افتتاح جشنواره آوینیون: از مرشد و مارگریتا تا مرغ دریایی
نوشته شده توسط : sasurse

نمایی از تئاتر مرشد و مارگاریتا، بر اساس رمانی از میخائیل بولگاکف

جشنواره هنری آوینیون که یکی از بزرگ ترین جشنوارهای هنری جهان محسوب می شود، روز شنبه هفتم ژوئیه افتتاح شد.

این جشنواره که شامل تئاتر، رقص، اپرا، باله، نمایشگاه هایی از هنرهای تجسمی و کنسرت موسیقی است، امسال شصت و پنجمین دوره خود را به عنوان یکی از قدیمی ترین جشنواره های هنری جهان، در این شهر تاریخی در جنوب فرانسه جشن می گیرد. تعداد آثار شرکت کننده در این جشنواره گاه به هزار اثر مختلف نزدیک می شود.

جشنواره آوینیون مانند جشنواره هنری ادینبورگ دو بخش دارد: بخش اصلی با عنوان In که آثار مختلفی را از سراسر جهان در تالارهای بزرگ شهر گرد می آورد و بخش فرعی با عنوان Off که به اجرای آثار در تالارهای کوچک، خیابان ها، مدارس و هر جای دیگری که برای اجرای تئاتر مناسب باشد، اختصاص دارد.

در شب اول جشنواره، نمایش پر سر و صدای "مرشد و مارگریتا" از بریتانیا در «پله دو پاپ» (قصر پاپ) که یکی از بزرگ ترین و مهمترین بناهای تاریخی با معماری گوتیک از دوره قرون وسطی است، اجرا می شود و نمایش آن تا شانزدهم ژوئیه ادامه خواهد داشت. این نمایش که توسط سیمون مک برنی کارگردانی شده، اثری است بر اساس رمان شناخته شده میخائیل بولگاکوف که با انبوهی بازیگر و ترکیب ویدئو و انیمیشن سه بعدی سعی دارد جهان بولگاکوف را به شیوه ای نو به دنیای نمایش بدل کند. این سفر اودیسه وار از روسیه تا اورشلیم و از بهشت تا جهنم، اینجا به طرز وفادارانه ای روایت شده است، اما مک برنی سعی داشته تا جوهر تخیل را به مدد تکنولوژی، زنده و بصری کند.

در ستایش کریستوف اونوره

پوستر جشنواره امسال

اثر پر سر و صدای دیگر جشنواره امسال، نمایشی است از کریستوف اونوره، فیلمساز مشهور فرانسوی که رمان نو نام دارد. این اثر در ابتدا یک عکس گرفتن ساده را روایت می کند؛ یک عکس دسته جمعی که در آن یک زن و هفت مرد شرکت دارند و عکس گرفتن برای آنها کار ساده ای نیست چون همه، جز یکی رمان نویس هستند. نمایش در واقع بازمی گردد به سال 1959 و تقدیم نامه ای است به نویسندگان موجی که رمان نو نام گرفت.

اونوره چندین رمان نوشته و فیلم های شناخته شده ای چون «در پاریس» و «آوازهای عشق» را کارگردانی کرده و پیشتر در سال های 1998 و 2001 نمایشنامه هایی را هم کارگردانی کرده است، اما مطبوعات فرانسوی امید زیادی به کار تازه او بسته اند.

در عین حال اثر دیگری از اونره هم به کارگردانی اریک ویگنر اجرا می شود. این اثر که دانشکده نام دارد، جوانان هفده تا بیست ساله ای را ترسیم می کند که روابط پیچیده ای توام با پنهان کاری و دروغ دارند و در عین حال مصرف مخدر و عشقبازی جزئی از زندگی آنهاست.

دو اثر جان برجر، نویسنده و شاعر و منتقد هنری معروف هم به صورت ترکیبی از روخوانی و اجرا، برگزار می شود. دختر او کاتیا برجر که بسیاری از آثار پدرش را به زبان فرانسه ترجمه کرده، کار مشترکی با پدرش را با عنوان درازکشیدن برای خواب اجرا می کند.

نمایی از تئاتر "دشمن مردم" نوشته هنریک ایبسن

برداشت تازه ای از "مرغ دریایی" نوشته آنتوان چخوف به کارگردانی آرتور نازیسیل هم اثر عظیم دیگری است که از روز بیستم ژوئیه جای مرشد و مارگریتا را در مکان افسانه ای پله دو پاپ می گیرد و تا پایان جشنواره (بیست و هشتم ژوئیه) اجرا خواهد شد.

به گمان نازیسیل این اثر چخوف درباره «هنر، عشق و معنای زیستن ماست» و باید دید که اجرای او چه ویژگی تازه ای به این اثر بارها و بارها اجراشده چخوف خواهد افزود.

"شش شخصیت در جست و جوی نویسنده" اثر معروف لوئیجی پیراندللو هم از نمایشنامه های شناخته شده ای است که اجرا تازه ای در آوینیون امسال خواهد داشت. در این نمایشنامه شش شخصیت که یک نویسنده کار نوشتن ماجرای آنها را نیمه کاره رها کرده، به دنبال نویسنده ای هستند که کار آنها را به پایان برساند. این اجرای فرانسوی توسط استفان برانشویج کارگردانی شده است.

"دشمن مردم" نوشته هنریک ایبسن هم اثر پرآوازه دیگری است که اجرای تازه ای را در این جشنواره تجربه می کند. در این اجرای آلمانی که توسط تامس اوسترمیه یر کارگردانی شده، این اثر ایبسن- که ایبسن، به قول خودش، نمی داند درام است یا کمدی- با مسائل امروز جهان بیشتر آمیخته شده است.

سوفی کل، هنرمند شناخته شده جهانی، هم در نمایشگاهی در آوینیون اثری از خود را ارائه می دهد که در واقع نوعی خود زندگینامه نوشت است. این اثر که «راشل، مونیک» نام دارد، ترکیبی است از فیلم، چیدمان و کتاب که تجربیات زندگی هنرمند را در کنار هم قرار می دهد. کل از برخوردهای عادی زندگی خود در آثارش سود می جوید و برخی از آثار معروف او با برخوردهای اتفاقی او در خیابان با یک شخص و تعقیب او پدید آمده اند.

جشنواره آوینیون تا بیست و هشتم ژوئیه ادامه خواهد داشت.





:: برچسب‌ها: لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: