كشوری كه پس از حادثه یازدهم سپتامبر (سال 1380 خورشیدی) از سوی آمریكا به عنوان یكی از پایگاه های اصلی حضور گروهك القاعده معرفی شد، زمینه را برای حضور نظامی واشنگتن و مداخله هواپیماهای بی سرنشین و بمباران های گاه و بیگاه این سرزمین مساعد كرد.

دولت حاكم بر یمن به بهانه همراهی با كاخ سفید برای سركوب القاعده، به بهره برداری های اقتصادی و سیاسی خود مشغول بود و در عمل، عرصه را برای یكه تازی نیروهای آمریكایی خالی می كرد.

مردم این كشور نیز كه سال ها از بی عدالتی، فساد گسترده، نبود آزادی های اجتماعی و سیاسی و ... رنج برده بودند، به سبب مبارزات گروه القاعده با دولت روی خوش به این افراد نشان می دادند.

اینك اما این مردم با توجه به تحولات اخیر منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) و مقایسه انقلاب های به ثمر نشسته مصر و تونس و حتی اصلاحات پیاده شده در برخی كشورها مانند مغرب، میان انتخاب موضع حمایتی یا دفعی نسبت به القاعده مردد هستند.

به نوشته چهارم اردیبهشت ماه روزنامه آمریكایی 'كریستین ساینس مونیتور'، 'محمد حیدر' محقق مركز مطالعات استراتژیك شبا در صنعا، معتقد است 'ادامه حیات این گروه ها در زمان حاضر بستگی به این دارد كه تا چه میزان مردم آنها را می پذیرند. در برخی مناطق مردم دوست دارند نه فقط به این گروه ها، بلكه به دولت نیز وابسته نباشند'.

بنابراین در شرایطی كه دولت انتقالی هادی به دنبال گفت و گوهای ملی است، به نظر می رسد مشكلاتی مانند حضور وابستگان و خانواده صالح در راس برخی امور، به ناآرامی هایی دامن زده است كه منجر به تضعیف دولت مركزی می شود.

گرچه هادی كوشیده است برای خوش آمد حامیان آمریكایی خود، توان زیادی از نیروهای نظامی و امنیتی یمن را مصروف مبارزه با القاعده كند اما در اصل با هدفمند كردن واكنش متقابل اعضای این گروهك برای كشاندن دامنه فعالیت های تروریستی خود به داخل شهرها و از بین بردن مقام های نظامی و امنیتی، پایه های آرامش را در این كشور به خطر انداخته است.

رییس جمهوری موقت یمن باید در نظر داشته باشد مهمترین عامل موفقیت در پیشبرد برنامه ها، همراهی و پذیرش مردم است.

تا زمانی كه مردم یمن، حضور بقایای خاندان صالح در نظام سیاسی و امنیتی را زمینه ساز ناآرامی ها و كشتارها می دانند، نمی توان با مشت آهنین بر قلوب آنان حكمفرمایی كرد؛ حال چنانچه این مشت قرار باشد بر سر القاعده ای زده شود كه با خشم آمریكا طرف است و این كشور خود نیز از سوی افكار عمومی یمن به مداخله در امور این كشور محكوم شده، روشن است كه نمی توان به ثبات امور دستكم در كوتاه مدت امید داشت.

تحقیق**1961**1358





:: برچسب‌ها: سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: