همایش كشوری نقش دانشمندان ایرانی اسلامی در گسترش علوم تجربی در شیراز گشایش یافت
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش خبرنگارایرنا، دبیرعلمی این همایش برضرورت آشنا ساختن نسل جوان كشور با دانشمندان و ستاره های آسمان علم تاریخ ایران تاكید كرد و گفت: جوانان ما امروز بیش از دانشمندان ایرانی با دانشمندان خارجی نظیر گالیله، نیوتن و ... آشنا هستند.

عبدالحسین بصیره افزود: نسل جوان ما دانشمندان ایرانی نظیر رازی، قطب الدین شیرازی و كمال الدین فارسی را نمی شناسند و اگر اسامی دانشمندانی نظیرابن سینا، ابوریحان یا خواجه نصیر الدین طوسی را شنیده اند، با پوسته ای از دانش علمی آنها آشنا هستند.

وی با اشاره به این كه كار برای جوانان ، نیازمند نوآوری است ، گفت: جوانان برای آشنایی با هویت علمی و گذشتگان خود به روش های روز مشتاق تر هستند از این رو باید شیوه های نوین را در پیش گرفت.

این استاد تاریخ علم فیزیك دربخش دیگری از مطالب خود ، گفت: از میان 35 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این همایش ، سه مقاله برای سخنرانی انتخاب شده است و 10 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

بصیره، افزود: شش سخنران مدعو این همایش از نام آوران و صاحب نظران كشور در حوزه علوم تجربی و آشنا به نقش موثردانشمندان ایرانی اسلامی هستند.

در این همایش، دكترسعدالله نصیری قیداری مقاله ای با عنوان 'عبدالرحمن صوفی رازی كیست' و محمد مهدی صدیقی خلاصه ای از مقاله مشترك خود با بتول خانی را با عنوان 'تحقیقات خواجه نصیرالدین طوسی در مورد چگونگی مشاهده اجسام متحرك' ارائه كردند.

همچنین دكترعلیرضا مهدی زاده در مورد 'مكتب پزشكی شیراز از ابوماهر به بعد' سخن گفت و دكتر نعمت الله ریاضی، دیگرسخنران مدعو درباره جهان شناسی اخوان الصفا- كیهان شناسی نوین مطالبی بیان كرد ونقش دانشمندان ایرانی اسلامی در گسترش فیزیك و مكانیك نیز موضوع سخنرانی دكتر حجت الحق حسینی بود.

درنوبت بعدازظهر این همایش نیز مقاله هایی با عناوین 'نقش دانشمندان ایرانی اسلامی در فراهم كردن بستر علوم تجربی در دوره رنسانس اروپا' ، 'بررسی فعالیت های ابوریحان بیرونی در حوزه علوم تجربی'، خواجه عبدالرحمن خازنی دانشمند در مكانیك، هیدرو استاتیك و نجوم و 'نقش دانشمندان ایرانی اسلامی درگسترش خرد ورزی و آزمون گرایی' پیش بینی شده است.

ااین همایش یك روزه با همت اداره كل آموزش و پرورش استان فارس و انجمن علمی آموزشی معلمان فیزیك فارس و اتحادیه انحمن های علمی آموزشی معلمان فیزیك ایران ، تدارك دیده شده است.ك/2

2026 /679





:: برچسب‌ها: باند ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: