روزنامه‌های کابل: یکشنبه، ۲۱ جوزا
نوشته شده توسط : sasurse

تنش سیاسی میان آمریکا و پاکستان، کشته شدن غیرنظامیان در خشونت‎‌های افغانستان و بحث مبارزه با فساد اداری، از مسایل مورد بررسی در روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه هشت صبح نگاهی به روابط آمریکا و پاکستان انداخته و نوشته است که درگیری لفظی میان سیاستمداران دو کشور، حداقل در یک دهه اخیر سابقه نداشته است.

این روزنامه نوشته است که روابط دو کشور پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده در پاکستان از سوی نیروهای آمریکایی به تیرگی گذاشت و تا جایی پیش رفت که پاکستان راه را بر کاروان‌های تدارکاتی ناتو به افغانستان مسدود کرد.

نویسنده هشت صبح افزوده است که آمریکا در پی یافتن گزینه‌های بهتر از پاکستان در منطقه است و رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که سیاستمداران آمریکایی می‌خواهند قبل از فرارسیدن سال ۲۰۱۴ میلادی و خروج نظامی از افغانستان، "تحولات اساسی و بنیادی را برای امنیت منطقه به وجود بیاورند."

این روزنامه نوشته است که دولت افغانستان باید با این تحولات برخورد عقلانی کرده و از آن تا حد امکان به سود خود استفاده کند.

روزنامه اصلاح کشته شدن غیرنظامیان را در افغانستان محکوم کرده و نوشته است که کشتن انسان‌های بیگناه به نام تحریک اسلامی، هرگز قابل توجیه نیست.

این روزنامه نوشته است که نیروهای خارجی در افغانستان نیز در مواردی باعث کشته شدن غیرنظامیان می‌شوند، اما به نوشته این روزنامه، تفاوت میان این سربازان و گروه‌های شورشی این است که این نیروها حداقل از مردم افغانستان پوزش خواسته و در پی پرداخت غرامت می‌شوند، اما به نوشته اصلاح، شورشیان مسلح هم مسئولیت کشتن غیرنظامیان را به عهده می‌گیرند و هم از کشتن غیرنظامیان خوشحال می‌شوند.

نویسنده با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان در اثر حمله انتحاری هفته گذشته در قندهار نوشته است که مردم افغانستان این حملات را از یاد نخواهند برد.

روزنامه سرنوشت در همین رابطه، از "واکنش جدی" ریاست‌جمهوری افغانستان به کشته شدن غیرنظامیان در ولایت لوگر در نتیجه عملیات نیروهای ناتو استقبال کرده و نوشته است که برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث، باید دولت افغانستان با جدیت موضوع را پیگیری کند.

براساس گزارش‌ها، در این حمله علاوه بر فرماندهان گروه طالبان، شماری از غیرنظامیان نیز کشته شدند.

روزنامه سرنوشت نوشته است که کمک جامعه جهانی به افغانستان در ده سال اخیر به این معنا نیست که نیروهای جهان هرچه از دست‌شان برآید، در افغانستان انجام دهند و کسی هم اعتراض نکند.

روزنامه باور در سرمقاله خود پرسیده است که با وجود حمایت گسترده جامعه جهانی، چرا فساد از ادارات افغانستان برچیده نمی‌شود؟

این روزنامه نوشته است که فساد در ادارات افغانستان باعث شده است که پول‌های هنگفتی که در سال‌های اخیر به افغانستان سرازیر شد، نتواند زندگی مردم افغانستان را بهبود بخشد و تنها عده‌ای را پولدار ساخته است.

نویسنده افزوده است که موجودیت فساد مانع پیشرفت افغانستان شده و اگر جلو آن گرفته نشود، افغانستان را با مشکلی بزرگتر از این روبه‌رو خواهد کرد.

روزنامه ماندگار نیز نوشته است که فساد در ادارات دولتی افغانستان، جامعه جهانی را از ادامه کمک به این کشور دلسرد کرده است.

این روزنامه نوشته است که افغانستان در آستانه برگزاری نشست توکیو قرار دارد و گروه دولتی افغانستان در نظر دارد تا خواستار کمک سالانه پنج میلیارد دلاری از شرکت‌کنندگان این نشست شود، اما به نوشته این روزنامه، بعید است جامعه جهانی با قضایای افغانستان، سخاوتمندی ده سال اخیر را نشان بدهند.

ماندگار نوشته است که فرصت‌های زیادی در افغانستان در سال‌های اخیر از دست رفت و ناکامی دولت در مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در مصرف پول‌های جهانی، روی روابط درازمدت این کشور با جهان تاثیر خواهد داشت.





:: برچسب‌ها: خورشید , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: