چند خبر از حوزه بهداشت و درمان
نوشته شده توسط : sasurse

شاهزاده فاضلی در گفت وگویی افزود:‌ پزشك خانواده از مواد مورد تاكید در برنامه های توسعه چهارم و پنجم كشور است كه به عنوان تكلیف قانونی، اجرای آن در سالجاری در این دانشگاه فراهم شده است.

وی گفت: ارتقای توسعه انسانی از شاخص های برنامه پنجم است كه 16 معیار در مفاد قانون برنامه برای آن تعریف شده است. چهار معیار از معیارهای مذكور در حوزه سلامت است و با اجرای برنامه پزشك خانواده بخش عظیمی از این راهبردها تامین می شود و در ارتقای جایگاه فعلی و عدالت مداری در درمان نقش محوری خواهد داشت.

فاضلی تاكید كرد: نظم حاكم بر سطوح سه گانه تعریف شده برنامه پزشك خانواده علاوه بر حذف مراجعه های غیر ضروری به سیستم درمانی از سردرگمی بیماران نیز جلوگیری می كند و در رفع كاستی های رفاه اجتماعی مرتبط با حوزه سلامت اثرگذار است.

وی افزود: تشكیل پرونده الكترونیك سلامت برای هر شهروند اتفاق مباركی است كه بستر دستیابی به سوابق بیماری افراد را مهیا كرده و تسهیل و بهبود كیفیت خدمات درمانی را به همراه دارد.

مدیرگروه گسترش شبكه معاونت بهداشتی خاطرنشان كرد: ثبت نام پزشكان عمومی داوطلب در برنامه پزشك خانواده از طریق صفحه «برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع» در نشانی www.sbmu.ac.ir آغاز شده و در حال حاضر بالغ بر 900 پزشك در این سامانه ثبت نام كرده اند . پس از تكمیل مرحله ثبت نام پزشكان، مرحله تعیین و انتخاب پزشك خانواده برای هر خانوار شهری آغاز می شود.

** رفع ابهامات اجرای قانون ارتقای بهره وری بالینی كشور تشریح شد

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ، تصمیمات اتخاذ شده برای رفع ابهامات اجرای قانون ارتقای بهره بالینی را تشریح كرد.

عباس حسنی با اشاره به مشاهده اعتراضات و گزارشاتی مبنی بر قطع كارانه و سایر پرداختی های مشابه به مشمولین قانون ارتقای بهره وری بالینی افزود: اجرای قانون مذكور منافاتی با اینگونه پرداختی ها نداشته و دانشگاه ها می توانند همزمان با اجرای قانون نسبت به پرداخت موارد وفق طبق ضوابط و مقررات مربوطه اقدام كنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع طی ابلاغی به معاونین توسعه و درمان دانشگاه های علوم پزشكی كشور رفع ابهامات قانون ارتقای بهره وری بالینی را تشریح كرد و گفت: چنانچه مشمولین قانون ارتقاء بهره وری شاغل در بخشهای دیالیز با توجه به حجم كار بخشها و تعداد بیماران مجبور به حضور در شیفت های شب و ایام تعطیل شوند، ساعات حضور آنان در این ایام و ساعات با ضریب 5/1 محاسبه می شود

وی ادامه داد: برای مشمولین قانون ارتقاء بهره وری در شیفتهای آنكالی موظف در صورت حضور در بیمارستان، ساعات مربوطه صرفا در ساعات شب و ایام تعطیل با ضریب 5/1 محاسبه می شود.

حسنی اضافه كرد: مدیران خدمات پرستاری، سوپروایزرها و سرپرستاران چنانچه حسب برنامه تنظیمی در شیفت های شب و ایام تعطیل در بیمارستان حضور یابند، می توانند از امتیاز احتساب ساعات كار با ضریب 5/1 در ساعات و ایام مذكور برخوردار شوند.

وی تصریح كرد: چنانچه ساعات كار افراد مذكور به صورت نوبت كاری در گردش تنظیم شده باشد، می توانند طبق ماده 3 دستورالعمل ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون ارتقای بهره وری (دستورالعمل نحوه كسر ساعت كار كاركنان بالینی)، از كسر ساعت كار بابت كار در نوبت كاری های غیرمتعارف استفاده كنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: براساس مفاد ماده یك آئین نامه اجرایی قانون ارتقای بهره وری شاغلین بالینی مشمول این قانون كه در بیمارستانها و مراكز درمانی شبانه روزی به صورت مستقیم به بیماران ارائه خدمت می­دهند، می‌توانند از مزایای قانون مذكور بهره‌مند شوند، لذا كاركنان شاغل در مراكز بهداشتی درمانی شبانه­روزی (بدون تخت بستری) مشمول قانون مذكور نمی شوند.

حسنی اضافه كرد: با توجه به مفاد آئین نامه اجرایی قانون ارتقاء بهره وری و دستورالعمل مربوطه و به منظور برخورداری كلیه مشمولین از مزایای قانون ارتقای بهره وری ضروری است از تنظیم برنامه به صورت شیفت ثابت شب خودداری شده و برنامه كاری مشمولین قانون در بخشها به صورت شیفت در گردش تنظیم شود.

وی گفت: طبق ماده 4 دستورالعمل كسر ساعت كار كاركنان بالینی قانون ارتقاء بهره وری، كاهش ساعت كار ناشی از صعوبت كار برای مشاغل مدیران و روسای پرستاری، سوپروایزرها و سرپرستاران به صورت كامل و به میزان دو ساعت محاسبه می شود و این دسته از كاركنان از كاهش ساعت كار ناشی از سنوات خدمت و نوبت كاری نیز به تناسب سنوات خدمت و كار در نوبت های كاری غیرمتعارف برخوردار می شودند.

حسنی اضافه كرد: با توجه به اینكه یك ماه مرخصی كار در محیطهای غیرمتعارف كاركنان بالینی بیمارستانهای روانی و سوختگی و بخشهای روانی و سوختگی بیمارستانهای عمومی و كارشناسان امور روانی، مددیاران و كاردرمانگران قابل ذخیره یا باز خرید نمی شود.

وی اضافه كرد: با توجه به مشاهده اعتراضات و گزارشاتی مبنی بر قطع كارانه و سایر پرداختی های مشابه به مشمولین قانون ارتقاء بهره وری به آگاهی می رساند اجرای قانون مذكور منافاتی با اینگونه پرداختی ها نداشته و دانشگاهها می توانند همزمان با اجرای قانون نسبت به پرداخت موارد فوق طبق ضوابط و مقررات مربوطه اقدام كنند.

** رژیم درمانی HIV در كشور ما از آخرین استاندادهای جهانی پیروی می كند

رییس ادراه ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: رژیم درمانی HIV در كشور ما از آخرین استاندادهای جهانی پیروی می كند و كلیه داروها و مراقبت های بیماران به صورت كاملا رایگان در سراسر كشور ارائه می شود.

'عباس صداقت' افزود: امروزه بحث مقاومت دارویی در دنیا به عنوان یكی از عوامل مهم شكست درمان مطرح است و سازمان جهانی بهداشت توصیه كرده كه كشورها نسبت به این مسئله هوشیار و آگاه باشند.

وی در مورد گسترش مقاومت داروی در درمان ایدز، گفت: امروزه با گسترش داروها، دسترسی آسان، استفاده نادرست و غیر مستمر بحث شكست درمان مطرح بوده و مقاومت دارویی ایجاد خواهد شد كه مقاومت دارویی خطر زیادی را برای تشدید انتقال ویروس ایجاد می كند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تصریح كرد: با رژیم های دارویی اگر فرد در معرض ویروس قرار گرفته، به موقع درمان شود و داروها را به طور صحیح دریافت كند می تواند طول عمری برابر با دیگر افراد جامعه داشته باشد.

وی گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سراسر دنیا افزایش استفاده از داروهای ضد ویروسی مخصوصا در كشورهای با درآمد كم و متوسط باعث ایجاد مقاوم دارویی به برخی از داروها شده است و طبق همین گزارش در حال حاضر حدود 8 میلیون نفر HIVمثبت در كشورهای با درآمد كم و متوسط، داروهای ضد ویروسی دریافت می كنند.

به گفته دكتر صداقت، تخمین زده می شود در سال 2010 میلادی میزان مقاومت دارویی در افراد HIV مثبت كه دارو دیافت می كرده اند 8/6 دهم درصد باشد.

وی گفت: طبق گفته سازمان جهانی بهداشت سیكل دارویی داروها برای بیماران، نحوه عرضه دارو و دسترسی بیماران به مراكز ارائه خدمات درمانی می تواند عامل مؤثری برای ایجاد مقاومت دارویی شود.

صداقت ادامه داد: بر این اساس در نظام مراقبت درمان كشورمان به بحث مقاومت دارویی HIV توجه ویژه ای داشته ایم به طوری كه در سال های دیگر، هر دو سالانه پروتكل درمانی بیماران HIV را بر اساس آخرین استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در كشور به روز رسانی می كنیم و سعی كرده ایم در پروتكل درمانی كشور هر چه بیشتر از رژیم های دارویی تركیبی ساده تر با دز ثابت و مشخص استفاده كنیم كه این امر می تواند عامل بسیار مؤثری در كاهش خطر مقاومت دارویی شود.

صداقت اظهار داشت: با همكاری انیستیتو پاستور ایران برنامه ای را در حال پیگیری داریم كه طبق این برنامه هر دو سال یك بار بتوانیم مطالعاتی را از نظر بررسی ژنتیكی ویروس برای پتانسیل های مربوط به مقاومت دارویی انجام دهیم كه نخستین مطالعه آن انجام شده و دومین مطالعه نیز تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

وی اضافه كرد: این مطالعه كمك می كند تا بتوانیم یك نظام مراقبت دارویی را در كشور پیاده كنیم و بتوانیم تصمیم بهتری را برای پروتكل مراقبت درمانی كشور داشته باشیم.

وی از راه اندازی 10 آزمایشگاه قطب كشور خبر داد و گفت: با پیشنهادی كه به دفتر صندوق جهانی مبارزه با ایدز از طرف كشورمان ارسال شده، موافقت های اولیه گرفته شده و در یك برنامه سه ساله در نظر داریم 10 آزمایشگاه قطب كشور را با همكاری آزمایشگاه مرجع سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی راه اندازی كنیم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: این آزمایشگاه های قطب كشوری یكی از وظایفی كه خواهند داشت اجرای برنامه های پایش درمان بیماران است كه با هدف كنترل هر چه بهتر مقاومت دارویی خواهد بود.

' مراكز مشاوره بیماری های رفتاری در سراسر كشور تحت پوشش معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشكی،‌ خدمات مشاوره و آزمایش HIV را به صورت كاملا رایگان و محرمانه دریافت می كند. '

اجتمام**9105**1569





:: برچسب‌ها: هاوایی , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: