به سوگندی كه یاد كرده ایم، پایبند باشیم
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پس از كشمكش در انتخابات هیات رییسه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی كه به گفته 'كاظم جلالی'نماینده مردم شاهرود در تاریخ انتخابات هیات رییسه مجلس بی نظیر بوده است وتاكنون چنین موضوع هایی مطرح نشده بود؛ تایید اعتبارنامه ها و انتخاب ریاست كمیسیون ها از دیگر موضوع هایی است كه مجلسیان نهم را با رایزنی ها و چالش هایی روبرو كرده است.

در حال حاضر بررسی اعتبارنامه برخی از منتخبان با اعتراض هایی همراه بوده است كه در این میان اعتبارنامه تعدادی باردیگر تایید و برخی هنوز در مسیر بررسی قرار دارد.

حضور و عضویت در برخی كمیسیون های مجلس شورای اسلامی از دیگر موضوع هایی است كه از همان روزهای اول آغاز مجلس نهم با استقبال منتخبان روبرو شد و اكثریت منتخبان خواستار حضور در كمیسیون های اقتصادی وامنیت ملی و سیاست خارجی شدند.

** كمیسیون های مجلس كه بیشترین و كمترین متقاضی را داشت

در بین فهرست متقاضیان برای عضویت در كمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، حضور بیش از 90 نماینده در دو كمیسیون امنیت ملی، سیاست خارجی و كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تاكنون بی سابقه بوده است.

'محمد رضا دهقان 'عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، علت تقاضای تعداد زیادی از نمایندگان برای عضویت در كمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی و برنامه و بودجه را جذابیت این كمیسیون ها دانست.

وی افزود: كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوع های امنیتی و سیاسی كشور و مسایل بین المللی را پیگیری می كند و از طرفی با وزارتخانه های اطلاعات،كشور، دفاع و وزارت امور خارجه در ارتباط است كه این موضوع ها جذابیت بیشتری برای نمایندگان دارد.

عضو هیات رییسه مجلس نهم از دلایل ثبت نام نمایندگان در كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات را تاثیر گذاری این كمیسیون در بودجه كشور و تخصص برخی از نمایندگان در این حوزه دانست.

این در حالی است كه كمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تنها نیازمند 28 نماینده است و مابقی نمایندگان باید براساس اولویت درخواستی به عضویت كمیسیون های دیگر درآیند.

كمیسیون های صنایع ومعادن، انرژی، اقتصادی، عمران و آب،كشاورزی و منابع طبیعی نیز پس از این دو كمیسیون به ترتیب بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده اند به گونه ای كه

در كمیسیون های صنایع و معادن نیز 34 نماینده، انرژی 27 نماینده، آموزش و تحقیقات 25 نماینده، اقتصادی 24 نماینده، عمران 24 نماینده ، كشاورزی، آب و منابع طبیعی 16نماینده، بهداشت و درمان 17 نماینده ،اجتماعی 14نماینده درخواست عضویت كردند.

از این میان كمیسیون هایی نیز بودند كه میزان درخواست عضویت درآنها به یك نفر نماینده رسید، كمیسیون های فرهنگی نیز 8 نفر، قضایی و حقوقی 8 نفر، كمیسیون اصل 90 قانون اساسی 3 نفر و كمیسیون شوراها یك نفر ثبت نام كرده اند.

نمایندگان می توانند برای عضویت در كمیسیون ها سه اولویت را انتخاب كنند ولی براساس ماده 47 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اگر كمیسیون هایی بیش از حد متقاضی داشت روسای شعب باید بر اساس اولویت هایی چون تجربه، تخصصی و سابقه عضویت در كمیسیون ها اعضا را انتخاب كنند.

اگر چه در جلسه علنی 21 خرداد ماه مجلس شورای اسلامی انتخاب اعضای كمیسیون ها با اعتراض اكثریت نمایندگان روبرو شد و رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به اعتراض نمایندگان اجرای آیین نامه داخلی را بهانه ملاك رسیدگی دانست.

** گزینه های مطرح برای ریاست كمیسیون ها

قرار گرفتن در راس كمیسیون ها نیز از دیگر موضوع هایی است كه برای نمایندگان از جذابیت بالایی برخوردار است بطوری كه برخی برای دستیابی به ریاست كمیسیون ها رایزنی های گسترده ای را انجام می دهند.

از آنجا كه در این دوره از مجلس شورای اسلامی تعدادی از وزیران دولت نهم و دهم نیز حضور دارند، ریاست این كمیسیون ها رقابت ویژه ای را میان نامزدها بوجود آورده است.

مجلس شورای اسلامی دارای كمیسیون های تخصصی آموزش و تحقیقات، اقتصادی، انرژی، اجتماعی، اصل نود، امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی، برنامه و بودجه و محاسبات، بهداشت و درمان، صنایع و معادن، عمران، فرهنگی، قضایی و حقوقی، كشاورزی و آب و منابع طبیعی، شوراها و امور داخلی است.

**كمیسیون آموزش و تحقیقات

این كمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف محوله در محدوده آموزش و پرورش عمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تشكیل می‌شود و در حال حاضر از 'غلامعلی حدادعادل'، 'حسین مظفر ' ،' محمد مهدی زاهدی ' و 'سید محمود نبویان' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون نام برده شده است.

حدادعادل ریاست كمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، مظفر سابقه وزارت آموزش و پرورش، زاهدی سابقه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نبویان عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را در كارنامه فعالیت خود دارند.

**كمیسیون اقتصادی

این كمیسیون كه برای انجام وظایف محوله در محدوده اقتصاد و دارایی، بازرگانی داخل و بازرگانی خارجی تشكیل می‌شود از ' ارسلان فتحی پور'، ' احمد توكلی ' و ' محمد رجایی' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست كمیسیون نام برده می شود.

** كمیسیون انرژی

این كمیسیون نیز كه برای انجام وظایف محوله در محدوده نفت، گاز، برق، سدها و نیروگاه‌های آبی و برقی، انرژی اتمی و انرژی‌های جدید تشكیل می‌شود از 'سید مسعود میركاظمی'، 'ناصر سودانی' و 'علی اصغر زارعی' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون مطرح هستند.

**كمیسیون اجتماعی

این كمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده امور اداری و استخدامی، كار، اشتغال، روابط كار و تعاون تشكیل می‌شود.

در این كمیسیون نیز از 'مهدی عیسی زاده' و ' فاطمه رهبر' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون یاد می شود.

** كمیسیون بهداشت و درمان

در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز كه برای انجام وظایف محوله در محدوده بهداشت و درمان، امداد، بهزیستی، تامین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی و هلال احمر تشكیل می‌شود از ' حسینعلی شهریاری ' و ' شهلامیرگلوبیات' و' سلیمان عباسی' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون نام برده می شود.

** كمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی

این كمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست و روابط خارجی، سیاست داخلی، شوراها، شهرداری‌ها، اطلاعات و امنیت داخلی، دفاع و امنیت خارجی و ثبت احوال تشكیل می‌شود.

' علاء الدین بروجردی'،' اسماعیل كوثری'و ' كاظم جلالی' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون مطرح هستند.

** كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

این كمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و امور مالی مجلس و آمار و خدمات عمومی فنی و همچنین نظارت و مراقبت بر اجرای مقررات بودجه و امور مالی مجلس و نحوه هزینه كردن آن و رسیدگی به عملكرد بودجه سالیانه مجلس و ارایه گزارش آن حداكثر تا پایان شهریور ماه سال بعد جهت چاپ و تفریغ بین نمایندگان و بازرسی و رسیدگی دقیق و نظارت در مورد تمامی اموال و اشیاء منقول و غیرمنقول مجلس شورای اسلامی و ارایه گزارش سالیانه جهت چاپ و توزیع بین نمایندگان تشكیل می‌شود.

نامزدهای مطرح برای این كمیسیون نیز 'رضا عبدالهی'،' موسی الرضا ثروتی' و'غلامرضا مصباحی‌مقدم' هستند.

** كمیسیون صنایع و معادن

این كمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات تشكیل می‌شود و از ' رضا رحمانی'،' حمیدرضا فولادگر'و ' محمد سلیمانی' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون نام برده می شود.

سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم بود.

** كمیسیون عمران

این كمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده راه و ترابری، مسكن، عمران شهری و عمران روستایی تشكیل می‌شود ، در كمیسیون عمران نیز از 'علی اكبر آقایی' و' مهدی هاشمی' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون نام برده می شود.

** كمیسیون فرهنگی

این كمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی و جوانان و زنان و خانواده تشكیل می‌شود.

نامزدهای مطرح برای ریاست این كمیسیون نیز ' سید احمدرضا دستغیب'،' احمد سالك'و ' رمضان شجاعی كیاسری' هستند.

** كمیسیون كشاورزی و آب و منابع طبیعی

در این كمیسیون كه برای انجام وظایف محوله در محدوده كشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی تشكیل می‌شود از 'عباس رجایی' و 'محمد اسماعیل نیا' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون نام برده می شود.

** كمیسیون شوراها و امور داخلی

ك�5یسیون شوراها و امور داخلی برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست، شوراها، امور غیرعمرانی شهرداری ها و ثبت احوال تشكیل و وظایف محوله كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به حوزه، سیاست و روابط خارجی، دفاع، اطلاعات و امنیت ملی محدود خواهد شد و از ' روح الله حسینیان' و ' امیر خجسته' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون نام برده می شود.

در این كمیسیون بدلیل آن كه تعداد اعضای آن به حد نصاب نرسیده بود، 'علی لاریجانی'، 'علیرضا زاكانی' و 'محمدحسن ابوترابی فرد' به عضویت آن درآمدند.

**كمیسیون قضایی و حقوقی

این كمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده قضایی و حقوقی تشكیل می‌شود و از 'موسی غضنفر آبادی ' و ' الله‌یار ملك‌شاهی' به عنوان گزینه های احتمالی ریاست این كمیسیون نام برده می شود.

با گذشت 15 روز از آغاز نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ملت ایران از منتخبان خود انتظار دارند كه پس از اعلام نتایج نهایی تمامی اعتبارنامه و انتخاب هیات رییسه كمیسیون ها با تصویب قوانین كارآمد در جهت رشد و توسعه كشور و مشكلات مردم گام بردارند.

سیام**1053**1336





:: برچسب‌ها: ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: