نگاهی به وضعیت رسانه های الجزایر
نوشته شده توسط : sasurse

رسانه های نوشتاری الجزایر در مقایسه با سایر رسانه های این كشور از فعالیت نسبتا گسترده تری برخوردار هستند به گونه ای كه هم اكنون دهها عنوان نشریه اعم از هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و سالنامه و حدود 60 روزنامه فرانسه و عربی زبان در این كشور منتشر می شود.

اكثر نشریات و روزنامه های این كشور غیر دولتی و تعدادی از آنها نیز دولتی هستند.

فرهنگ روزنامه خوانی در میان توده مردم الجزایر از جایگاه خوبی برخودار است كه شاید دلیل آن پرداختن بیشتر روزنامه ها به مسائل داخلی، طرح مشكلات جاری و روزمره مردم، چاپ كاریكاتورهای انتقادی نسبت به عملكرد دولت و یا بهای اندك آنها باشد.

روزنامه های الجزایر به صورت آزاد ضمن چاپ كاریكاتورهای انتقادی در خصوص عملكرد دستگاههای اجرایی و یا معضلات اجتماعی اقدام به انتشار دیدگاههای مختلف می كنند كه این خود نشان از فضای خوب رسانه ای فراهم آمده از سوی دولت این كشور در چارچوب انجام اصلاحات ارزیابی می شود.

روزنامه های الجزایری همچنین به اخبار مربوط به مرگ و میر ناشی از اختلافات خانوادگی، درگیری های خیابانی ، سرقت و تصادفات رانندگی بسیار می پردازند.

در حالی كه بسیاری از روزنامه های این كشور در شمارگان اندك به چاپ می رسد اما شمارگان برخی از روزنامه های این كشور به 500 تا 700 هزار نسخه در روز می رسد.

بهای بیشتر این روزنامه ها كه عمدتا رنگی به چاپ می رسند 10 دینار الجزایری برابر با 140 تومان و حداكثر 20 دینار است و بیشترین محل درآمد این روزنامه ها نیز انتشار آگهی های تبلیغاتی است كه در برخی روزنامه ها چندین صفحه را به خود اختصاص می دهند.

فعالیت مستقل و غیر دولتی مطبوعات الجزایر از سال 1990 میلادی گسترش یافته است و این كشور هم اكنون از فضای آزاد مطبوعاتی خوبی برخوردار است.

این درحالیست كه حد و مرزهای قانونی، ملی و دینی در چارچوب قانون مطبوعات از سوی روزنامه نگاران رعایت می شود.

روزنامه های الشروق و الخبر پرتیراژترین روزنامه های غیر دولتی عربی زبان و روزنامه های الوطن، لیبرتی، اكسپرسیون و لوكتدین اوران نیز از جمله پرتیراژترین روزنامه های غیر دولتی فرانسه زبان الجزایر به حساب می آیند. روزنامه های عربی زبان الشعب، المساء، النصر، الجمهوریه و روزنامه های فرانسه زبان المجاهد و اوریزان نیز از جمله روزنامه های دولتی این كشورهستند.

الشرق الاوسط (عربی)، فایننشال تایمز(انگلیسی)، هرالد تریبیون (انگلیسی) و لوزوكو (فرانسه) الحیات (عربی) ، لوموند(فرانسه)، لیبراسیون(فرانسه) نیز از جمله جراید بین المللی هستند كه در الجزایر توزیع می شوند.

رادیو الجزایر:

موسسه ملی رادیو الجزایر نیز یكی از رسانه های فعال و پر مخاطب این كشور است كه زیر نظر وزارت ارتباطات اداره می شود و مدیركل آن از سوی وزیر ارتباطات منصوب می شود.

این موسسه دارای شش شبكه سراسری رادیوئی شامل شبكه اول(به زبان عربی)، شبكه دوم (زبان عربی و امازیغی)، شبكه سوم(فرانسه)، رادیو بین المللی(زبانهای انگلیسی واسپانیولی، عربی و فرانسه)، رادیو قرآن(زبان عربی)، رادیو فرهنگ(زبان عربی و فرانسه)، رادیو جیل اف.ام است.

همچنین هریك از 48 استان الجزایر دارای یك شبكه رادیوئی محلی مختص به خود است. رادیو البهجه نام شبكه رادیوئی ویژه الجزیره پایتخت الجزایر است.

تلویزیون الجزایر:

موسسه ملی تلویزیون الجزایربه عنوان مهمترین رسانه این كشور زیر نظر وزارت ارتباطات اداره می شود كه مدیركل آن از سوی وزیر ارتباطات این كشور منصوب می شود، دارای سه شبكه سراسری با عناوین الارضیه، شبكه سه و كانال الجزایریه و دو شبكه ماهواره ای جهانی با عناوین الجزایریه و چهار شبكه قرآن كریم (الجزایریه 5) است.

یك شبكه خصوصی تلویزیون ماهواره ای نیز به تازگی از سوی موسسه رسانه ای و انتشاراتی الشروق راه اندازی شده است.

شبكه های تلویزیونی ماهواره ای:

مشاهده شبكه های ماهواره ای خارجی در الجزایر آزاد است و مردم الجزایر بیننده صدها شبكه ماهواره ای به زبان های مختلف هستند كه برنامه های آنها بر روی ماهواره های نایل ست، هات برد، یوروست در الجزایر قابل دریافت است.

اكثر مردم الجزایر به دلیل پایین بودن سطح برنامه های تلویزیونی كشورشان ، بیشتر بیننده شبكه های ماهواره ای هستند، دیش های ماهواره در فضای شهری و اماكن و نمای ساختمان ها، بسیار جلوگری می كند.

خبرگزاری الجزایر:

خبرگزاری رسمی الجزایر (واج) نیز به عنوان خبرگزاری مادر و سخنگوی رسمی دولت الجزایر كه در سال 1961 در بحبوحه جنگ آزادیبخش الجزایر تاسیس شد تا سال 1985 میلادی به طور خصوصی اداره می شد.

این خبرگزاری در سال 1985 میلادی در اختیار دولت قرار گرفت و مدیرعامل آن توسط وزیر ارتباطات منصوب می شد.

خبرگزاری الجزایر هم اكنون در مراكز 48 استان این كشور و همچنین در 14 كشور جهان شامل آمریكا، روسیه، فرانسه، انگلیس، بلژیك، ایتالیا، اسپانیا، مصر، مراكش، عمان و سنگال دارای دفتر است.

براساس یادداشت تفاهم منعقده فیمابین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) و خبرگزاری الجزایر، دفتر ایرنا در الجزیره نیز كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این كشور راه اندازی شده است هم اكنون مشغول فعالیت است.

این درحالیست كه خبرگزاری رسمی الجزایر تاكنون نسبت به راه اندازی دفتر نمایندگی خود در ایران اقدامی نكرده است.

خبرگزاری رسمی الجزایر در فضای مجازی اینترنت اخبار خود را به زبان های عربی، فرانسوی و انگلیسی منتشر می كند و دستیابی به خط آنلاین آن مستلزم پرداخت حق اشتراك است.

اینترنت در الجزایر:

اینترنت در الجزایر با سرعتی نسبتا مناسب در اختیار كاربران قرار دارد به گونه ای كه آمار كاربران اینترنت در الجزایر تا پایان سال گذشته ( 2011 میلادی) حدود 5 / 4 میلیون نفر اعلام شده است.

بیش از سه میلیون نفر نیز در الجزایر عضو فیس بوك هستند.

خاورم ** 1200





:: برچسب‌ها: آب ,
:: بازدید از این مطلب : 433
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: