معاون وزیر کشور ایران: با اتباع غیرمجاز افغانستان به عنوان مجرم برخورد می‌شود
نوشته شده توسط : sasurse

مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور ایران: "اتباع افغانستان در ۳۰ سال گذشته از تمام خدمات عمومی دولت به مردم ایران بهره‌مند بوده‌اند"

مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور ایران گفته است که در شرایط کنونی، هریک از اتباع افغانستان که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی در ایران حضور داشته باشد، برابر مقررات مجرم شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، محمد تهوری گفت: دو سال است که تمام تسهیلات برای اقامت قانونی اتباع غیرقانونی افغانستان فراهم شده است و تقریبا همه آنها در طرح ساماندهی شرکت کرده‌اند.

او گفت: طبق مذاکرات با سفارت افغانستان، اگر بعد از این، تبعه‌ای از این کشور به صورت غیرقانونی در ایران حضور داشته باشد و در طرح ساماندهی شرکت نکرده باشد، مجرم خواهد بود.

وزارت کشور ایران اجرای طرح ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز را که به نظر می‌رسد بیشتر بر ساماندهی شهروندان افغانستان در ایران متمرکز بوده است، از سال ۱۳۸۹ و با ثبت‌نام و پالایش اطلاعات مربوط به شهروندان غیرمجاز افغانستان در این کشور آغاز کرد.

اجرای آخرین مرحله این طرح در ابتدای تیرماه امسال به پایان رسید و در چارچوب آن، تمام اتباع افغانستان که در ایران حضور دارند، باید مجوز اقامتی لازم شامل کارت پناهندگی یا گذرنامه افغانستان را داشته باشند.

مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور گفته است که "حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستان به صورت قانونی در ایران حضور دارند که از این تعداد حدود ۹۰۰ هزار نفر از پناهندگان طرح آمایش ۸ و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز جزو طرح ساماندهی بوده‌اند."

طرح آمایش ۸ برای شناسایی پناهندگان تبعه افغانستان در ایران اجرا شده است و توزیع کارت‌های آن از ششم خرداد ماه امسال آغاز شد. گفته شده است که این کارت‌ها یک سال اعتبار دارند.

به گفته آقای تهوری، با اجرای طرح ساماندهی اتباع بیگانه، تعدادی از اتباع خارجی از ایران خارج شده و دیگر بازنگشته‌اند و برخی نیز پس از خروج از کشور با دریافت روادید و به صورت قانونی دوباره وارد ایران شده‌اند.

او اعلام کرد: در سال گذشته حدود ۱۸ هزار نفر از اتباع پناهنده از کشور خارج شده‌اند و امسال نیز بخشی از آنها از ایران خارج خواهند شد.

محدودیت‌های جدید

بازگشت آن دسته از اتباع افغانستان که در گریز از شرایط ناآرام این کشور در سال‌های گذشته به ایران مهاجرت کرده‌اند، از مسائل بحث‌برانگیز در ماه‌های اخیر بوده است.

ایران اعلام کرده است که با پایان جنگ و برقراری ثبات در افغانستان، انتظار دارد این پناهجویان به کشورشان بازگردند.

وزارت کشور ایران در آذر سال گذشته اعلام کرد که پناهجویان غیرقانونی تبعه افغانستان تنها سه ماه (تا پایان سال ۱۳۹۰) برای ترک ایران مهلت دارند، اما با درخواست نهادهای رسمی افغانستان این فرصت تمدید شد.

با این حال، مقامات رسمی ایران در ماه‌های گذشته از اعمال محدودیت‌های بیشتر برای اتباع افغانستان خبر داده‌اند.

مسئولان ستاد سفرهای نوروزی شهر اصفهان در فروردین ماه امسال اعلام کردند که ورود شهروندان افغانستان به یکی از پارک‌های این شهر در روز ۱۳ فروردین ممنوع است.

مقامات محلی استان مازندران نیز در اردیبهشت ماه اعلام کردند که از سال ۱۳۸۶ حضور اتباع افغانستان در ۱۰ شهر ساحلی مازندران ممنوع بوده و تیرماه امسال نیز آخرین فرصت شهروندان افغانستان برای خروج از مازندران است.

در تیرماه گزارش شد که به دنبال کشف جسد یک دختر ۱۸ ساله در اطراف یزد و طرح این موضوع که او از سوی "یک فرد افغان" مورد تجاوز قرار گرفته است، تعدادی از شهروندان ایرانی به محل سکونت افغان‌ها در یکی از محلات این شهر حمله کرده‌اند.

رسانه‌های ایران همچنین در تیرماه در گزارش‌هایی از اجرای طرح جدید "ممنوعیت ارائه خدمات و مواد غذایی به اتباع بیگانه غیرمجاز" در استان فارس خبر دادند، هرچند بعدا مقامات رسمی ایران صدور چنین دستورالعملی را تکذیب کردند.

با این حال، محمد تهوری، مدیرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور ایران گفته است که اتباع افغانستان در ۳۰ سال گذشته "از تمام خدمات عمومی دولت به مردم ایران" بهره‌مند بوده‌اند.

او اضافه کرد: "هم‌اکنون میلیاردها تومان برای درمان اتباع این کشور که مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، هزینه می‌شود و بیش از ۲۸۰ هزار دانش‌آموز افغان در ایران تحصیل می‌کنند."

او گفت: "طبق آمارهای مربوط، میانگین میزان تحصیل اتباع افغان از هفت درصد در سال ۶۷ به ۷۰ درصد در سال‌های اخیر افزایش یافته است."





:: برچسب‌ها: نیکون , فیلم , رنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: