منطقه جدید مرزی میان استانهای ایلام و میسان عراق گشایش می یابد
نوشته شده توسط : sasurse

'مجتبی اعلایی' روز یك شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، افزود: خوشبختانه در این اجلاس زمینه های خوبی برای گفت و گوهای سازنده میان استانداران ایلام و استان های دیاله و میسان عراق فراهم شد كه براساس یكی از تفاهم نامه های صورت گرفته، قرار است منطقه ای مرزی در 'هلاله شمالی ' برای توسعه روابط تجاری، دایر شود.

وی افزود: در این اجلاس همچنین توافق كردیم كه بازارچه 'چم سری' در مرز شهرستان دهلران با استان همجوار در عراق فعال شود.

اعلایی گفت: استان ایلام با داشتن 420 كیلومتر مرز زمینی با كشور عراق با سه استان دیاله در شمال، واسط و میسان در جنوب هم مرز است و این مساله، پتانسیل های مناسبی را برای توسعه روابط تجاری و زیارتی و توریستی با كشور عراق و این استانها فراهم كرده است هرچند در شرایط فعلی، بیشترین تعامل استان ایلام با استان واسط عراق و از راه مرز زمینی مهران انجام می شود.

وی همچنین، ایجاد كمربند سبز میان دو استان ایلام و میسان در شهرستان دهلران را از دیگر دستاوردهای نشست استانداران مرزی در كرمانشاه عنوان كرد.

اعلایی، افزود: استان دیاله عراق در حوزه كشاورزی دارای ظرفیت های خوبی است و به همین دلیل قصد توسعه روابط در این زمینه را داریم كه بر اساس توافق صورت گرفته، قرار است بعد از ماه مبارك رمضان، هیاتی از استان دیاله به ایلام سفر كند.

استاندار ایلام با اشاره به توافق نامه های قبلی با استان واسط عراق، افزود: نكات جدیدی در این اجلاس به توافق نامه های مذكور اضافه كردیم از جمله اهتمام طرف عراقی برای احداث خط راه آهن از مهران تا كربلا با تامین مالی به صورت فاینانس و نیز توسعه حجم مبادلات مسافری و زیارتی كه در نوع خود دستاورد خوبی به شمار می رود.

اعلایی، تاكید كرد: ما از گذشته با كشور عراق دارای روابط مستحكمی بوده ایم، به خصوص وجود عتبات عالیات در كشور عراق هم مزید بر تحكیم روابط میان دو طرف شده است.

وی گفت: تاكنون چند دور مذاكره با استاندار واسط داشته ایم كه براساس آن این استان می باید زمینه را برای پذیرش 20 هزار زایر ایرانی كه اكنون در مهران زمینه پذیرش آنها فراهم می باشد، ایجاد نماید.

وی گفت: متاسفانه زیرساخت های مناسبی در كشور عراق برای پذیرش مسافر و زایر وجود ندارد و به همین دلیل ما به عراقیها به خصوص مسوولین استان واسط پیشنهاد احداث خط راه آهن را دادیم كه مورد قبول آنها واقع شد ولی از آنجا كه تصمیم گیری نهایی خارج از اختیارات استاندار واسط است، آنها قول داده اند كه برای اخذ مجوز نهایی از حكومت مركزی ،تلاش خواهند كرد.

571/567/245





:: برچسب‌ها: بچه ها ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: