حسین علایی: ایران بگوید که تنگه هرمز را نمی‌بندد
نوشته شده توسط : sasurse

آقای علایی پیشتر به دلیل انتقاد تلویحی از آیت‌الله خامنه‌ای مورد انتقاد فرماندهان سپاه قرار گرفته بود

حسین علایی، اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که: "بهتر است ایران در اوضاع مغشوش کنونی سیاست خود مبنی بر باز نگاه داشتن تنگه هرمز را بیان کند تا از تبلیغات منفی علیه خود بکاهد."

آقای علایی گفته است ایران به دنبال تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده و این حضور نیروهای خارجی است که امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

به گفته وی کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل حضور کشتی‌های جنگی آمریکا با جمهوری اسلامی همکاری نمی‌کنند و "خروج کشتی‌های جنگی آمریکا از خلیج فارس بر امنیت خطوط کشتی‌رانی خواهد افزود."

با تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران، زمزمه‌هایی درباره بسته شدن تنگه هرمز، گذرگاه عمده صادرات نفت کشورهای حاشیه خلیج به جهان، شنیده می‌شد.

مقامات نظامی ارشد ایران گفته‌اند که این تنگه را نخواهند بست، با این وجود بر توانایی خود برای انجام این کار تاکید کرده‌اند.

آقای علایی گفته است: "برای بستن تنگه هرمز نیازی به استفاده از آب‌های جنوبی این تنگه نیست و حتی از ساحل ایران هم امکان بستن آن وجود دارد." اما تاکید کرده ایران بیش از همه کشورها برای باز نگه داشتن این تنگه تلاش کرده است و حتی در مقطع جنگ با عراق هم اقدامی برای بستن آن انجام نداد.

او به سقوط هواپیمای مسافربری ایران به دست ناو آمریکایی در سال ١٣٦٧ و شلیک اخیر کشتی جنگی ایالات متحده به یک شناور هندی ماهیگیری اشاره کرده و گفته است حضور نظامی آمریکا موجب ناامنی در منطقه خلیج فارس شده است.

آقای علایی به طرح نمایندگان مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز اشاره کرده، واکنش آنها را طبیعی و ناشی از نگرانی‌شان دانسته ولی گفته است تصمیم‌گیری در این زمینه در صلاحیت شورای عالی امنیت ملی است.

پیشتر حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، گفته بود این آیت‌الله علی‌ خامنه‌ای، رهبر ایران است که در این باره تصمیم خواهد گرفت.

حسین علایی سال گذشته یادداشتی در روزنامه اطلاعات منتشر کرده بود که بسیاری آن را به انتقاد تلویحی اما تند از آیت‌الله خامنه‌ای تعبیر کرده بودند.





:: برچسب‌ها: خورشید , چشم انداز , نور ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: