اصول روزه داری برای كودكان و سالمندان
نوشته شده توسط : sasurse

متخصصان تغذیه تاكید دارند دختران و پسرانی كه به سن تكلیف نرسیده اند به ویژه كودكان با جثه كوچك و كم وزن، بهتر است كه روزه كامل نگیرند.

البته اگر این كودكان مایل هستند در برنامه سحر و افطار شركت كنند، می توان آنان را تشویق كرد چراكه در این ایام، گرمی حضور اعضای خانواده كنار سفره سحر و افطار و محیط سرشار از معنویت، آنان را به وجد خواهد آورد و شروع خوبی برای شركت دادن آنان در واجبات دینی است.

كودكان و نوجوانانی كه به سن تكلیف رسیده و توان جسمی كامل دارند به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند براساس تكلیف دینی باید روزه كامل خود را بگیرند.

اما برای اینگونه كودكان نیز باید اصول تغذیه و بهداشتی رعایت شود در غیر این صورت آسیب های جدی به سلامت آنان وارد خواهد شد.

كارشناس تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره اصول تغذیه برای روزه داری كودكان و نوجوانان به خبرنگار ایرنا می گوید: كودكان و نوجوانان باید از مصرف بی رویه مواد قندی ساده مانند زولبیا و بامیه و انواع شیرینی ها به ویژه در وعده سحر اجتناب كنند.

'سعیده معانی' می افزاید: مصرف زیاد مواد قندی در كودكان، ابتدا موجب افزایش قند خون و در پی آن موجب افت قند خون می شود و توانایی یادگیری كودكان را در طول روز كاهش می دهد.

وی خاطرنشان می كند چون حجم معده كودكان نسبت به بزرگسالان كوچك است پس باید به حجم غذای مصرفی آنان دقت كرد و تا جای ممكن وعده های غذایی آنان را اضافه كرد؛ در این افراد، یك افطار سبك و سپس گنجاندن وعده شام توصیه می شود.

بدیهی است كودكانی كه سال نخست روزه داری را آغاز می كنند به توجه بیشتری نیاز دارند از جمله آنكه رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمام گروه های غذایی برای آنان بسیار مهم و ضروری است و منابع خوب پروتئینی شامل انواع گوشت، ماهی و حبوبات باید در برنامه غذایی آنان باشد.

باید از دریافت كافی گروه شیر و لبنیات -حداقل دو وعده در روز - در این افراد مطمئن بود؛ در این دوران از مصرف انواع هله هوله ها و مواد غذایی كم ارزش كه فقط پركننده حجم معده هستند باید خودداری شود.

پس از افطار براساس توصیه پزشك و متخصص تغذیه از شربت ها و قرص های ویتامین مناسب سن دانش آموز استفاده شود تا نگرانی های والدین برای ایجاد كمبودهای تغذیه ای در این ماه برطرف شود.

**روزه داری و درس خواندن

به گفته متخصصان بهداشتی، در ساعات آخر روز و قبل از افطار به دلیل كاهش نسبی قند خون، قدرت تمركز و یادگیری پایین می آید البته افراد با هم تفاوت دارند.

بهتر است كه دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن را از صبح زود شروع كنند و ساعت های آخر روز را برای استراحت بگذارند.

**اصول روزه داری برای سالمندان

'حامد پورآرام' كارشناس تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره اصول تغذیه برای سالمندان به خبرنگار ایرنا می گوید: سالمندان اگر روزه می گیرند باید مراقبت بیشتری كنند چون كاهش میزان آب در بدن سالمندان و كاهش قند خون ممكن است موجب سرگیجه شود و اینگونه سرگیجه ها اگر موجب از حال رفتن و افتادن شود برای سالمندان خطرآفرین است.

وی می افزاید: سالمندان عموما از مشكلات دهان و دندان رنج می برند بنابراین مصرف میوه رنده شده، شیر كم چرب، انواع سوپ ها و آش ها در وعده های افطار و سحر و نوشیدن چای كمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای آنان مفید است و می تواند تعادل آب و مواد معدنی را در بدن آنان برقرار كند.

اجتمام**9185 ** 1569





:: برچسب‌ها: کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: