مصر در آستانه 'ساعت صفر'
نوشته شده توسط : sasurse

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر در روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم خرداد برگزار شد و قرار است نتایج آن با تعویق های مكرر امروز ساعت 15 به وقت قاهره اعلام شود. منابع مصری از ادامه تحصن ده ها هزار از مردم مصر در میدان التحریر و كفن پوش شدن برخی جوانان انقلابی خبر داده اند.

روزنامه الیوم السابع مصر می نویسد، بر روی پوشش كفنی این جوانان عبارت 'طرح شهید' نقش بسته است، عبارتی كه حاكی از آمادگی انقلابیون برای رویارویی به همه گزینه های ممكن طی ساعت های آینده است.

قرار بود كمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری نتیجه مرحله دوم را در روز پنج‌شنبه اول تیر اعلام كند، اما تعلل در این امر به بهانه رسیدگی به شكایات، شك و تردیدهایی را به وجود آورده مبنی بر اینكه اراده‏ای برای تغییر در نتیجه واقعی دست به كار شده است. مساله مهم در نزدیكی آرای اعلامی ازسوی طرفداران محمد مرسی و احمد شفیق است كه همین موضوع می‏تواند انگیزه و زمینه كافی برای ورود شورای نظامی به جریان انتخابات و تعیین برنده نهایی ایجاد كند.

ادعای رسانه های آمریكایی مبنی بر پیروزی احمد شفیق كاندیدای شورای نظامی در انتخابات مصر، محاصره شدن محل اقامت محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین از سوی نظامیان و انتشار اخباری در رسانه های غربی مبنی بر فروش سلاح های شیمیایی و گاز اشك آور از سوی آمریكا به شورای نظامی و هشدارهای گروه ها و شخصیت های داخلی در خصوص احتمال دستكاری نتایج انتخابات این نگرانی ها را تشدید كرده است به ویژه اینكه شورای نظامی، پیش تر با انتشار بیانیه موسوم به 'مكمل قانون اساسی' اختیارات رییس جمهور آینده را در تصمیم گیری های حیاتی این كشور عملا به صفر رسانده و وعده برخورد با اعتراضات را داده است. اقدام هایی كه شخصیت های انقلابی مصر از آن به 'كودتای نظامیان' تعبیر كردند.

منابع خبری روز گذشته به نقل از شاهدان عینی گفتند كه نیروهای گارد ریاست جمهوری مصر از صبح روز شنبه محل سكونت 'محمد مرسی' نامزد ریاست جمهوری این كشور در قاهره را محاصره كردند.

هرچند برخی تحلیلگران معتقدند كه این اقدام می تواند نشانه ی پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر باشد، اما در عین حال این اقدام می تواند هشدار زودهنگامی از سوی شورای نظامی به محمد مرسی رقیب احمد شفیق نامزد مورد نظر این شورا هم باشد. پیش در آمد این هشدارها چند اتفاق و خبر غیرعادی در فضای ملتهب مصر بود.

قرار بود نتایج انتخابات تا روز سه شنبه یا حداكثر پنجشنبه گذشته اعلام شود كه چنین نشد. همین امر موجب نگرانی و خشم مردم مصر شد كه با تجمع در میدان التحریر قاهره و دیگر میادین شهرهای مهم مصر اعلام هرچه سریعتر نتایج انتخابات را خواستار شدند.

همزمان با این تحرك مردم مجله 'فارین پالیسی' از ایالات متحده آمریكا به دلیل فروش سلاح به كشورهای با نظام دیكتاتوری و پرونده سیاه در زمینه حقوق بشر ازجمله مصر، به منظور سركوب شهروندان انتقاد كرد.

این مجله افزود كه ایالات متحده آمریكا در ماه نوامبر گذشته به مصر گاز اشك آور و سلاح های شیمیایی فروخته است.

فارین پالیسی فاش كرد كه واشنگتن همچنین سلاح های مشابهی به كویت، عربستان سعودی، قطر، بحرین، امارات متحده عربی و همچنین رژیم صهیونیستی كه همگی سابقه بدی در زمینه حقوق بشر دارند فروخته است. بر همین اساس واشنگتن در سال مالی جاری تا ژوئن گذشته به 173 كشور سلاح هایی به ارزش 44.28 میلیارد دلار به فروش رسانده است.

خبر دیگر، اعلام شبكه آمریكایی سی ان ان در پایگاه اینترنتی خود مبنی بر پیروزی احمد شفیق ژنرال مصری در انتخابات ریاست جمهوری مصر بود. این شبكه به نقل از برخی منابع مصری مدعی شد كه احمد شفیق با 50.07 درصد و با تفاوتی 14 دهم درصدی با محمد مرسی نامزد اسلامگرا، پیروز این رقابت انتخاباتی خواهد بود.

این نگرانی زمانی افزایش پیدا می‌كند كه به اخبار و گزارش‌های هفته‌های گذشته رسانه‌های داخلی مصر در خصوص آینده تحولات سیاسی این كشور بنگریم. به عنوان مثال چندی پیش وب سایت انجمن مدافعان حقوق بشر به نقل از روزنامه القدس العربی، چاپ لندن از تهدید عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات رژیم مبارك به كودتا در مصر در صورت پیروزی اسلامگرایان خبر داده بود. عمر سلیمان در گفت‌وگو با جهاد الخازن نویسنده و خبرنگار روزنامه الحیات گفته بود: اگر ملت مصر تصمیم بگیرد كه نامزدی اسلامگرا را برگزیند وقوع كودتایی نظامی را نمی‌توان بعید دانست.

این در حالی است كه اخبار تأیید نشده از مصر، حكایت از پیروزی نامزد اخوان‌المسلمین در انتخابات این كشور دارد. از این رو بیانیه شورای عالی نظامی مصر را می‌توان پیشقراول كودتایی دانست كه عمر سلیمان پیشتر وعده آن را داده بود. كودتایی كه در صورت وقوع، تهدیدی جدی برای مردم مصر است. تهدیدی كه حتی از حوادث مربوط به كودتاهای نظامی معاصر در آمریكای لاتین، نظیر كودتای ژنرال پینوشه، نیز خطرناك‌تر خواهد بود. چراكه از یك‌ سو خیل معترضان حاضر به پذیرش نظام سیاسی مشابه حكومت حسنی مبارك نخواهند بود و از سوی دیگر نظامیان نیز حاضر به زمین گذاشتن سلاح نخواهند شد.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: واشنگتن , گربه , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: